Hamilton nedal soupeřům ve Francii šanci. Po ztrátě Vettela se navíc posunul do čela
Jako první vystartoval, jako první dojel. Lewis Hamilton se stal jasným králem obnovené Velké ceny Francie formule 1. Britský pilot Mercedesu mohl navíc slavit i návrat do čela mistrovství světa, jelikož dosavadní lídr Sebastian Vettel z Ferrari dojel na okruhu Paula Rickarda v Le Castellet až pátý, poté co krátce po startu způsobil kolizi s Hamiltonovým týmovým kolegou Valtterim Bottasem.
Hamilton při návratu F1 do Francie po deseti letech zvítězil způsobem start – cíl před Maxem Verstappenem z Red Bullu, který dosáhl nejlepšího výsledku v sezoně, a Kimim Räikkönenem z Ferrari. Po třetím triumfu v sezoně a 65. v kariéře má v čele šampionátu po osmi závodech před Vettelem náskok 14 bodů.
Hamilton po projetí cílem slavil velký den Angličanů, který nedlouho předtím načali fotbalisté na MS drtivým vítězstvím 6:1 nad Panamou. "A já jsem teď zase tam, kde jsem chtěl být," radoval se Hamilton. "Jsem vděčný za tenhle víkend. Můj tým dokáže pokaždé posunout hranice možností o něco výš," pochvaloval si čtyřnásobný šampion vylepšení motoru, s kterým počkal Mercedes o jeden závod déle oproti konkurenci.
Vettel litoval, že závod prohrál hned v prvním kole. "Tu nehodu jsem zavinil já," řekl sebekriticky. "Paradoxně to byl důsledek toho, že jsem měl velmi dobrý start. Už jsem neměl možnost se vyhnout. Za takových okolností je páté místo okay," dodal.
Hamilton před závodem ztrácel na Vettela jen bod a o změně v čele pořadí se prakticky rozhodlo už v první zatáčce. Zatímco britský vítěz kvalifikace uhájil první pozici, Vettel zezadu narazil do druhého Bottase. Oba se propadli a museli k mechanikům; jeden s poškozeným předním křídlem, druhý s proraženou zadní pneumatikou. Ztrátu ale neměli úplně beznadějnou, protože na trať vyjel kvůli úlomkům zpomalovací vůz.
Vettel přestávku využil i k nasazení nejtvrdší možné sady pneumatik s cílem už k mechanikům nejet, v závodě ale pokračoval také s pětisekundovou penalizací za způsobení nehody. Dravou jízdou z konce pole nakonec vytěžil alespoň desetibodový zisk.
Bottas i kvůli časové ztrátě při druhé zastávce v depu vybojoval jen šest bodů za sedmé místo, byl ale autorem nejrychlejšího kola závodu. "Prázdná pneumatika a poškozený podvozek, to nám zničilo závod. Při pit stopu pak byla potíž se zadním kolem, to nás stálo jedno místo za Kevinem Magnussenem," litoval Bottas.
Hamilton přišel o vedení v závodě jen virtuálně při vlastní výměně pneumatik, poté co zajel do depa o něco dřív než Räikkönen. Finský pilot se pak od mechaniků vrátil až za Vettelem, ale ten na něj na opotřebovaných gumách už nestačil a sám ještě přece jen zajel k výměně, při níž si odpykal i stanovený trest.
Vítěz francouzské Grand Prix z roku 2007 Räikkönen se v povedeném závěru dostal ještě i před Daniela Ricciarda, který jel dlouho na třetím místě, a počtvrté v sezoně se probil na stupně vítězů. "Nehody na začátku mě trochu přibrzdily, ale dostal jsem se z toho. Na konci jsme měli rychlost a bylo z toho pódium," konstatoval exmistr světa.
Už za týden je v současné hektické fázi šampionátu na programu Velká cena Rakouska ve Spielbergu a za dalších sedm dní se pojede v Silverstonu.
Velká cena Francie, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Le Castellet:
1. Hamilton (Brit./Mercedes) 1:30:11,385 (prům. rychlost: 206,025 km/h), 2. Verstappen (Niz./Red Bull) -7,090, 3. Räikkönen (Fin./Ferrari) -25,888, 4. Ricciardo (Austr./Red Bull) -34,736, 5. Vettel (Něm./Ferrari) -1:01,935, 6. Magnussen (Dán./Haas) -1:19,364, 7. Bottas (Fin./Mercedes) -1:20,632, 8. Sainz (Šp./Renault) -1:27,184, 9. Hülkenberg (Něm./Renault) -1:31,989, 10. Leclerc (Monako/Sauber) -1:33,873.
Průběžné pořadí MS (po 8 z 21 závodů): 1. Hamilton 145, 2. Vettel 131, 3. Ricciardo 96, 4. Bottas 92, 5. Räikkönen 83, 6. Verstappen 68.
Pohár konstruktérů: 1. Mercedes 237, 2. Ferrari 214, 3. Red Bull 164, 4. Renault 62, 5. McLaren 40, 6. Force India 28, 7. Haas 27, 8. Toro Rosso 19, 9. Sauber 13, 10. Williams 4.