Vynést "Lea" do těžkého závěru. Cyklisté se v premiéře obětují pro lídra
Rio de Janeiro - Vše podřídit Leopoldu Königovi. To je očekávaný cíl silničních cyklistů, kteří už v sobotu vyrazí zdolávat horký beton v ulicích i okolí Ria. S Königem se na téměř 250 kilometrů s převýšením 5000 metrů vydají Zdeněk Štybar, Petr Vakoč a Jan Bárta, který jako jediný startoval i na Hrách v Londýně.
Právě vzhledem k náročnému profilu trati se lídrem týmu stal König. První ze dvou okruhů však bude o něco lehčí, s čímž počítá i taktika Čechů. "Ten bude mně, Zdeňkovi a Bártičovi hodně sedět a budeme schopni Leovi hodně pomoct a být tam s ním do toho závěru. Uděláme všechno pro Lea," řekl nedávný účastník Tour de France Vakoč v olympijské vesnici.
Podobně vidí sobotní závod Bárta. "V první půlce se bude většina favoritů šetřit na tu druhou, tam je to hodně těžké," řekl jezdec stáje Bora a odhadl, že o medailích se rozhodne v posledním stoupání. "Ten kopec vypadá hodně těžce, tam už se budou rozdělovat medaile, a kdo tam nevyjede v prvních deseti, asi ji mít nebude. Náš cíl bude jasný, ohlídat Lea, aby do závěru co nejvíc pošetřil síly," řekl Bárta.
Jednatřicetiletý Bárta jako jediný ze silničních cyklistů už zažil atmosféru Her. Může tak porovnávat olympijskou vesnici z Londýna a tu nynější v Riu. "Když si stoupnete doprostřed, vypadá to tady možná i hezčeji než v Londýně. Ale uvnitř v tom baráku vidíte, že ne všechno je dotažené do cíle. Ale to k téhle zemi asi patří. Začátek byl horší, první den jsem se sprchoval studenou, ale teď to funguje," uvedl s úsměvem.
Vakoč zažil loni Evropské hry v Baku, přesto mu chvilku trvalo, než se v olympijské vesnici zorientoval. "Je tu hrozných lidí. Je to dost rozdílné proti Tour, což je ohromná akce, ale na hotelu maximálně dva týmy. Je ale moc pěkné potkávat se s jinými sportovci, je to moje jediná šance a je to hodně inspirující," řekl Vakoč.
König, kterému po této sezoně skončí smlouva v týmu Sky, přirovnal olympijskou vesnici k pionýrskému táboru. "Působí na mě jako dobrodružství. Máma si ze mě dělala srandu, že jsem na pionýrském táboře nikdy nebyl, přitom jsem byl a ještě mě šlehali kopřivami, protože jsem tam nedal jeden slib," vzpomínal.
Bárta a König absolvují čtyři dny po hromadném závodu ještě časovku. Na světových šampionátech se přitom jízdou proti chronometru začíná. "Já jsem radši, že to je obráceně. Silniční závod bude vabank, ale časovku vyhraje nejsilnější. Budu radši, když budu rozjetý na časovku. Na silnici se může stát cokoliv, při časovce tu budu desátý den. Budu mít po jednom závodě, adaptujeme se na prostředí," řekl König.