Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Sport roku 2024

Pollert získal za projekt slalomářského kanálu pro Rio ocenění od MOV

Praha - Držitelem ocenění Sport a Inovace, které uděluje Mezinárodní olympijský výbor za originální nápady a přínos rozvoji sportu, se stal Jaroslav Pollert mladší. Bývalý reprezentant ve vodním slalomu a nyní docent na stavební fakultě ČVUT si ho vysloužil za vytvoření modelu, na základě kterého byl postaven kanál pro vodní slalom na olympijské hry v Riu. Cenu dostal v sídle Českého olympijského výboru. Model dráhy vznikal na půdě vodohospodářské fakulty Českého vysokého učení technického v Praze.

Model slalomové dráhy pro OH v Riu 2016 a jeho tvůrci
zdroj: ČTK/Šimánek Vít

Pořadatelé olympijských her v Riu zahájili jednání o stavbě modelu slalomové dráhy s Jaroslavem Pollertem během mistrovství světa ve vodním slalomu v roce 2013. Podle Pollerta padla volba na české vědce mimo jiné z toho důvodu, že disponují vlastní vodohospodářskou laboratoří.

Mezi základní kritéria stavby modelu slalomové dráhy patřilo prostorové uspořádání, převýšení a délka tratě. Dalšími požadavky bylo konkrétní umístění tribun či vytvoření prostoru pro média v blízkosti dráhy. Umělý model vznikal na půdě ČVUT. 

"Celý projekt vznikal rychle. Díky perfektnímu týmu, ochotě kolegů a kvalitnímu zázemí jsme byli schopni projekt uskutečnit včas a v nejlepší kvalitě," řekl Jaroslav Pollert mladší, odborný asistent Laboratoře ekologických rizik městského odvodnění na Fakultě stavební ČVUT v Praze. Pollert osobně dohlížel i na samotnou stavbu v Riu.

Konstrukci modelu dráhy předcházelo rozvržení dráhy do prostoru, který měli konstruktéři k dispozici. Podle Pollerta se při plánování a montáži modelu téměř nevyužívá počítačů. "Počítače jsme používali pouze na výkresovou dokumentaci, zkreslení nebo na přiblížení. Pro samotný návrh se už počítačová

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Oceněný Pollert: Překážky v modelu se skládají jako lego

 simulace nepoužívá," tvrdí Pollert.Bývalý český reprezentant ve vodním slalomu vysvětlil, že je pro něj významný osobní kontakt s dráhou a vodou, který nelze nahradit počítačovým programem. "Potřebuji celou dráhu a vodu vidět. Zejména stavbu překážek, se kterými se v průběhu modelace pohybuje, nelze provést na počítači," řekl Pollert. Vnitřek modelu slalomové dráhy je vyroben ze zinku, pomocí magnetů se poté pohybuje překážkami tak, aby byly vhodně umístěny.

Prostřednictvím přesouvání překážek v modelu mohli vědci vidět, jak se voda v reálné dráze bude chovat. "Překážkami jsme různými způsoby pohybovali, abychom dosáhli správné synchronizace s vlnami a abychom vytvořili vodní terén, který potřebujeme," popsal postup stavby Pollert. Na stavbu modelu bylo použito 892 magnetů a 392 překážek různých velikostí. "Existuje asi šest druhů velikostí překážek, které se skládají podobně jako lego," vysvětlil autor modelu. 

Důležitým faktorem při závodech ve vodním slalomu je rychlost vody. "Co se týče rychlosti vody, využívali jsme tzv. kritéria podobnosti – tedy podobnost mezi realitou a modelem. Věděli jsme, že měřítko délek je 1:13, ale z hlediska proudění vody se to chová úplně jinak. Využili jsme tedy Froudovo kritérium podobnosti," řekl Pollert. V případě měřítka 1:13 je voda v dráze 3,6krát pomalejší než voda v modelu.

Pollert byl i při návrhu dráhy pro olympijské hry v Sydney, je autorem kanálu v Aucklandu a nadějně vypadá i kontrakt na stavbu dráhy pro olympijské hry v Tokiu 2020. "Dovedu odhadnout chování vody, což při modelování pomáhá šetřit čas. Navíc vím, jak by vodní terén měl vypadat," prohlásil Pollert.

Zdroj
ČT sport, ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články