Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Fotbal Extra: Česko - Gruzie

Připravit, pozor, stát... Chaos zavládl v ulicích Ria už před startem Her

Rio de Janeiro - Tisíce řidičů by mohly být prvními medailisty Her: za výkon v trpělivosti. V ulicích Ria se navzdory mimořádným opatřením (včetně nové linky metra) nepodařilo zamezit větším kolonám a chaosu na silnicích. Desítky let špatného přístupu k rozvoji města však prý nelze nahradit opatřením na poslední chvíli. K léčbě dopravního infarktu tak – podle expertů – zřejmě nepomůže ani duch sportovní megaakce.

Rio a zatěžkávací zkouška v dopravě
zdroj: ČTK/AP

Mimořádná omezení v dopravě mají maximálně vyjít vstříc sportovcům i VIP hostům. Snaha o zlehčení na jedné straně ale znamená chaos pro většinu místních. Už dva dny před začátkem Her zaplnily silnice v Riu místy až 20kilometrové kolony.

Nervozita tváří v tvář startu Her tak neroste jen u sportovců a organizátorů, ale i tisíců místních řidičů. V ulicích fungují už od pondělí zvláštní pruhy pro potřeby OH – a v ranní špičce tak místní auta tráví popojížděním průměrnou rychlostí kolem 15 km/h.

Přetížení dopravy má proto ulehčit poslední naděje organizátorů – čerstvě pokřtěná linka metra, s dvouletým skluzem uvedená do provozu teprve v pondělí. Během Her však bude čerstvě zářící spoj vyhrazen jen lidem s olympijským průkazem a speciální jízdenkou. Běžní obyvatelé města si na první jízdu počkají až do nového roku.

Úlevu má přinést i omezený provoz škol během příštích dvou týdnů. Starosta města Eduardo Paes navíc vyhlásil zaměstnanecké volno na 4 klíčové dny: tento čtvrtek kvůli převozu olympijské pochodně, pátek vzhledem k slavnostnímu zahájení, čtvrtek 18. srpna kvůli konání triatlonu a následně slavnostní zakončení – neděle 21. srpna.

Kolony na jedné z hlavních dálnic v Riu de Janeiro
zdroj: ČTK/AP

Rio de Janeiro je co do dopravního zatížení čtvrté na světě. Podle dopravního indexu společnosti TomTom je horší situace už jen v Mexico City, Bangkoku a Istanbulu.  

I přesto, že vláda investovala miliardy do nových dálnic i rychlejší autobusové dopravy, řidiči tráví dojížděním dvakrát až třikrát více času – hlavně v blízkosti Olympijského parku a kolem laguny Rodriga de Freitase, které bude hostit závody veslařů.

Nové metro je navíc jen částečným řešením. Svou trasu z populárních center turismu (Ipanemy či Copacabany) končí zhruba deset kilometrů od centrálního dějiště Her. Zbytek musí návštěvníci zvládnout s pomocí autobusů či taxislužby.

Ze 70 minut jsou dvě a půl hodiny

Ostatně i taxikářům, kteří jinak o přepravě napříč Riem vědí své, pomalu dochází trpělivost. "Asi už do Barry nepojedu," svěřil se deníku Washington Post místní taxikář Ricardo de Andrade. Řeč je o sídle letošní olympijské vesnice. Běžně mu 35kilometrová cesta do těchto míst trvá z centra kolem 70 minut. V těchto dnech? Dvě a půl hodiny.

Barra přitom nebude zdaleka jediným těžce zkoušeným místem. Rio možná nabízí "nebeská" pobřežní panoramata, mnozí se však smiřují s realitou následujících dnů – tedy dopravním peklem. Navíc panují obavy, co s městem udělá očekávaných půl milionu fanoušků. Zda jim doprava pobyt zpříjemní, či kvůli ní stráví hodiny přejížděním v šestimilionovém městě.

"Olympijská" opatření vlády však podle expertů logicky nemohla zacelit problém, jehož příčinou jsou mezery v dlouhodobém plánování. "Nehledíme dopředu a vždycky problémy řešíme na poslední chvíli," stěžuje si urbanista Carlos Murdoch, který vychovává mladé architekty na místní univerzitě.

zdroj: ČTK/AP

Když auta vládnou nad vlaky

V padesátých letech začala země za vlády prezidenta Juscelina Kubisczeka budovat "město pro auta", tedy metropoli Brasilia projektovanou podle pravidelného vzoru. Spolu s tím stát podporoval továrny k vyšší produkci, zatímco na železnici trochu zapomínal. Výsledkem je například dosud chybějící spoj pro cestující mezi Sao Paulem a Riem. V žádném z těchto měst mimochodem nenajdete spoj vlakem či metrem na mezinárodní letiště.     

"Veškeré problémy, které nyní vidíme, začaly v té době," komentuje profesorka Gisele Barbosová ze Státní univerzity v Riu. Příměstská vlaková doprava je velmi omezená, město šestkrát lidnatější než Praha navíc mělo až dosud dvě linky metra. Většina městské dopravy proto spočívá na autobusech – oblíbeném terči stížností pro svou pomalost.

Olympijská sportoviště jsou v Riu rozmístěna na různých místech. Některá (zmiňovaná laguna Rodriga de Freitase) jsou dostupná prakticky jen po vedlejší silnici nebo pěšky. Doprava na dálnici kolem laguny totiž obyčejně stojí. K jiným areálům (Olympijský park Deodoro či atletický stadion v Endenho de Dentro) už jezdí příměstský vlak. Největší privilegium – tedy dostupnost metrem – mají třeba dějiště obou slavnostních ceremoniálů (stadion Maracana) nebo pláž Copacabana, kde budou soupeřit volejbalisté či triatlonisté.

Atleti a realizační týmy by měli využívat už zmíněný vyhrazený silniční pruh. Za neoprávněné využití přitom hrozí nemalá pokuta: až 460 dolarů v zemi, kde je minimální měsíční mzda jen 270 dolarů.

Zdroj
ČT sport, ČT sport, Guardian, Washington Post

Hlavní zprávy

Nejčtenější články