Budeme pod tlakem obhajoby, ví Macík. I tak ho láká dakarský hattrick
Obhájce prvenství mezi piloty kamionů Martina Macíka láká vítězný hattrick na Rallye Dakar. Z bohatých zkušeností ale ví, že všechny plány často změní hned první etapa. Šestatřicetiletý závodník bude energii čerpat i z podpisů a vzkazů fanoušků přímo na kamionu.
Macík se zúčastnil prezentace týmu MM Technology v Sedlčanech před úterním odjezdem k předání techniky do Barcelony. Náměstí T. G. Masaryka tak již podesáté zaplnili fanoušci při setkání s týmem před startem legendární soutěže. Prohlédli si techniku a podepsali se na závodní vůz. Macík vyrazí za obhajobou s kamionem MMT EVO4 s přezdívkou Josef, který postavil tým mechaniků pod vedením jeho otce.
"Setkání se už stalo příjemnou tradicí. Podpisy a vzkazy fanoušků na autě máme místo maskota. Dodává mi to energii. Důležité je pro mě vědomí, že jsou po dobu celého závodu s námi, stejně jako oni berou, že jsou tam s námi také," řekl Macík.
V sobotu 3. ledna se postaví na start v Janbú u Rudého moře podruhé po sobě jako obhájce prvenství. "Hattrick je samozřejmě lákavý. Víme, že budeme pod tlakem obhajoby, ale já tam jedu závodit, jako jsem jel v posledních letech. Chci se na to takto i soustředit a udělám všechno pro to, aby to dopadlo co nejlíp," ujistil specialista na dálkové rallye.
Dvakrát se pouštního dobrodružství zúčastnil jako navigátor, od roku 2015 sedí za volantem jako pilot. "Proto vím, že Dakar je strašně ošemetný. A vím to hlavně kvůli tomu, že jsme už dvakrát vyhráli. Když vezmu poslední Dakar v letošním roce 2025, tak ač vypadal hrozně jednoduše, byl pro nás hrozně složitý a fakt náročný. Není žádný Dakar, který by byl jednoduchý a řekli byste si, tak to bude," poukázal Macík.
Mnohokrát se ujistil, že jakékoliv předpoklady nejsou v průběhu náročného závodu realistické. "Každý Dakar to změní již od první etapy a bude to jinak. Při dvou vítězných Dakarech jsme pokaždé měli nějakou taktiku a strategii, jak jsme k tomu chtěli přistoupit. A pokaždé to bylo úplně jinak. Vlastně to, co se dělo v první půlce, jsme chtěli, aby se dělo v druhé půlce. Měli jsme prostě nějaký plán, ale musíte se přizpůsobit tomu, co přijde," uvedl pilot.
Organizátoři 48. ročníku uvedli, že jeho součástí již nebude takzvaná etapa Chrono48, kdy neměly posádky k dispozici pomoc mechaniků. Vrací se ale maratonské etapy, které budou dvě a v nichž bude technická pomoc omezena.
"Chrono48 nám bude chybět, vždy jsme z ní vyšli jako velcí vítězové. Jsme však silní v tom, že dokážeme být konzistentní celé dva týdny. Nejde vyhrát jen tím, že napálíte začátek. Nejen auto, ale i celý tým jde dopředu. Poslední tři roky už jsme opravdu profesionální posádka," řekl navigátor František Tomášek, jehož doplňuje ještě mechanik David Švanda.