Radikální změny ve formuli? Možná šance pro mladé jezdce
Praha - Éra novodobých turbomotorů s objemem 1,6 litru ve formuli 1 začala. Sezona, která je revoluční, především vzhledem k velkým změnám technických předpisů, může být zlomová pro mladší jezdce. Úvodní Velká cena Austrálie toho byla jasným důkazem.
Ve sportu pro milovníky spáleného benzinu se změnilo zásadně to nejhlavnější - motory. Snížil se objem, zmenšil se počet válců. Ty jsou však doplněny turbem a dvěma elektromotory. "Celkový výkon je šest set koní, ty dva elektromotory z něj udělaly sedm set šedesát koní, což je od konstruktérů úctyhodné," hlásí motoristický redaktor ČT Viktor Tamayo.
Změn je tedy několik. Například ze sedmistupňové převodovky už je osmistupňová. A hlavně – z osmiválce je šestiválec. Snížila se i spotřeba paliva (30 % - 40 %), omezen je i jeho maximální možný průtok do motoru. Limit je sto kilogramů za hodinu. Na to doplatil v premiérové GP v Melbourne ke smutku domácího publika Daniel Ricciardo (nahradil Marka Webera) z Redbullu. Jeho mechanici vyměnili kontrolní čidlo průtoku paliva od FIA za vlastní a přes několikeré upozornění nakonec neuposlechli. Přišla diskvalifikace z druhého místa v cíli. Dosud byla jeho maximem dvě sedmá místa v loňské sezoně v barvách Tora Rosso.
"Všeobecný trend, nejen ve formuli, ale i v automobilové produkci, je zmenšování objemu kvůli spotřebě, emisím a celkově životnímu prostředí. Proto inženýři přidali elektromotory, aby nahradili chybějící kroutivý moment. Chtějí tak obejít staré a známé 'objem ničím nenahradíš'," vysvětlil Tamayo.
Další novinkou je počet motorů na sezonu. Místo osmi jich stáje mohou mít už jen pět. "Mercedes, který dominoval předsezonním testům, k překvapení všech odstoupil ze závodu velmi brzo. Stáhl Lewise Hamiltona i vzhledem k tomu omezení počtu motorů. Chtějí je šetřit."
Problémy s technikou pramenily s náročnými podmínkami souvisejícími se změnami při testování před začátkem seriálu. "Testování podléhalo nejpřísnějším regulím. Odhadovalo se, že Velkou cenu Austrálie nedokončí polovina startovního pole. Bylo ale vidět, že ve formuli jsou ti nejlepší inženýři a udělali velký kus práce."
Zřejmě přelomová sezona v F1 bude náročnější i pro zkušenější jezdce. Monoposty se hůře ovládají a mohou být méně předvídatelné. "Už během deštivé kvalifikace bylo vidět, jak moc obtížné je zkrotit výkon a točivý moment zadní nápravy. Mladí jezdci jsou momentálně na stejné startovní čáře jako zkušení mistři světa ve startovním poli – Hamilton, Alonso, Vettel. Mile překvapil Dán Kevin Magnussen, syn slavného otce Jana Magnussena. Velmi dobře si vedl ruský závodník Daniil Kvjat z Torro Rosso, který se stal v devatenácti letech nejmladším bodujícím závodníkem. Tohle prvenství sebral Sebastianu Vettelovi."
Znatelný byl v Albert Parku tišší zvuk nových agregátů, což bylo pro milovníky formule trochu překvapivé. Charakteristický řev motorů jim chyběl. "Je to rozdíl, ale pořád je to formule 1. Není to jen o zvuku, ale o celkové atmosféře. Závody F1 budou pořád královnou motoristického sportu," myslí si Tamayo.