Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Fotbal Extra: Česko - Gruzie

Z Portugalska do Karibiku. Na oceánu si člověk projde vším, říká jachtař Krysta po přeplutí Atlantiku

Sedm tisíc kilometrů dlouhou trasu má za sebou český jachtař Michal Krysta. Sedmatřicetiletý dobrodruh dokončil jako druhý v pořadí extrémní závod Globe 5.80 Transat, když přeplul na své vlastnoručně postavené lodi Menawan z Portugalska až na ostrov Antigua. Během cesty se potýkal s poruchou autopilota a spánkovým deficitem, přesto plánuje do budoucna další mořeplavecké výzvy.

Jachtař Michal Krysta
zdroj: ČTK/PR autor: Kasl Jan

Závod Globe 5.80 Transat odstartoval na začátku října v portugalském Lagosu, odkud Krysta absolvoval kvalifikační jízdu na ostrov Lanzarote. Poté trasa pokračovala přes Atlantik na ostrov Antigua, kam dorazil 14. prosince. Celkem plavba z Kanárských ostrovů do Karibiku trvala 26 dní, 12 hodin, 19 minut, 55 sekund. 

"Chtěl jsem se posunout dál ve sportovním i osobním životě. Celé mě to obohatilo. Na oceánu si člověk projde vším a můžu říct, že jsem o něco psychicky silnější. Nepatřím ke kdovíjakým hrdinům, občas přišly slzičky a myslelo se na rodinu, vždy je to ale tak, že se mysl přehoupne, přijde štěstí a to je na tom to nejkrásnější," řekl Krysta.

Milovník adrenalinových sportů, závodící za tým ProMan Plus, absolvoval v minulosti také paraglidingový závod Red Bull X-Alps. Zkušenost s mořem ale byla úplně jiná. "Odlišil bych to v celkové délce a psychické náročnosti. Po fyzické stránce je to také těžké, ale z hlediska psychiky je to ještě horší," přiznal jachtař z Týnce na Břeclavsku.

Jachtař Michal Krysta
zdroj: ČTK autor: Šimánek Vít

Hypotéka na hypotéku

Během závodu nemohl Krysta komunikovat s vnějším světem ani používat internet včetně aplikací pro předpověď počasí. "Jednou týdně jsme dostávali esemesky se souřadnicemi ostatních a měli možnost vědět, jak na tom jsme. Jakkoliv byla komunikace s vnějším okolím zakázaná, s organizátory nebo ostatními závodníky jsme komunikovat mohli. Radili jsme si třeba i ohledně počasí. Na jednu stranu to byl závod, ale také se z nás všech stala velká rodina," popsal Krysta.

Z původních zhruba 160 zájemců si loď postavilo a absolvovalo s ní plavbu pouhých šest závodníků. Krystovi s ní pomáhal i lodní konstruktér a nadšenec Ludvík Kocourek. "Loď jsme budovali průběžné celý rok. Přestože je z překližky, byla bezpečná. Je to voděvzdorný materiál a slouží jako obšívka. Pokud konstruktér dobře promyslí pevná žebra a kostru lodi, překližka je jen potah lodi a na závěr přijde laminát, který tomu dá celkovou tuhost," uvedl Kocourek.

Právě stavba lodi byla finančně nejnáročnější. Krysta si nakonec s přítelkyní musel vzít hypotéku. "Jedna věc je konstrukce a druhá je vybavení, záchranný materiál a další věci, aby to mohla být závodní loď s certifikací. Postupně nám začaly docházet finance a nakonec přišla hypotéka na hypotéku," líčila se smíchem Klára Skuhravá. Dodala, že za druhé místo Krysta žádné prize money nezískal, pouze výbornou večeři od organizátorů.

Krysta uplul průměrně za den 222 kilometrů a při příznivých podmínkách vyvinul maximální rychlost 31 km/h. Během dne spotřeboval 500 gramů jídla a 2,5 litru vody. "Jídlo i voda akorát vyšly. Muselo se s tím šetřit, navíc mi první dny uniklo z kanystru asi deset litrů vody. Během plavby ale musíte maximálně pít a vařit, na což jsem měl vody dost," řekl Krysta, jenž využil dvakrát ke sprchování i déšť.

V závodě mu pomáhaly i myšlenky na rodinu a malou dcerku Emu. "To mě každé ráno nutilo zamáčknout slzu. Dostal jsem od přítelkyně balíček obálek a každé ráno jsem si jednu otevřel. Měl jsem tam fotky nás, rodiny nebo malé Emy. Každou fotku jsem si nalepil na palubu nebo podpalubí a o to mi tam bylo příjemněji," vyprávěl Krysta.

Závěr závodu bez autopilota

Těžké chvíle prožil zejména v závěru závodu, kdy se mu porouchali oba autopiloti. Kvůli tomu musel být nepřetržitě tři a půl dne u kormidla a potýkal se se spánkovým deficitem. Za vítězným švýcarským konkurentem Etiennem Messikommerem s lodí Numbatou nakonec zaostal o více než pět hodin.

"Pro mě to byl silný zážitek být tak dlouho na moři, v přírodě a sám. Vnímám přírodu jako živý organismus, k němuž když se nějak chováte, tak vám může tu sílu vrátit. Za několik týdnů samoty si člověk uvědomí věci, na které zapomíná. Člověka to určitě posune a začne si vážit víc obyčejných věcí a života, jaký žijeme," řekl sedmatřicetiletý jachtař.

Přestože už další účast na této akci neplánuje, se závoděním na moři skončit nechce. "Plán závodění mám, ale nejsem typ, který by se honil za každou cenu za vítězstvím. Letošní rok bude o regatách a týmových soutěžích, během nichž chci nabrat zkušenosti se světovými závody, a příští rok bych otevřel další projekt. Ten už mám v hlavě," dodal Krysta.

Zdroj
ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články