Závodníky čekají první Pyreneje, Port de Bales a 237 kilometrů
Port de Bales – horský vrchol, který i přes vlastní nedlouhou historii na programu Tour získal pevné místo v historii závodu. A to díky roku 2010 a spadlému řetězu Andyho Schlecka. Jezdci tuto prémii hors catégorie přejedou dnes v první z těžkých pyrenejských etap, která bude měřit 237 kilometrů – tedy vůbec nejvíce letos.
Loni byli zvláště obtížné Alpy, v letošním roce to jsou spíše Pyreneje, které seberou jezdcům nejvíce sil. Startuje se dnes s několika horskými prémiemi, 237 kilometry a vrcholem Port de Bales. Jezdci do etapy vstoupí v Carcassone, častém hostitelském místě etap Tour, a otevíracích 150 km nebude příliš náročných – tvrdá stoupání přijdou až poté. Po zmíněné stopadesátce kilometrů přijde Col de Portet d'Aspet (5,4 km/6,9 %), nejvíce bohužel známý pro tragickou nehodu Fabia Casartelliho na Tour 1995.
Po prémii kategorie 3 Col des Ares (6 km/5,2 %) jezdci už začnou směřovat k Port de Bales (11,7 km/7,7 %). V nohách budou mít na jeho úpatí 202 km. Začátek se vine kontinuálně v rozmezí 7 až 8 procent, poté se vozovka trochu narovná, avšak posledních 6 kilometrů je už pořádně náročných – mezi kilometry 8 a 9 se procenta přehoupnou přes devět procent. Až závěr stoupání je zase poněkud klidnější a ne tolik strmý, na jezdce čeká zhruba šestiprocentní stoupání až na vrchol.
Po překonání vrcholu stále ještě do cíle zbývá 21 km, ty jsou ale takřka celé tvořeny technickým a složitým sjezdem až do cíle v Bagnères-de-Luchon. Poslední tři kilometry jsou pak ploché, samotné finále bude složeno z několika ostrých zatáček. Až posledních 180 metrů je přímých.
Velkou šanci má únik – nekončí se stoupáním a i vzhledem k délce etapy bude velice složité pro týmy udržet si nad jejím průběhem kontrolu. Nicméně dá se očekávat bitva nejsilnějších vrchařů na Port de Bales. V roce 2010 zde závod ztratil Andy Schleck, dva roky nato slavil po úniku Alejandro Valverde.