Rychlobruslaři poprvé vyrazí do závodu s hromadným startem
Astana – Světový pohár v rychlobruslení čeká v neděli premiérový závod s hromadným startem. V kazašské Astaně, kde se od pátku koná druhý díl seriálu, se v něm podle všeho představí i čeští zástupci. Martina Sáblíková ani Karolína Erbanová však na startu zřejmě nebudou.
"Pojedou všichni tři kluci, holky do toho nepustím. Riziko zranění je moc velké," řekl trenér Petr Novák. Úspěšný kouč jedním dechem dodává, že není z novinky Mezinárodní bruslařské federace (ISU) příliš nadšený. "Podle mého tam hrozí zranění, hlavně v zatáčce. Kdyby někdo padl, tak smete tři čtyři další. Nebo někdo brnkne někomu o nohu...," tvrdí Novák.
Německý reprezentační trenér Stephan Gneupel označil novinku ISU za revoluci na ledě, ovšem poněkud nedotaženou. "Rychlobruslení je trochu staromódní a je potřeba ho modernizovat. Ale když nebude závod s hromadným startem olympijskou disciplínou, tak to stejně není domyšlené do konce. Světová federace musí být odvážnější," uvedl Gneupel pro agenturu SID.
S kladnou reakcí se nápad setkal v Nizozemsku, Mekce rychlobruslení. Závody s hromadným startem jsou tam hodně populární. "Kdo chce v současnosti závodit na 10 000 metrů? Kdo má čas to sledovat? Asi jen Nizozemci," připomněl Gneupel, že v Nizozemsku jsou populární všechny formy rychlobruslení.
Novák věří, že rychlobruslení na dlouhých tratích zůstane v budoucnosti věrné tradici. "Já to považuji za atrakci. S rychlobruslením na dlouhé dráze to nemá nic společného. Někdo přichází s novinkou, myslí si, že to zatraktivní... Rychlobruslení ale bylo vždy o tom, že každý jede sám za sebe," podotkl Novák.
Závody s hromadným startem jsou na programu při SP v Astaně, Heerenveenu a Berlíně. Zájem závodníků by ale podle některých mohlo snížit finanční ohodnocení seriálu, jeho celkový vítěz totiž získá jen 1 500 dolarů, což je desetkrát méně než za triumf v tradičních disciplínách. Pro muže jsou vypsané závody na 20 kol, pro ženy na 15. V průběhu závodu budou dvakrát udělovány prémie, podobně jako například při cyklistické bodovačce.