Formule tu jsou s námi již 70 let. Poprvé se závodilo v Silverstonu
Nejslavnější motoristický seriál slaví sedmdesát let. Třináctého května roku 1950 se na starém letišti v Silverstonu sešlo jednadvacet jezdců z devíti zemí, aby před zraky dvou set tisíc diváků, mezi nimiž nechyběli zástupci britské panovnické rodiny, odjeli Velkou cenu Evropy. Šlo o první závod nově vypsaného mistrovství světa.
Onoho slunečného dne se na start kromě devíti domácích pilotů postavili i čtyři Francouzi, dva Italové, jeden Ir, Argentinec, Švýcar, Belgičan, legendární Louis Chiron závodící za Monako a thajský princ Bira. K největším favoritům patřili jezdci stáje Alfa Romeo, kteří také ovládli kvalifikaci.
Po startu udržel pole position Giuseppe Farina, jehož pronásledovali týmoví kolegové Juan Manuel Fangio a Luigi Fagioli. Vedoucí trio se střídalo ve vedení a brzy se začalo vzdalovat ostatním. Ke konci závodu vyřadila prasklá olejová trubička ze hry Argentince Fangia. Pro vítězství si dojel Ital Farina s dvouapůlsekundovým náskokem před krajanem Fagiolim.
Čtyřiačtyřicetiletý Farina přidal k triumfu v kvalifikaci a závodě i nejrychlejší kolo. Všech 70 jich kromě něj a o devět let staršího Fagioliho odkroužil už jen Brit Reg Parnell na další alfě. Domácí jezdec skončil k velké radosti diváků třetí, deset vozů závod nedokončilo. Premiérový ročník šampionátu se skládal z šesti Velkých cen v Evropě a závodu 500 mil Indianapolis, který se jinak pravidlům F1 vymykal.
Do celkových výsledků se každému účastníkovi počítaly čtyři nejlepší výsledky, mimo seriál mistrovství světa se jela řada dalších závodů. O titul bojovali až do konce Fangio, Farina a Fagioli. Do závěrečné Velké ceny Itálie nastupoval v nejlepší pozici Fangio, ale na jeho alfě se nejprve porouchala převodovka, a když v průběhu závodu přesedl do vozu týmového kolegy, nevydržel pro změnu motor.
Z vítězství v závodě a díky tomu i v celém seriálu se tak radoval Farina. Fangio si zklamání vynahradil hned v následující sezoně, mistrem světa se stal celkem pětkrát. Jeho rekord překonal až Němec Michael Schumacher, jenž na přelomu milénia triumfoval sedmkrát. Loni Fangia šestým titulem přestihl také Brit Lewis Hamilton.
K Evropě a Severní a Střední Americe se ještě v 50. letech díky Argentině a Maroku přidaly Jižní Amerika a Afrika. Do Asie formule 1 expandovala v polovině 70. let zásluhou Velké ceny Japonska, v následující dekádě se poprvé jelo v Austrálii. Od roku 1950, kdy představitelé Mezinárodní automobilové federace uznali, že nastal čas pro obnovu tradičních závodů a vypsání světového šampionátu, se závody MS uskutečnily na 71 okruzích v 32 zemích.
Ani jednou v programu nechyběly GP Británie a Itálie, jež se navíc až na jedinou výjimku pokaždé konala na okruhu v Monze. Počet závodů mezitím stoupl z původních sedmi na trojnásobek, loni v dubnu se v Číně uskutečnila jubilejní tisící Velká cena.