Tour de Trump: Závod, který přivedl Američany k cyklistice
Praha – Cyklistika je historicky spojená s evropským kontinentem, její popularita ale rok od roku roste i v jiných částech světa. Jedním z pionýrských projektů byla v tomto směru americká Tour de Trump, již na přelomu 80. a 90. let financoval a jméno propůjčil Donald Trump. I když neměla dlouhého trvání, zasloužila se o to, že cyklistika vešla ve Spojených státech do širšího povědomí.
Rozličné projekty, za kterými v minulosti stál Donald Trump, jsou dobře známy po celém světě. Mrakodrap Trump Tower na newyorkské Fifth Avenue každodenně navštěvují turisté, aby si prohlédli jeho opulentní interiér a vodní kaskády. Trumpova síť kasin a hotelů pokryla v osmdesátých letech každý kout Ameriky. Jeho jachta Trump Princess, původně zhotovená pro saúdského obchodníka se zbraněmi, byla třetí největší na světě. Trump dal na několik let jméno i krátkodechým aerolinkám, které přepravovaly své zákazníky na několik vybraných domácích letišť. A vždy tu je také ještě desková hra s jasným názvem Trump: The Game.
Některé z jeho aktivit se týkaly rovněž sportu, a to především boxu či wrestlingu. Málo se ovšem ví, že na přelomu 80. a 90. let existoval taktéž cyklistický závod nesoucí jméno Tour de Trump. Závodu se v letech 1989 a 1990 podařilo dát dohromady luxusní ubytování pro závodníky, tým sponzorovaný holandským nevěstincem, velkou mediální pozornost, studentské protesty a (možná, že až v poslední řadě) také zvučná jména cyklistických profesionálů.
Nápad na uspořádání americké obdoby Tour de France nepocházel přímo od Trumpa, ale zrodil se v hlavě reportéra stanice CBS, který ve Francii slavný etapový závod pokrýval a vrátil se z něj domů nadšený. Ředitel stanice posléze posunul původní ideu dále, když se pokusil získat sponzora mezi majiteli kasin v proslulém Atlantic City. Už jen kousek ho pak dělil přímo od Trumpa, kterého se mu podařilo přesvědčit o financování celého projektu.
Zarážející bylo už jméno závodu – Tour de Trump. Odkaz mnohem slavnějšího a v historii zakotveného francouzského vzoru by logicky vedl spíše k názvu Tour of America, americký miliardář měl však své vlastní vysvětlení. "Mohli jsme to tak nazvat, pokud bychom chtěli uspořádat menší a méně úspěšný závod," poznamenal neskromně. Je nutné však říci, že jeho jméno dokázalo přilákat další sponzory (závod podpořily velké korporáty jako BMW, Hewlett-Packard či Nike), média (týdenní závod vysílala stanice NBC a přenášel se ve stovce světových zemí) a rovněž závodníky. "Tour de Trump se snadno může stát velkým rivalem pro Tour de France," dodal při představení závodu, který financoval částkou 750 tisíc amerických dolarů.
Tour de Trump přivedla Američany k cyklistice
Premiérová TdT začala v městě Albany pátého května 1989 a v dalších dnech navštívila pět států na východě USA. Jezdci, kterých se na startu sešlo 114, museli v sedle překonat 1150 kilometrů až do cíle na ikonické promenádě v Atlantic City, kde se finišovalo kde jinde než před Trumpovým kasinem. Závod přilákal přední evropské týmy Panasonic a PDM, které evidentně přiletěly hlavně na základě Trumpova jména. "To, že je sponzorem, pro nás bylo hlavním důvodem pro účast. S mužem, jako je on, jsme věděli, že bude vše v pořádku," říkal manažer PDM. "Jeho jméno má v Evropě dobrý zvuk a jeho styl je fantastický," dodal jeho protějšek z Panasonicu.
Ve startovním poli byl po zranění, kdy ho postřelil vlastní švagr, se vracející Greg LeMond (LeMond: "Tour de France je jen jedna, ale je zcela zřejmé, že se Tour de Trump brzy může stát druhým největším závodem na světě."), úřadující vítěz Giro d'Italia Andy Hampsten nebo hvězdný ruský závodník Vjačeslav Ekimov, k jehož startu dopomohlo borcení Sovětského svazu.
Trumpovo jméno dokázalo dostat závod do médií – cyklistika přitom v této době rozhodně nebyla nijak důležitou součástí sportovního povědomí Američanů – a celkově byl závod přijat pozitivně. Zaznívaly ale i kritické hlasy. Hned v první etapě tak museli pořadatelé řešit konflikty s protestujícími studenty, kteří nereagovali pozitivně na jméno businessmana, jenž pro ně symbolizoval lakomost a aroganci. Závodníky u trasy zdravily transparenty s nelichotivými vzkazy majiteli závodu ("Jste hladoví? Dejte si boháče!").
Z článku magazínu Sports Illustrated: "Pokud se dovedete odprostit od názvu závodu bez toho, aby jste vyzvrátili to, co jste měli k obědu, a pokud dokážete dát stranou veškerý cirkus, který s tím souvisí – Trump Princess, Trump Plaza Hotel a Casino, jeho nabubřelé vystupování a ztřeštěné nápady, kdy chtěl uspořádat několik okruhů kolem Bílého domu a pak pokračovat do Los Angeles přes Detroit, Chicago a San Francisco –, tak vám zbyde poměrně hezký cyklistický závod."
Pro další rok se organizátoři rozhodli udělat závod ještě delším, přičemž za start vybrali stát Delaware, kde měl Trump své obchodní zájmy. Naplánovaná trasa pak pokračovala skrz města Baltimore a New York, kde proběhla okruhová etapa před pěti tisíci fanoušky v Central Parku, aby nakonec samotné finále zakončilo celý závod ve státě Massachusetts.
Poté ale přišly problémy. Trump se ocitl ve finanční tísni a rozhodl se závodu – podobně jako zmíněné jachty Trump Princess – zbavit. Závod pokračoval, ovšem už pod novým jménem Tour DuPont, ještě dalších pět let, během nichž se zde mj. etabloval mezi světovou elitu Lance Armstrong, jenž se stal dvojnásobným vítězem podniku.
Těchto v součtu sedm let existence závodu zabírá důležité místo v historii americké cyklistiky. LeMond během nich vyhrál svou druhou a třetí Tour (de France), postupně ale již přepouštěl pole mladšímu Armstrongovi. Ten se prosazoval ještě před svým rakovinovým onemocněním (stal se mj. mistrem světa), pravý průlom však přišel s přelomem milénia.
Prezident americké federace Derek Bouchard-Hall: "Bez zaváhání mohu říct, že Tour de Trump a Tour DuPond pro nás byly obrovským přínosem. Šlo o vysoce úspěšné podniky, které zvýšily prestiž americké cyklistiky ve světě, a Americe ukázaly, co je ten sport vůbec zač."
Závod má však především etos podniku, který i přes svůj nepravděpodobný vznik coby hračky bohatého excentrika, jež vstoupil do sportu s výhradně finančním a mediálním záměrem, stojí na začátku cyklistických závodů ve Spojených státech. Jestliže před tím šlo o sport, jenž Američany vůbec nezajímal, případně o něm vůbec nevěděli, Tour de Trump se svou veškerou bombastickou prezentací toto paradigma změnila. Američané naplno cyklistiku objevili až s Armstrongovými úspěchy ve Francii, Tour de Trump k její popularitě ovšem udělala první krok – Armstrong a televizní přímé přenosy z Tour de France pak přidaly zbytek.