Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Atletika ČR 2024

Kubíček: Na některé věci se na Dakaru prostě připravit nedá

Praha – Silná průtrž mračen a s ní spojené přívalové deště narušily průběh sobotní 8. etapy Rallye Dakar. Většinu volné neděle tak zvlášť posádky automobilů a motocyklisté věnovali vedle nutných oprav také odpočinku. S rozmary počasí na slavné rallye má bohaté zkušenosti také navigátor Jaroslav Lamač, který byl spolu se stálým dakarským expertem ČT Pavlem Kubíčkem hostem Dakarských ozvěn.

Pavel Kubíček
zdroj: ČT sport

Podle Kubíčka se jezdec na Dakaru ani při opakované účasti nemůže připravit na všechna úskalí a nástrahy rallye. "Na takovém závodě je spousta situací, které nejsou modelové a pro vás to bude vždy něco nového. Naučíte se řešit třeba 80 procent problémů – kameny, velbloudí trávu, duny – ale najednou začne déšť, z hor se vyvalí řeka a spláchne vás to i s autem. Na to se prostě připravit nemůžete," konstatuje Kubíček.

Svou daň si samozřejmě vybírá i náročnost závodu a všudypřítomný stres. "Uvědomte si, že tam jsou lidi dvacet čtyři hodin denně pod tlakem, adrenalin a testosteron stříkají ze všech pórů, to prostředí je šílený. My tady vidíme krásné obrázky, jak auto jede po poušti, ale to je minutový záběr. Oni to jedou hodiny. Čtrnáct dní v kuse, hodiny denně. Úplně stoprocentně se na to nikdy připravit nedá," přibližuje Kubíček.

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Dakarské ozvěny

Bývalý navigátor Lamač absolvoval nejtěžší rallyeový závod osmkrát a má zkušenosti jak ze saharské pouště, tak z obávané Atacamy. "Jižní Amerika změnila Dakar v několika ohledech. Zaprvé na jižní polokouli je momentálně léto, takže teploty jsou mnohem vyšší, což únavu ještě umocňuje. Také se značná část závodu odehrává na cestách, ze kterých se nedá sjet. Takže ti závodníci, kteří nejedou v čele, si 'užívají' prachu víc než dost. A potom je tu Atacama, to je cementárna s kamenolomem dohromady. Takže ten závod je mnohem náročnější, a také rychlejší," nabízí srovnání Lamač.

Na Dakaru Lamač startoval naposled před dvěma lety jako navigátor Martina Kolomého. Jejich pouť závodem tehdy ukončila těžká nehoda, při které si rozdrtil několik obratlů a dodnes má trvalé následky. "Nehoda mi způsobila poruchu na míše a zasáhla aparát motoriky nohou, takže doteď špatně chodím. Jinak ale vzhledem k mému zdravotnímu stavu těsně po nehodě jsem vyvázl ještě celkem dobře a od loňského podzimu už mohu zase znovu pracovat," bilancuje Lamač.

Výkony svého bývalého spolujezdce Kolomého stále sleduje a zatím může být spokojen, bruntálský jezdec se drží na třetím místě kategorie kamionů. "Jeho výkony jsou stabilní, s vysokou mírou rizika, ale to k Dakaru patří. Pokud máte ambice na umístění, tak to bez toho nejde," soudí Lamač. "Letos má štěstí, které jsme třeba před dvěma lety spolu neměli, vyhýbají se mu problémy a na výsledcích je to znát," dodává.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články