Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
BBV po 25 letech

Konstruktér Tatry Smolka: Snad už jsme ty největší problémy zažehnali

Praha - Po kvalitních výkonech v úvodních etapách Rallye Dakar přibrzdily oba kamiony týmu Tatra Buggyra Racing potíže s technikou, navíc ze soutěže po prvním týdnu odstoupil doprovodný kamion Karla Trněného. Dřívější šéfkonstruktér Tatry a nynější technický ředitel kopřivnické automobilky Radomír Smolka však věří, že to nejhorší už má tým za sebou a obě tatrovky se budou v druhé polovině závodu posouvat pořadím vzhůru.

Tatra Martina Kolomého
zdroj: ČTK/PR

V první polovině Dakaru se obě posádky stáje Tatra Buggyra Racing potýkaly s technickými problémy. "V průběhu volného dne dorazila náhradní servočerpadla, což byl asi ten největší zádrhel, který nás trápil. A jelikož v pondělí dojela obě auta bez problémů do cíle etapy, tak už jsou ty problémy snad za námi," říká Smolka.

Komplikace s čerpadly nejspíše způsobila vadná šarže, pumpy v obou kamionech byly totiž před Dakarem úplně nové. "Martin Kolomý měl zas závadu na motoru a i mechanici byli v tomto ohledu dost skeptičtí, nakonec se to ale přes noc podařilo opravit a Martin si nový motor pochvaluje," dodává Smolka.

Po dobrých výsledcích v úvodních etapách přišel u Kolomého i Lopraise propad celkovým pořadím až mimo první desítku. Nálada v týmu tak nebyla o víkendu úplně dobrá. "Martin si užívá každý kilometr, ať je první, nebo dvacátý. U Aleše pak trochu chápu to jeho rozčarování a skepsi. Nejede se dobře se závodním autem v rychlosti přes 100 kilometrů v hodině, když víte, že se vám každou chvíli může zaseknout řízení. Ale snad už je to zažehnáno a pojedeme teď bez problémů," doufá Smolka.

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Dakarské ozvěny 2017

Oba piloti přitom přijeli na Dakar s myšlenkami na pódiové umístění. I proto, že se podařilo dát v jednom týmu dohromady nejsilnější sestavu v české historii. "Pro všechny bylo trochu překvapení, že se dali dohromady. Ale Aleš má zkušenosti s Tatrou a na tuhých nápravách je schopen jet podobně jako Martin. Když všechno funguje, tak je vidět, že oba mají na to jet na bednu, bohužel jejich umístění tomu příliš neodpovídá," uvědomuje si Smolka.

Výkyvy teplot a jízda ve velkých nadmořských výškách v průběhu Dakaru jsou velkou zkouškou nejen pro posádky, ale i pro techniku. "Už je to několikátý rok po sobě, takže připravit se na to dá. Ale ta zkouška je vždycky jen jednou za rok, Dakar se moc nasimulovat nedá. Nejlíp motory připravilo letos asi Iveco, ty i v těch extrémních výškách uháněly neskutečně," hodnotí Smolka.

V závodě už nepokračuje třetí týmová posádka Karla Trněného, která plnila v prvních etapách roli ostré asistence oběma kamionům i speciálu Martina Prokopa. "Každý nováček to má strašně těžké a už z vyjádření Karla po prvních etapách bylo jasné, že toho má hodně. Už v prvních etapě zapadl, pak se zas trápil s těžkým autem v dunách," připouští Smolka.

Trněný totiž na rozdíl od obou závodních jel s kamionem MAN, který je o několik tun těžší než závodní tatrovky. "S tím autem se musí jet úplně jinak, navíc to vyžaduje hodně zkušeností. Pro Karla je to velká škola a doufám, že ji příští rok zúročí," dodává Smolka, sám trojnásobný účastník Dakaru.

Pro Tatru je účast na slavné rallye nejen otázkou prestiže, ale také možnosti výzkumu a testování. "Dakar je pro nás takovou pojízdnou laboratoří, na obou autech máme prvky, které si zkoušíme před případným nasazením do sériové výroby. Třeba přechod na kotoučové brzdy, to byl u nás jednoznačně zrychlený vývoj zásluhou Dakaru," uzavírá Smolka.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články