Autodrom Most jezdcům k srdci nepřirostl. Není to bezpečné, zní z paddocku superbiků
Světový šampionát superbiků se po devíti letech vrátil do České republiky. Naposledy v roce 2012 hostil druhou nejprestižnější motocyklovou sérii na světě brněnský okruh. Letos se do kalendáře, i z důvodu pandemie, která neumožnila závody pořádat na spoustě jiných okruhů, dostal Autodrom Most. Jeho zástupci dokonce s promotérem šampionátu podepsali pětiletou smlouvu. Po prvních pátečních trénincích ale jezdci nejsou spokojeni, na jakém okruhu závodí. Někteří z nich také vyjadřují obavy, že je pro úroveň superbikového šampionátu nebezpečný.
"Upřímně mě to děsí. V některých zatáčkách mám dokonce husí kůži, zatraceně." I takto někteří jezdci hodnotili svou zkušenost s okruhem Autodrom Most poté, co zde v pátek odjeli první volné tréninky v šampionátu světových superbiků. Nejhlasitější z nich byl Brit Scott Redding, jenž má zkušenosti také ze šampionátu MotoGP.
"Kdybych tady havaroval, tak by to mohlo znamenat konec mé kariéry. A to byste si na okruhu světové úrovně myslet neměli. Nejsme na národním šampionátu, jsme mistrovství světa. To je problém," řekl Redding pro server motorsport.com.
"Už jsem se tu necítil bezpečně, když jsem tu jel před několika týdny, a nyní cítím, že bych v případě nehody neměl šanci. Nejsou tady v některých nejnebezpečnějších místech dokonce nafukovací bariéry a já nerozumím proč," pokračoval v kritice.
"Slyšel jsem dokonce od lidí v paddocku, co tu pracují, že už pro národní šampionát si tady na okruh stěžovali. Tak se ptám, proč tu vůbec jsme," dodal.
Šestinásobný mistr světa superbiků a jezdec tovární Kawasaki Brit Jonathan Rea také připustil, že Most neřadí mezi ty nejlepší okruhy na světě. Přesto chápe pořadatele a promotéra, jelikož jejich práce v sestavení a udržení závodního kalendáře není jednoduchá.
"Bylo nám dobře v mistrovství světa, kde byly některé úžasné okruhy, jako například Katar. Nemůžete Most řadit mezi ty nejlepší na světě, ale skutečnost je taková, že si tady v superbicích nemůžeme vybírat, kam pojedeme," sdělil.
Jeho týmový kolega a krajan Alex Lowes nebyl až tak kritický, přesto i on na Mostu shledal několik nedostatků. "Výjezdové zóny jsou opravdu velmi blízko trati na to, jak rychle závodíme. Pokud se nic nestane, je to v pořádku. Ale pokud dojde v brzdné zóně k nehodě, některé zatáčky jsou opravdu hodně blízko bariérám," uvedl. "Nemůžou s tím nic dělat, ale je to přesně ten důvod, proč jsme od takovýchto okruhů v minulosti ustoupili."
K celému obrazu navíc nepřidává fakt, že před měsícem došlo na okruhu v Mostě k tragické nehodě při neveřejném závodu, při níž zahynuli dva motorkáři. Úroveň zabezpečení na světovém šampionátu by měla být výrazně vyšší než v případě soukromých akcí, přesto může situace vyvolávat vrásky na čele.
První páteční trénink na okruhu v Mostě vyhrál Turek Toprak Razgatlioglu, český jezdec na divokou kartu Karel Hanika obsadil devátou příčku. Druhý trénink poznamenal déšť a někteří závodníci na trať nevyjeli. Z toho zejména pramenila vlna kritiky, jež se na okruh následně snesla. Hanika ovšem s vyjetím problém neměl a ve druhém tréninku skončil dokonce sedmý. V nižší kategorii Supersport 300 byl další Čech Oliver König v tréninkových jízdách pátý a šestý.