Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
SP ve skocích na lyžích 2024/2025

Nová doba, ve formuli chybí jasný favorit

Melbourne - Začíná nová sezona vozů formule 1 a nová doba. Pozornost opět bude upřena na Sebastiana Vettela, ale nikoliv proto, zda bude znovu neporazitelným mužem, ale jak se jeho tým vypořádá s technickými změnami a jestli vůbec Němec bude stíhat, neboť v testování jeho vůz hodně zaostával. Čtyřnásobný mistr světa není favoritem, ale podle odborníků před začátkem sezony chybí jasný adept na titul.

Formule 1
zdroj: ČTK

Vettel v šampionátu neprohrál od července a v neděli může v Melbourne útočit na rekordní desáté vítězství za sebou. "Není to vůbec jednoduchá situace. Ale není důvod věšet hlavu," prohlásil šestadvacetiletý pilot Red Bullu, který chce útočit na pátý titul za sebou, což se dosud v historii F1 podařilo pouze jeho krajanovi Michaelu Schumacherovi.

Podle posledních testů v Bahrajnu ale bude mít těžkou pozici, i když se snaží zůstat pozitivní. "Každý den poslouchám od novinářů, že jsme na pokraji ohromné pohromy. Ale jsme bojovníci a přeneseme se přes to. Každý v týmu, včetně mě, je připraven bojovat," řekl Vettel. 

Technické změny jsou dramatické. Takové, jaké současní inženýři nepamatují. Hlavně kvůli novým turbomotorům se sběrem elektrické energie. Jedná se v podstatě o hybrid. A s tím se stáje s motory od Renaultu nedokázaly poprat, Vettelovi ani jeho věčně usměvavému novému kolegovi Danielu Ricciardovi není do smíchu. Zatím největším problémem všech stájí je spolehlivost. Takže je velmi pravděpodobné, že už v Austrálii se ukáže, jak které monoposty fungují, jak se piloti sžili s využíváním energie sebrané z tepla turba.

Podle odborníků jsou na tom asi nejlépe vozy Mercedesu, takže Lewis Hamilton je považován za mírného favorita úvodu sezony. Ale sám Brit si tak jistý není. "I když možná mají problémy, vždy se z nich dokázali dostat a bude velmi těžké je porazit," komentoval potíže Red Bullu. Dobře si v testování vedly také williamsy, které rovněž pohánějí agregáty Mercedes. Navíc do jednoho z nich usedne Brazilec Felipe Massa, který přišel do týmu z Ferrari a nahradil Venezuelana Pastora Maldonada.

Ferrari má kromě bývalého dvojnásobného šampiona Španěla Fernanda Alonsa v týmu nově také mistra světa z roku 2007 Kimiho Räikkönena z Finska a rovněž by mělo bojovat o přední umístění. Do seriálu vstoupí tři nováčci. Dán Kevin Magnussen v McLarenu, devatenáctiletý Rus Daniil Kvjat v Toro Rosso a Švéd Marcus Ericsson v Caterhamu. Naopak skončili Australan Mark Webber (Red Bull) a Brit Paul di Resta (Force India).

V nové sezoně bude prý možné všechno. "Viděli jsme v testování silné vozy i auta s problémy, ale už několikrát v minulosti tomu tak bylo a ty samé monoposty pak dojely v prvním závodu na stupních vítězů. Může se to opakovat," uvedl šéfinženýr Mercedesu Andy Cowell. "Každopádně uvidíme nový hybridní svět formule 1, v němž není nic jasné," dodal.

Program MS formule 1:

16. března - Velká cena Austrálie, 30. března - Velká cena Malajsie, 6. dubna - Velká cena Bahrajnu, 20. dubna - Velká cena Číny, 11. května - Velká cena Španělska, 25. května - Velká cena Monaka, 8. června - Velká cena Kanady, 22. června - Velká cena Rakouska, 6. července - Velká cena Velké Británie, 20. července - Velká cena Německa, 27. července - Velká cena Maďarska, 24. srpna - Velká cena Belgie 7. září - Velká cena Itálie, 21. září - Velká cena Singapuru, 5. října - Velká cena Japonska, 12. října - Velká cena Ruska, 2. listopadu - Velká cena USA, 9. listopadu - Velká cena Brazílie, 23. listopadu - Velká cena Abú Zabí.

PŘEHLED ZMĚN VE FORMULI 1

Nový motor: Dosavadní osmiválec o obsahu 2,4 litru s otáčkami až do 18 000 za minutu a se systémem sběru kinetické energie KERS se mění na šestiválcový turbomotor o nižším obsahu 1,6 litru s otáčkami až do 15 000 za minutu s novým systémem sběru energie zvaném ERS. Naposledy byly ve formuli turbo motory v roce 1988. Každý pilot bude mít pro sezonu pět agregátů složených z šesti hlavních elementů. Každý další motor znamená start z boxů, každý vyměněný element navíc znamená trest deseti míst na startu. Nové agregáty jsou terčem kritiky, neboť jsou velmi tiché, což podle mnohých nekoresponduje se silou vozů F1.

Systém KERS/ERS: Systém KERS, sbírající kinetickou energii při brzdění, poskytuje motoru navíc sílu 80 koňských sil po dobu šesti sekund za jedno kolo. V momentě, kdy jezdec použije tlačítko nového systému ERS, který bude využívat teplo z turba, bude mít pod kapotou dalších až 160 koňských sil navíc po dobu 33 sekund za jedno kolo. V momentě selhání systému ERS budou jezdci ve velké nevýhodě, jeho časté používání povede k většímu opotřebení pneumatik.

Výfuk: Auta budou mít jen jeden výfuk uprostřed zadní části vozu namísto dvou na stranách. Výsledkem bude snížení přítlaku, který způsobily zplodiny a jejich proudění přes přítlačné křídlo. Toho v minulé sezoně využívaly zejména monoposty stáje Red Bull.

Palivo: Nové motory budou mít zhruba o 35 procent nižší spotřebu paliva, což je součástí "zelené revoluce" ve formuli 1. Každý monopost bude mít nádrž na 100 kilogramů pohonných hmot na absolvování celého závodu bez tankování, oproti loňským 150160 kilogramům. Piloti tak budou moct kombinovat podle způsobu jízdy využití klasického paliva s elektrickým systémem ERS.

Převodovka: Piloti budou mít osm rychlostních stupňů místo dosavadních sedmi. Převody budou mít stálé poměry, které se mohou změnit jen jednou v sezoně. Loni mohli inženýři použít až třicet různých poměrů převodů. Každá převodovka musí vydržet šest oproti dosavadním pěti Velkým cenám.

Aerodynamika: Přední křídlo bude o 150 milimetrů užší a změna výrazně ovlivní proudění vzduchu kolem kol. Špička nosu vozidla bude maximálně 18,5 cm nad zemí, zatímco dosud to bylo 55 cm. Snižuje se kvůli bezpečnosti také výška šasi 52,5 cm a minimální hmotnost vozu i s jezdcem se zvýšila z 642 kg na 691 kg jako kompenzace za těžší pohonné jednotky.

Další novinky: Jezdci mají stálá startovní čísla, nikoliv podle výsledků z minulé sezony. Jen Vettel bude mít jako obhájce jedničku. Za prohřešky budou udělovány trestné body, za dvanáct nasbíraných bodů je automatický stop na jeden závod. Do volných tréninků smějí týmy nasadit až čtyři jezdce. V posledním závodu sezony se budou udělovat dvojnásobné body, což vyvolalo odmítavé reakce.

Zdroj
ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články