Kakrda: Dakar je extrémní, a když se přidá i počasí, tak se skloubí vše negativní
Praha - Josef Kakrda už Dakarskou rally sleduje zpovzdálí, možná ale o to pozorněji. Pětinásobný účastník závodu vysoce hodnotí výkony především Martina Prokopa, který drží šestnácté místo. Kakrda v rozhovoru pro ČT popisuje také dopady nepřízně počasí, kvůli kterému musela být zrušena šestá etapa.
Šestá etapa Dakaru musela být zrušena, ta předchozí zase zkrácena a počasí tak letos hraje velkou roli. "Je to velký problém jak pro pořadatele, tak i účastníky. Na trati je nepřízeň počasí extrémně nepříjemná, projeví se to ale i v zázemí, kde se mechanici musí válet v deseti centimetrech vody. To je špatně," popisuje pětinásobný účastník Dakaru Josef Kakrda.
Kakrda si nemyslí, že by závodu pomohl odklon z Bolívie, kde jsou dešťové srážky v tomto období obvyklé, do jiné země. "Je to extrémní soutěž, a když se k tomu přidá ještě počasí, tak se skloubí všechny negativní věci dohromady. Je otázka, jak si s tím kdo poradí," myslí si.
I když si příliš nemyslí, že je návrat Dakaru do Afriky v blízkých letech reálný, popisuje Kakrda to, jak množství týmů kombinuje účast v Africe na Africa Eco Rade a Jižní Americe, kde v posledních letech probíhá slavný Dakar. "Z Bonver týmu jede jedno auto v Africe i Argentině. To samé dělá i Kamaz, kde je větší část na Dakaru a dva Kamazy jedou Eco Race," popisuje. "Doufám, že se ten poměr obrátí. Dakar se má jezdit v Africe," přidává.
Výkony Prokopa jsou geniální, hodnotí Kakrda
Zastavil se i u výkonů českých jezdců, kde zvlášť obdivuje Martina Prokopa. "Neočekával jsem to, naopak. Daleko přesahuje moje očekávání. Jeho umístění (průběžně 16. příčka, pozn. red.) je naprosto geniální. Podívejte se, jak dopadli šampioni jako Carlos Sainz. Držím mu palce, aby to dotáhl až do cíle," popisuje.
Drží se i Martin Macík. "Ambice má velké a doufám, že si už vybral svou hromadu smůly. Za volantem to umí, držím mu palce," míní Kakrda. "Je jedním z mála, o kterých vím, že po celý rok dělá vše pro to, aby byl ve špičce. Pomáhá mu i to, že ten tým rozjížděl jeho otec," doplňuje.
Martin Kolomý a Aleš Loprais měli našlápnuto k velkým výsledkům, avšak po sérii technických problémů a navigačních chyb jsou mimo první desítku. "Všechno ztracené není. Oba jsou rychlí - u Lopraise je velký problém se zadírající se pumpou řízení a nevím, jak se jim to podaří opravit. Porucha řízení je to nejnebezpečnější, která může mít nedozírné následky," popisuje.
Kolomého technické problémy zatím nebyly specifikovány. "Tým některé informace musí tajit s ohledem na komunikaci s pořadatalem. Doufám, že se jim to podaří odstranit a budou pokračovat v tempu, jakém začali," uvedl s poukazem na úvodní triumf českého jezdce.
Někteří závodníci, včetně Reného Kiliána, si poté stěžovali na road book, který dodávají organizátoři. Kvůli navigaci ztratili cenný čas. "Stalo se nám to i v Africe. Posádka si musí dát na tyto věci pozor," míní Kakrda.
Nyní čeká závodníky den volna, který stráví opravami svých strojů a snahou co nejvíce si odpočinout, což v náročných podmínkách nebude jednoduché. "Rozcvičení a rozjetí nebudou, ale s ohledem na bezpečnost a počasí to byla jediná rozumná možnost. Hlavně si přeju, aby už nezasahovalo počasí jako teď. Všem přeji, aby dojeli s co nejmenšími problémy do cíle," uzavírá.