Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
ISU World Team Trophy 2025

Extraliga míří za rekordní návštěvností. V určitých ohledech je na tom lépe než fotbal

Rekordní návštěvnost hokejové extraligy v základní části se otřásá. Pátečním 50. kolem překoná magickou hranici dvou milionů diváků a potvrdí trend posledních let – popularita nejvyšší domácí soutěže neustále stoupá. Jak si vede ve srovnání s první fotbalovou ligou? Pro mnohé sportovní fanoušky může být odpověď víc než překvapující.

Hokejisté Hradce Králové
zdroj: ČTK autor: David Taneček

Extraliga už loni zaznamenala druhou nejvyšší návštěvnost v historii samostatné soutěže – 364 zápasů základní části (neboli 52 kompletních kol) vidělo na stadionech 2 024 469 diváků. Za rekordem tak zaostala sezona 2023/2024 o necelých šedesát tisíc diváků. Nyní je však téměř jisté, že dosavadní rekord ze sezony 2019/2020 padne.

Než před pěti lety na jaře naplno vypukla koronavirová epidemie, dosáhla extraliga na 2 083 674 diváků. V této sezoně má nejvyšší soutěž před závěrečnými třemi koly (a po čtvrteční předehrávce 50. kola Pardubice – Plzeň) celkovou návštěvnost 1 999 135 lidí. Když vezmeme v úvahu, že v průměru chodí na jedno kolo (tedy na sedm zápasů) zhruba čtyřicet tisíc diváků, můžeme očekávat celkový výsledek okolo 2 110 000. Pokud by dohromady přišlo ještě o 1200 diváků víc, bude mít extraliga průměrnou návštěvnost přesně 5800 lidí na utkání.

Stoupající trend

Po dvou specifických sezonách (2020/2021 a 2021/2022) ovlivněných proticovidovými opatřeními návštěvnost neustále stoupá. Relevantním faktorem zvyšujícího se zájmu o tuzemský hokej v pocovidové éře je také úspěšný domácí světový šampionát z května minulého roku, který vygeneroval rekordní návštěvnost v rámci mistrovství světa (celkově téměř 800 tisíc s průměrem skoro 12 500 diváků na zápas).

K vzrůstající popularitě přispívá vedle lepší práce klubů s fanoušky hlavně vyrovnanost základní části extraligy, která je v současné sezoně nebývale nepřehledná.

Vítězem dlouhodobé části se stala Sparta až tři kola před koncem, o dalších pozicích však jasno zdaleka není. Nadále se bojuje o první čtyřku zaručující přímý postup do čtvrtfinále play-off a napínavý je také spodek tabulky. Letos odpadá faktor otloukánka ligy, neboť o nejhorším týmu, který zamíří do baráže o udržení extraligové příslušnosti, se rozhodne možná až po posledním kole.

Vyrovnanost extraligy souvisí mimo jiného také s kvalitou soutěže. V posledním období přišla do Česka řada skvělých hráčů včetně například reprezentačního kapitána Romana Červenky hrajícího za Pardubice, jenž se před sezonou rozhodl pro návrat ze Švýcarska domů.

Za Kladno navíc nastupuje legendární Jaromír Jágr, pro kterého by to mohl být v 53 letech skutečně poslední ročník v bohaté kariéře. S Jágrovým Kladnem navíc souvisí zajímavý úkaz. Rytíři mají sice nejnižší průměrnou domácí návštěvnost, ale zato se pyšní nejvyšší venkovní bilancí (zhruba 7150).

Většina fotbalových klubů si může o extraligové návštěvnosti nechat zdát

Tím se dostáváme k hojně diskutované průměrné návštěvnosti. Tu má sice první fotbalová liga vyšší – 6076 vs. 5811 – ale těží de facto jen z čtveřice diváckých tahounů.

Velkou disproporci šestnáctky prvoligových klubů představují na jedné straně giganti Slavia a Sparta, kteří mají průměrnou domácí návštěvnost 18 140, respektive 15 721 diváků. Průměr ještě vytahuje ostravský Baník s 8883 a plzeňská Viktoria s 8179 diváky. Nad metu šesti tisíc lidí se pak dostane už jen Hradec Králové (6575).

A co další? Zbylých jedenáct klubů první fotbalové ligy je výrazně pod průměrem. Šesté Teplice nedosahují ani na pětitisícovou hranici a hned sedm týmů je dokonce pod metou 4000.

Také průměrná domácí návštěvnost hokejové extraligy těží z výrazně odskočené Sparty, která se pyšní zhruba 13 000. Výrazně nad celkovým průměrem jsou také Pardubice (9672), brněnská Kometa (6717) a České Budějovice (6168).

Jenže metu 5000 diváků na utkání splňuje hned sedmička hokejových klubů a nad hranicí 4000 je dokonce dvanáct ze 14 extraligových celků. Ještě hůř vychází fotbalová liga z následujícího srovnání: nejnižší hokejová návštěvnost Mladé Boleslavi (3388) a Kladna (3386) je pořád vyšší než návštěvnost sedmičky nejméně navštěvovaných fotbalových klubů.

Přitom v neprospěch hokeje působí termíny zápasů i jejich četnost (a s tím související vyšší výdaje diváků). Zatímco na fotbalový domácí zápas zajde fanoušek jednou za čtrnáct dní o víkendu, hokejová kola se hrají kromě neděle také v pátek a někdy i v úterý či středu (tedy minimálně jeden domácí zápas týdně). V pracovních dnech se navíc hraje leckde už od 17:00 nebo 17:30.

Extraligová návštěvnost se navíc výrazně zvedá v play-off. Jen loni přišlo na vyřazovací zápasy dalších více než tři sta tisíc diváků a průměr činil přes 8000 na zápas.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články