Střídání na trůnu, návrat legendy do boje o prvenství a nové monoposty. Sezona F1 je v polovině
Nové regulace a změna pravidel přinesla do nové sezony F1 kompletně nové monoposty a konec éry hybridních vozů, ve které s osmi tituly v Poháru konstruktérů a sedmi tituly mistrů světa, které si rozdělili jezdci německé stáje, naprosto dominoval tým Mercedes. V nové éře jako by ovšem "Silver arrows" zatím chyběl dech a o první místo se tak v poháru konstruktérů přetahuje Red Bull s Ferrari. Souboj o prvenství v nové éře je vyrovnaný a dosavadní průběh slibuje drama až do konce.
Každá velká změna pravidel s sebou přináší jisté "zemětřesení". Hlavní motivací FIA k jejich zavedení je zvýšení bezpečnosti sportu, obvykle však přináší také možnost k promíchání pořadí týmů, neboť interpretace nově zavedených regulací jednotlivými týmy přináší mnohdy velmi inovativní technická řešení.
Jako jeden příklad za všechny lze uvést tým Brawn GP, který během své jediné sezony ve formuli 1 v roce 2009 ovládl jak pohár konstruktérů, tak šampionát jezdců, ačkoliv před počátkem sezony nikdo neočekával, že by soukromý tým mohl soupeřit s titány sportu, jako jsou Ferrari či McLaren. Klíčem k úspěchu bylo aerodynamické řešení zadní části vozu, díky kterému byl vyvíjen vyšší přítlak.
Jinak tomu nebylo ani letos. Konec jedné éry sice předznamenala již loňská sezona, kterou nakonec po sporném závěru ovládl nizozemský jezdec Max Verstappen ze stáje Red Bull a slavil tak zisk premiérového mistrovského titulu.
Navzdory jisté pachuti, která ze závěru loňské sezony už navždy zůstane, rodákovi z Hasseltu nelze upřít mimořádný jezdecký talent – po Nicu Rosbergovi je jediným pilotem F1, který dokázal Lewise Hamiltona v mercedesu v boji o titul v období turbo hybridních vozů porazit. A svůj jezdecký um potvrzuje i v aktuálním ročníku, který průběžně vede s náskokem 38 bodů před Charlesem Leclercem.
Naděje pro tifosi?
Od úvodních testů v Barceloně a Bahrajnu se zdálo, že zpět do boje o nejvyšší pozice se dostává stáj Ferrari. Po propadáku v sezoně 2020, kdy nejslavnější stáj v historii F1 skončila ve druhé polovině startovního pole, a v roce 2021, ve kterém sice obsadila třetí místo, nicméně se ztrátou 262 bodů na druhý Red Bull, se blýskla vyhraným úvodním závodem v Bahrajnu a zdálo se, že tým z Maranella dokázal postavit mistrovský monopost.
Naposledy měli v Maranellu důvody k oslavám v roce 2007, kdy titul šampiona získal finský "Iceman" Kimi Räikkönen. V dosavadním průběhu sezony, i přes technické problémy v Baku nebo strategické chyby na okruhu v britském Silverstonu, patří oběma pilotům třetí a čtvrté místo v průběžném pořadí.
Přestože v polovině loňské sezony byl rozdíl mezi vedoucím Hamiltonem a druhým Verstappenem v půlce sezony pouhých osm bodů, není dosavadní ztráta Leclerca na Verstappena zdaleka rozhodující. V závěsu se ztrátou devatenácti bodů na Monačana je Verstappenův týmový kolega Pérez. Čtvrté místo patří Carlosu Sainzovi z Ferrari, který na třetí pozici aktuálně ztrácí 18 bodů.
Šanci na titul šampiona tak letos v polovině sezony stále mají nejméně čtyři jezdci – Verstappen a Pérez z Red Bullu a Leclerc se Sainzem z Ferrari. Napínavý souboj mezi oběma týmy tak lze očekávat až do samého závěru – oba se stále potýkají se spolehlivostí svých vozů, a tak snaha předpovědět, kdo má letos větší šanci na konečný úspěch, by byla jen pouhým pokusem o věštbu z křišťálové koule. Souboj o titul je tím každopádně stále otevřený.
Průběžné pořadí
Průběžné pořadí MS (po 11 z 22 závodů): 1. Verstappen 208 b., 2. Leclerc 170, 3. Pérez (Mex./Red Bull) 151, 4. Sainz (Šp./Ferrari) 133, 5. Russell 128, 6. Hamilton 109, 7. Norris 64, 8. Ocon 52, 9. Bottas (Fin./Alfa Romeo) 46, 10. Alonso 29.
Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 359, 2. Ferrari 303, 3. Mercedes 237, 4. McLaren 81, 5. Alpine 81, 6. Alfa Romeo 51, 7. Haas 34, 8. Alpha Tauri 27, 9. Aston Martin 18, 10. Williams 3.
Stále aktuální otázka bezpečnosti
Navzdory všem bezpečnostním prvkům, které lze aktuálně na vozech F1 nalézt, ukázal letošní závod na britském okruhu Silverstone, že nebezpečí je v F1 stále přítomné. Hned v úvodním kole se po kontaktu monopost nováčka Čou Kuan-Jü převrátil, klouzal po dráze až skončil za bezpečnostní bariérou. "Nevím, jak jsem to přežil. Zachránilo mě halo," uvedl čínský pilot.
Jezdec Alfy Romeo naštěstí z nehody vyvázl díky "halo" (bezpečnostní rám kokpitu) bez zranění, nicméně vrchní část konstrukce vozu po nárazu do vozovky zkolabovala. Tato část vozu je přitom stěžejním prvkem, neboť při převrácení vozu má umožnit jezdci z vozu vylézt. FIA i vedení F1 už nehodu vyšetřují a lze tedy očekávat, že v blízké budoucnosti přijdou další změny, které na tento problém budou reagovat ve snaze podobným incidentům předejít.
Změny se očekávají i kvůli porpoisingu – jev, při kterém začne vůz po trati divoce "poskakovat" vlivem ztráty a opětovného získání přítlaku. Ačkoliv ještě není definitivně rozhodnuto o způsobu vyhodnocení, chce vedení F1 společně s FIA na základě dat o vertikálním zrychlení vozů vliv porpoisingu na jezdce omezit.
"Bolesti zad, rozostřené vidění, bavíme se o mikro otřesech mozku a bojují s tím všechny týmy na startovním roštu. Musíme tento problém vyřešit – jakýmkoliv způsobem, zavedením jakýchkoliv technických vylepšení," uvedl Toto Wolff, ředitel stáje Mercedes. Jeho názoru naopak oponuje Christian Horner, ředitel Red Bullu. "Mercedes se s porpoisingem potýká více než ostatní, to je chyba nastavení vozu a chyba týmu. Takže si myslím, že problém je v konceptu jejich vozu a ne v regulacích sportu," dodal.
Komu ujíždí vlak
Jisté místo na startovním roštu nemají pro příští sezonu zdaleka všichni jezdci. A někteří navzdory podepsané smlouvě. Daniel Ricciardo, aktuálně pilot McLarenu se smlouvou do konce příštího roku, kvůli nekonzistentním výsledkům o svou pozici na startovním roštu může přijít. Přestože nic nebylo zatím oficiálně potvrzeno, spekulace o jeho možném předčasném odchodu naznačil i CEO týmu Zak Brown.
Jisté místo nemá ani španělský matador Fernando Alonso, jenž o prodloužení s Alpine jedná. Ačkoliv má Španěl ve svých takřka 41 letech týmu stále co nabídnout, na jeho místo by mohl usednout šampion F2 Oscar Piastri, který u týmu aktuálně zastává pozici náhradního a testovacího jezdce.
O svou pozici pro další sezony musí bojovat také nováčci sportu. Júki Cunoda v AlphaTauri po boku Pierra Gaslyho aktuálně jezdí druhým rokem, od japonského talentu se přesto před přestupem z F2 očekávalo více. Na chuti o prodloužení kontraktu pak jistě nepřidají chyby, kvůli kterým tým přichází o cenné body v šampionátu – jako například při letošní Velké ceně Velké Británie, kdy vrazil do svého týmového kolegy, který nakonec závod nemohl dokončit a samotný Cunoda dojel daleko za bodovým umístěním.
Potvrdit že do F1 musí patřit také Mick Schumacher, syn slavného sedminásobného šampiona. Přestože v loňské sezoně monopost Haasu rozhodně nebyl konkurenceschopným, letos se pro tým situace dramaticky obrátila.
Mladičký jezdec se však pod kritiku dostal kvůli několika nehodám - zejména v Monaku, kde svůj monopost prakticky kompletně zničil. Schumacher ovšem proti loňské sezoně dokazuje, že jezdecky roste a dokázal to i ziskem prvních bodů na okruhu Silverstone.
Spekuluje se také o konci Nicholase Latifiho ve Williamsu. Kanadský pilot už sice na startovním roštu není žádným nováčkem, jeho dosavadní výsledky v F1 však nejsou valné. Po boku Alexandra Albona by tedy mohl usednout Nyck de Vries, který se zúčastnil testování v Barceloně. O svou budoucnost se naopak nemusí obávat druhý Kanaďan v poli Lance Stroll z Aston Martin, neboť jeho otec tým vlastní.