Do nové sezony F1 vlétlo dominantně Ferrari. Vyhrál Leclerc před Sainzem
Skvěle dopadla Velká cena Bahrajnu pro Ferrari. V prvním závodě nové sezony formule 1 potvrdil nejlepší výkon z kvalifikace Charles Leclerc. Druhý skončil jeho týmový kolega Carlos Sainz Jr., naopak úřadující mistr světa Max Verstappen nedokončil. Třetí příčku vybojoval Lewis Hamilton.
Velkým neúspěchem skončila úvodní Grand Prix pro tým Red Bull, jenž nedovezl do cíle ani jeden vůz. Světový šampion Max Verstappen z Nizozemska odstoupil kvůli technickým problémům v 55. z 57 okruhů, Mexičan Sergio Pérez vypadl po selhání motoru dokonce v posledním kole.
Čtyřiadvacetiletý Leclerc si připsal třetí vítězství v kariéře a první od Velké ceny Itálie v září roku 2019. Dva týdny nato v Singapuru zaznamenalo dosud poslední vítězství a zároveň dvojnásobné Ferrari, v jehož barvách vyhrál Němec Sebastian Vettel před Leclercem.
"Přesně takhle jsme chtěli začít sezonu. Pole position, vítězství, nejrychlejší kolo, první a druhé místo. Víc už jsme si nemohli přát," řekl Leclerc, jenž týmového kolegu Sainze porazil o 5,5 sekundy.
Leclerc musel po vítězství v kvalifikaci bojovat v průběhu závodu o udržení vedení s Verstappenem, jenž se k němu přiblížil vždy po zastávce boxech. Dramatickou podívanou přinesl především úsek v 17. až 19. kole, kdy Verstappen třikrát Leclerca předjel, ale Monačan si pokaždé téměř vzápětí vzal první místo zpět.
Po třetí zastávce v boxech zhruba 13 kol před cílem nicméně začal mít Verstappen potíže s řízením svého monopostu. Krátce nato vjel na trať safety car poté, co začal hořet vůz Alpha Tauri francouzského pilota Pierrea Gaslyho, jenž vyvázl z incidentu nezraněn.
Po restartu závodu tři kola před cílem Leclerc bez větších problémů Verstappenovi ujel a na mistra světa začal dotírat Sainz. Španěl trápícího se nizozemského pilota předjel a ten musel krátce nato s vozem ztrácejícím výkon do boxů.
"Čím jsem jel rychleji, tím hůř se mi řídilo. A najednou jsem musel odstoupit, všechno se vypnulo. Vypadalo to jako problém s palivovým čerpadlem, do motoru nešlo palivo," uvedl Verstappen. "Přesně nevíme, proč se to stalo. Musíme si zanalyzovat dost věcí. Problémy se sice můžou přihodit, ale na téhle úrovni by k něčemu takovému docházet nemělo," dodal Nizozemec.
Černý den Red Bullu pak podtrhl Pérez, na něhož se v boji o třetí místo tlačil Hamilton. Mexičan dostal kvůli technickému problému smyk v zatáčce a zůstal stát na trati. Britský pilot tak v závodě, v němž většinou kroužil na páté pozici, nakonec dosáhl na stupně vítězů. Čtvrtý navíc dojel jeho nový týmový kolega z Mercedesu a krajan George Russell.
"Udělali jsme maximum a jsme vděční za tyhle body. Změny k lepšímu nepřijdou jen tak honem," řekl Hamilton.
Nečekaným pátým místem se vrátil do formule 1 Kevin Magnussen. Dán, jenž byl po sezoně 2020 propuštěn z týmu Haas, právě v tomto týmu před deseti dny nahradil Rusa Nikitu Mazepina, který přišel o místo v rámci sankcí kvůli vpádu ruských vojsk na Ukrajinu.
Velkou cenou Bahrajnu začala nová éra formule 1. Vozy prošly oproti minulé sezoně řadou revolučních změn, vedle přepracované aerodynamiky a nových osmnáctipalcových pneumatik mají monoposty kryty nad předními koly nebo novou podobu zadních křídel. Monoposty tak produkují větší přísavný efekt a mělo by docházet k častějšímu předjíždění.
Šampionát pokračuje hned příští týden Velkou cenou Saúdské Arábie.
Velká cena Bahrajnu, úvodní závod mistrovství světa vozů formule 1 v Sáchiru:
1. Leclerc (Mon./Ferrari) 1:37:33,584, 2. Sainz (Šp./Ferrari) -5,598, 3. Hamilton -9,675, 4. Russell (oba Brit./Mercedes) -11,211, 5. Magnussen (Dán./Haas) -14,754, 6. Bottas (Fin./Alfa Romeo) -16,119, 7. Ocon (Fr./Alpine) -19,423, 8. Cunoda (Jap./AlphaTauri) -20,386, 9. Alonso (Šp./Alpine) -22,390, 10. Čou Kuan-jü (Čína/Alfa Romeo) -23,064. Nejrychlejší kolo: Leclerc.
Průběžné pořadí MS (po 1 z 22 závodů): 1. Leclerc 26, 2. Sainz 18, 3. Hamilton 15, 4. Russell 12, 5. Magnussen 10, 6. Bottas 8, 7. Ocon 6, 8. Cunoda 4, 9. Alonso 2, 10. Čou Kuan-jü 1.
Pohár konstruktérů: 1. Ferrari 44, 2. Mercedes 27, 3. Haas 10, 4. Alfa Romeo 9, 5. Alpine 8.