Karel Loprais: První etapa byla oťukávací. Aleš si man osahal dobře
Praha – První etapa Rallye Dakar a hned důvod k radosti. Aleš Loprais i Martin Kolomý zajeli shodný třetí nejlepší čas. Podle Alešova strýce Karla to byla zahřívací etapa, ve které si jeho synovec vyzkoušel, co jeho nový man dokáže. Už prolog podle něj ale může svědčit o tom, že se s ním sžil dobře. Nejdůležitější momenty dalších etap sledujte na ČT sport v pravidelném sestřihu.
Aleš Loprais se musel kvůli pořadatelům vzdát startu s tatrou a přesedlat na novou značku. Nejede však s manem poprvé, absolvoval s ním už i Rallye hedvábné stezky. "Tahle etapa byla oťukávací. Aleš si na něj bude chvilku zvykat," podotkl šestinásobný vítěz slavné rallye Karel Loprais. "Jsou tam pevné nápravy. Vlastnosti kamionu jsou trošku jiné než u tatry. Aleš si to určitě osahal dobře, což je vidět na první etapě, jak mu to při rychlostní zkoušce, která byla skutečně hodně rychlá, šlo dobře," dodal.
I Aleš Loprais v cíli úvodního závodního dne potvrdil, že se s novým strojem sžívá: "Dneska jsme mu dali už oficiálně název Superman, protože na první etapu letěl slušně. Pomaličku z něj sbírám data, abych z něj mohl ždímat maximum."
Devátý start je pro Aleše Lopraise plný novinek. Nejen jiná značka kamionu, ale také jiný tým. Jede v nizozemském uskupení s Belgičanem Van der Vaetem a se Španělem Markem Alcaynou. "Aleš má obrovskou výhodu, že se velice dobře domluví anglicky," uvedl Karel Loprais.
V roce 2006 seděl Aleš v posádce jako navigátor svého strýce. Hned o rok později už kamion řídil a dojel si pro své maximum – třetí místo. "Od té doby, co jel Aleš poprvé se mnou jako navigátor, udělal velký kus práce v posilování. Hodně se sám sobě věnuje. Maká tak, aby vše vydržel," přiblížil Alešův strýc.
Podobně jako Aleš Loprais získával i další český účastník soutěže kamionů Martin Macík junior zkušenosti jako navigátor. "Na Dakaru už byl několikrát. I podle výsledku etapy, kdy dojel patnáctý, myslím, že půjde dopředu. Zkušenosti má," uvedl Karel Loprais.
Drobné problémy musel hned v úvodu řešit Kolomý. "Etapa byla hodně rychlá, pro mě vyhovující. Měli jsme docela dobrý nástup, pak nám přestal jít intercom, takže jsme museli lehce přibrzdit, protože jsme se neslyšeli, ukazovali jsme si rukama," popsal drobný incident český závodník. "Když jsme se rozjeli, pořadatel zase stavěl převrácenou toyotu, strašně prášila, museli jsme přibrzdit, abychom někoho nezranili," dodal.