"Drsný technicky, fyzicky i navigačně." Macík doufá v náročný Dakar, Tomeček se vrací
V náročné podmínky doufá před Rallye Dakar zkušený pilot Martin Macík. Základní informace o trati přitom závodníka v kategorii kamionů potěšily. Pátý nejlepší pilot loňského ročníku před návratem do Saúdské Arábie věří, že trať by měla být složitější než před rokem. Po jedenácti letech se na Dakar vrátí Tomáš Tomeček.
"Trasa vypadá dobře. My si nejvíc přejeme, aby byl další ročník náročný. Chceme, aby byl drsný technicky, fyzicky i navigačně. Užíváme si, když je Dakar takový, jaký má být. A podle posledních zpráv to vypadá nadějně," uvedl Macík. Potěšilo ho zkrácení přejezdů i náročné etapy v závěru rallye.
Jednatřicetiletý jezdec se chystá již na osmý Dakar, díky předchozím výsledkům bude v lednu zařazen mezi takzvané prioritní jezdce. Posádka tak bude mít v kabině kamery, stejně jako další bude nově používat elektronický roadbook místo papírového.
"Na elektronický roadbook jsem zvědavý, zatím jsem ho viděl jen na obrázku a mám pár otazníků. Papírovou verzi jsem mohl mít v ruce, elektronický bude napevno přidělaný. Chci věřit, že do něj dobře uvidím, i když zrovna poletíme vzduchem," řekl navigátor František Tomášek.
Sedlčanský tým pojede opět s kamionem Iveco, nově však bude mít automatickou převodovku a řadu dalších vylepšení. "Nečekané změny tým přiměly upravit plán testování, ale paradoxně přinesly také čas navíc. Ten byl kompletně využit právě k práci na kamionu. I díky tomu můžeme pár dní před odevzdáním Karla pro plavbu do Džiddy potvrdit, že technická příprava nikdy nebyla důkladnější," podotkl palubní technik a třetí člen posádky David Švanda.
Tomeček se vrací po více než desetiletí
Pilot kamionu Tatra Tomáš Tomeček se v lednu po jedenácti letech opět představí na Rallye Dakar. Zkušený závodník v uplynulých letech startoval na Africa Eco Race, který vede po stopách původní trati legendární soutěže, ale tentokrát se kvůli pandemii koronaviru neuskuteční.
Tomeček se proto domluvil na spolupráci s německým týmem South Racing. V Saúdské Arábii pojede jako takzvaná ostrá asistence a je přihlášen do hlavního závodu v kategorii kamionů. Informace o Tomečkově účasti na Dakaru se objevily ve středu, kdy pořadatelé zveřejnili předběžné startovní listiny. Potvrzena však byla až nyní.
"Vše proběhlo tak, jak podle smlouvy mělo. Napsali mi, že vše potvrzují a těší se na spolupráci," řekl Tomeček webu dakarmania.cz. Na rallye se představí se svou Tatrou 815. "Po zrušení Africa Eco Race jsem zůstal bez práce. Auta ale stojí na dílně, jsou nachystaná a objevila se možnost jejich využití," uvedl.
Přestože v minulosti několikrát prohlásil, že už ho start na Dakaru neláká, na novou zkušenost se těší. "Beru to jako práci. Doufám, že se tam potkám s některými lidmi, s nimiž jsem se deset let neviděl. Mám radost. Líbí se mi to, protože to má smysl. Nebude to o honbě za časem, ale člověk tam bude, aby pomohl ostatním," podotkl Tomeček.
Poté jezdil pravidelně do Afriky, kde spolupracoval i s pořadateli a jeho tým zajišťoval servis pro další závodníky. V posledních dvou letech dokonce závodil bez navigátora a mechanika, jako jediný člen posádky. Na Dakaru s ním do kamionu usedne Ladislav Lála.
"Přes víkend budeme s Láďou v Kopřivnici nakládat auto. Musíme ho vybavit větším množstvím dílů, než kolik jich vezeme, pokud jedeme v závodním módu. A v neděli pak vyrazím do Marseille," popsal Tomeček, který byl v roce 1995 na Dakaru členem vítězné posádky Karla Lopraise. Pak si připsal jedenáct startů jako pilot.