Před 49 lety zemřel Graham Hill – dělník volantu, gentleman a jedinečný držitel trojité koruny
Gentleman, dělník volantu, dvojnásobný mistr světa formule 1 a jediný jezdec, jemuž se podařilo vyhrát všechny tři nejslavnější závody na světě. Takový byl britský automobilový závodník Graham Hill, od jehož tragické smrti uplynulo 49 let.
Ve formuli jedna vydržel Graham Hill 18 sezon a absolvoval 176 Velkých cen, což byl svého času rekord, který vydržel jedenáct let (než ho v roce 1986 vyrovnal Jacques Laffite). Dnes s tímto počtem závodů Hill nefiguruje v historických tabulkách ani v první třicítce. Byl mistrem světa v letech 1962 a 1968, vyhrál 14 Velkých cen, z toho pět v Monaku (1963–1965 a 1968–1969), což mu svého času vysloužilo přezdívku "Mr. Monaco". Tento rekord později dorovnal Michael Schumacher a o jedno vítězství překonal Ayrton Senna.
Hill je nicméně držitelem rekordu, který se jen těžko bude vyrovnávat: Má na svém kontě takzvanou Trojitou korunu motorsportu (Triple Crown), tedy vítězství v závodě 500 mil Indianapolis (v roce 1966), 24 hodin Le Mans (1972) a v Monaku (přičemž alternativně se místo vítězství v Monaku uvádí zisk titulu mistra světa formule 1).
Skončil až v okamžiku, kdy už to opravdu dál nešlo
Rodilý Londýňan (narozen 15. února 1929) býval v mládí aktivním veslařem. V letech 1952 až 1954 dokonce závodil za jeden z největších a nejúspěšnějších klubů London Rowing Club, jehož barvy si později zvolil jako design závodnické helmy: temně modrá s bílými stylizovanými vesly kolem dokola. Mezi veslaři dokonce poznal i svou pozdější manželku Bette.
Řidičák sice udělal Hill až ve 24 letech, hned následující rok ale už debutoval ve formuli 3. Na počátku přitom byl inzerát v novinách, že se za poplatek lze projet v F3. Hill to zkusil – a už u závodění zůstal prakticky až do smrti. Zpočátku pracoval jako mechanik v týmu Lotus a s ním v roce 1958 poprvé startoval ve formuli 1 ve Velké ceně Monaka. Lotus ale tehdy měl do své pozdější slávy ještě daleko, a tak Hill přesedlal v roce 1960 do týmu BRM, s nímž v témže roce poprvé bodoval a v roce 1962 získal první titul šampiona. K Lotusu se vrátil v roce 1967 a následující rok přidal druhý mistrovský titul.
Poslední vítězství ve Velké ceně získal v roce 1969 v Monaku, ale pak už to s ním začalo jít pomalu z kopce. Paběrkoval po pár bodech za sezonu, po odchodu k týmu Brabham bída pokračovala.
Věrný svému přízvisku "dělník volantu" to ale Hill nevzdával. V roce 1973 si založil vlastní tým nazvaný Embassy Hill (podle hlavního sponzora a výrobce cigaret Embassy) a závodil s ním bez úspěchů až do květnové Velké ceny Monaka 1975, do níž se nekvalifikoval. Tehdy poznal 46letý Hill, že už opravdu dál pokračovat nelze, pověsil závodnickou helmu na hřebík a rozhodl se pokračovat už jen jako šéf svého týmu, jehož novým jezdcem se stal talentovaný Tony Brise.
V otcových stopách
Večer 29. listopadu 1975 se tým Embassy Hill vracel z testovacích jízd pro novou sezonu ve francouzském Le Castellet do Londýna. Na palubě malého letadla Piper Aztec pilotovaného samotným Hillem byla také většina členů týmu: Tony Brise, manažer Ray Brimble, konstruktér Andy Smallman a mechanici Terry Richards a Tony Alcock. Měli přistát na letišti Elstree, krátce před 22. hodinou ale narazilo letadlo v husté mlze do stromů u golfového hřiště v Arkley, zřítilo se a začalo hořet. Všichni na palubě zahynuli, což znamenalo i konec týmu Embassy Hill.
Hill po sobě zanechal dvě dcery a syna Damona, jemuž bylo v době otcovy smrti 15 let. Jistý vztah k motorismu se u něj sice projevoval, závodit nicméně začal až o šest let později. Třebaže zpočátku bůhvíjaké úspěchy nezaznamenal, vypracoval se postupně až do formule 1 a v roce 1996 svou kariéru korunoval vítězstvím v šampionátu. Byl prvním a dlouho i jediným potomkem mistra světa, který stejně jako otec mistrovský titul vybojoval. Až o dvacet let později podobný kousek dokázal Nico Rosberg (jeho otec Keke byl mistrem světa v roce 1982).
Damon Hill hned od začátku používal stejný design přilby jako jeho tatínek: temně modrou s osmi bílými stylizovanými vesly.