Krizových situací bude spousta, člověk se nesmí bát, říká Enge před premiérou na Dakaru
Automobilový jezdec Tomáš Enge toho již ve své úspěšné kariéře zažil hodně. Jako první a doposud jediný Čech se představil v závodech mistrovství světa formule 1, v zámořské IndyCar, několikrát absolvoval slavnou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. V lednu ale zažije ve 44 letech novinku: poprvé se postaví na start slavné Rallye Dakar.
"Moc se těším. Samozřejmě že je tam nervozita, protože člověk jde do totálního neznáma. I když jsem zažil spoustu neznámých, tak teď už na to člověk nahlíží jinak než před deseti dvaceti lety, kdy jsem zažíval premiéry v ostatních závodech nebo kategoriích," řekl Enge, který pojede s buggynou Can-Am v kategorii SSV v barvách týmu Buggyra Zero Mileage Racing.
"Doufám, že si závod jako takový užijeme a dostaneme se zdárně do cíle soutěže, která nebude jednoduchá. Člověk si ale vždy musí klást nejvyšší cíle a zdolávat je. Myslím si, že tohle už pro mě bude třešnička na dortu. Jsem rád, že jsem od Buggyry tuhle možnost dostal," uvedl liberecký rodák, jenž musel v minulých dnech změnit spolujezdce. Místo zdravotně indisponované Markéty Skácelové jej bude navigovat zkušený Vlastimil Tošenovský, jenž Dakar již dvakrát absolvoval po boku Josefa Macháčka.
Enge se na start postaví bez jediné absolvované dálkové rallye. "Příprava byla hodně omezená. V dunách v Dubaji jsme trénovali jen týden. Trénink vám něco dá, ale samotný závod je jiný příběh. Člověk si tím musí projít tak, aby to mohl v dalších letech zúročit," podotkl Enge, jenž ale absolvoval řadu klasických rallye. "Nemám problém se přizpůsobit dalším situacím, které nastanou. Jezdil jsem sám, s navigátorem, při IndyCar máte na sluchátku spottera, který je na nejvyšším bodu trati a popisuje mu situaci. Tohle k tomu vše patří," řekl.
Účastník tří závodů F1 si dobře uvědomuje, že si bude muset chvilku zvykat na jízdu v písku a po dunách. "Musíte to dostat do těla. Je to něco, co mi asi bude chvilku trvat, a plán je jasný: nezapadnout, nezastavovat. Situací krizových a kritických tam bude spousta. Člověk se toho nesmí bát. Musíte do toho jít s respektem a zdravým sebevědomím," uvedl Enge s tím, že jej čeká něco podobného jako při jízdě na sněžném skútru. "Tam je také zásadní nezastavovat a jet. Jinak zapadnete a pak je to práce ho vyhrabat," pousmál se.
Na startu Dakaru by se mělo objevit 45 buggyn a Enge věří, že se bude pohybovat v první polovině. "Pro mě je důležité projet první etapu, to je stejné jako první erzeta na klasické rallye nebo první kolo na závodech na okruzích. Pak se situace ustálí a člověk už ví, kde je i vůči soupeřům a co si může dovolit a co ne. To bude rozhodující," řekl.
Samozřejmě však chce uspět. "Bylo by krásné zajet nějaký pěkný výsledek, ale je to Dakar. Je to hodně o štěstí. Člověk se nikdy nemůže perfektně připravit, jednou jste dole a jednou nahoře. Jedeme tam poprvé a nemůžeme čekat, že budeme nahoře, ale nechceme být také dole," řekl s tím, že jeho lednový start je začátkem víceletého projektu.
"První Dakar bude učicí, potom uvidíme, co dále. Můžeme překvapit, můžeme zklamat. Jde o to všechno zažít. Dakar je jako stavba baráku. Potřebuješ projekt a hlavně betonové základy, na kterých postavíš stavbu, se kterou nikdo nehne. V lednu začnu budovat odrazový můstek, ze kterého se hodlám v dalších letech odrážet výš a výš," dodal.