Nová jména i návrat do ulic Las Vegas. Nejdelší sezona F1 je za dveřmi
Královna je zpět. Šampionát formule 1 se vrací a divákům letos nabídne rekordních 23 závodů. Kromě tradičních štací se do kalendáře vrací okruh v ulicích Las Vegas, kde se formule proháněly naposledy v osmdesátých letech. O tom, kdo má do nadcházejícího ročníku nejlépe našlápnuto, lépe napoví předsezonní testování v Bahrajnu, které proběhne na konci února. Mnoha změn v paddocku se ale diváci dočkali již během letní pauzy.
Minulý ročník F1 byl pro královnu motorsportu startem nové éry. Zavedení nových regulí FIA znamenalo pro všechny týmy ve startovním poli navržení kompletně nových monopostů a spolu s nimi šanci zamíchat se zavedenými pořádky – což se ostatně do značné míry povedlo. Personální změny, které proběhly během letní přestávky, mohou způsobit podobné zemětřesení i v následující sezoně.
Italský pohár trpělivosti přetekl
Trápení nejslavnější a historicky nejúspěšnější stáje trvá. A to navzdory slibnému začátku loňské sezony, kdy se zdálo, že patnáctileté čekání na triumf by mohlo být konečně u konce. Není. Série technických problémů a špatně zvolené strategie stála v konečném důsledku Charlese Leclerca šanci pomýšlet na premiérový titul šampiona. A reakce vedení Ferrari během letní pauzy na sebe nenechala dlouho čekat.
Na postu vedoucího stáje vystřídá od nového roku Mattia Binnotta Francouz Frédéric Vasseur, který v minulých ročnících působil v roli týmového ředitele u Alfy Romeo. Ve své bohaté kariéře má však za sebou mimo jiné i spolupráci právě s Charlesem Leclercem v juniorských kategoriích. Pakliže se mu povede vyřešit nedostatky uvnitř týmu, potenciál k ataku na prvenství v nadcházejícím ročníku formule 1 v Maranellu rozhodně chybět nebude.
Nováčci na roštu
Jaké je závodit s naprostou elitou sportu nově pozná hned trojice nováčků na startovním roštu. Po návratu Daniela Ricciarda k Red Bullu, byť na pozici náhradního jezdce, zaplnil uvolněné místo v McLarenu Oscar Piastri. Naděje, které do mladého Australana stáj vkládá při cestě zpět na vrchol, jsou zcela na místě – Piastri se stal teprve šestým jezdcem, kterému se podařilo stát se šampionem F2 již v premiérové sezoně.
V barvách AlphaTauri bude po boku Júki Cunody jezdit Nyck de Vries, který se již v minulé sezoně představil během závodu v italské Monze, kde dokonce dosáhl při své premiéře v F1 na body. A do startovního pole se po osmi letech také vrátí americký pilot. Stane se jím Logan Sargeant, jenž podepsal kontrakt se stájí Williams.
Návrat do elitní dvacítky čeká rovněž Nico Hülkenberga, který po boku Kevina Magnussena nahradil v týmu Haas Micka Schumachera. Syn sedminásobného šampiona tak pro letošní rok sice ztratil místo na roštu, nicméně v prostředí F1 zůstává na postu rezervního jezdce stáje Mercedes.
Kontroverzní pravidlo FIA
Značnou pozornost na sebe během letní přestávky strhla také samotná FIA. Vášnivou debatu mezi jezdci i fanoušky rozvířilo nové pravidlo, které má jezdcům zakazovat vystupování "s politickým, náboženským či osobním vyjádřením" bez předchozího souhlasu FIA. Není přitom zdaleka jasné, co všechno lze do této "kategorie" zařadit.
Několik pilotů, jmenovitě zejména Lewis Hamilton, úřadující šampion Max Verstappen či Lando Norris, se již nechalo slyšet, že s pravidlem nesouhlasí a nenechají se jím zastrašit. "Nic mě nezastaví v tom, abych mluvil a upozorňoval na témata, která mne zajímají, a na problémy, kterým čelíme," uvedl sedminásobný šampion.
"Máme zodpovědnost o těchto věcech mluvit, upozornit na ně a zvyšovat o nich povědomí. Pro mě se nic nemění," má jasno Hamilton. Stejný pohled na věc má i jeho týmový kolega George Russell. "Nejsem si jist, proč FIA takové stanovisko vůbec přijala. Nebudeme omezovat naše názory a postoje kvůli nějakému hloupému pravidlu," uvedl.
Samotná FIA nové pravidlo zdůvodňuje snahou o "zachování neutrality na závodních okruzích". Jezdci podle vedení mohou své názory nadále vyjadřovat jinde a jinak. Postihy, které jezdcům hrozí, však nově mohou znamenat nejen pěněžité pokuty, ale rovnou penalizaci v příštím závodu.
A ačkoliv samotná FIA se prý k takto razantním krokům hodlá uchylovat jen v mimořádných případech, těžko lze spornost nově zaváděných pořádků přehlížet.