Bobisté pojedou na Hry s lepší technikou. Pomohli jim Slováci i kanadský neúspěch
Hned devět českých bobistů se vypraví na olympijské hry do Pchjongčchangu. V posledních kvalifikačních závodech ve Winterbergu a Svatém Mořici si právo startu vybojovaly i druhé posádky dvojbobu a čtyřbobu. Na olympijský start se tak poprvé v historii postaví rekordní čtyři české stroje. Bobistům by v Koreji měla k úspěšnému výsledku pomoci i výrazně lepší technika, nové boby se podařilo získat také díky slovenské pomoci.
O volné místo na OH se Češi utkali na dálku s Číňany. "Věděl jsem, že dvojku mám kvalifikovanou. Nakonec ale byl docela boj kvalifikovat i čtyřbob. Z našeho pohledu je to velký úspěch," říká pilot druhého čtyřbobu Dominik Dvořák.
"Trochu jsme nepočítali s tím, že budeme muset bojovat s čínskou posádkou. Ta startovala v Americe, kde bylo méně účastníků, a tedy pro ně větší šance získat body. Přitom výkonnostně jsme na tom byli výrazně lépe my," dodává.
Kvůli nominaci si dokonce s reprezentačním kolegou Janem Vrbou vyměnili stroje. "Prohodili jsme si boby, já si vzal jeho čtyřku, která je o něco lepší, na poslední závod před olympiádou," vysvětluje Dvořák. Česká čtveřice obsadila na Evropském poháru ve Winterbergu čtvrté a páté místo a Číňanům tak nestačil ani bronz ze závodu v Lake Placid.
Nedostatečné technické vybavení je dlouhodobě velkým problémem českých bobistů. Pro pomoc proto tentokrát sáhli i na Slovensko. "Radek Matoušek, který do loňské sezony jezdil za Česko, nedostal výjimku, aby mohl startovat na olympiádě. Na Slovensku tak po něm zůstal čtyřbob, který je asi o tři roky mladší než ten náš," objasňuje Dvořák.
Se "slovenským" bobem ale pojede Vrba. "Já budu mít čtyřbob od lotyšské firmy, která mi dodala už dvojbob. Je prakticky nový, testovali ho jen Kanaďané. Odjeli na něm jeden závod, který se jim moc nepovedl, a vrátili ho. Takže se naskytla šance si ho vypůjčit pro nás," dodává Dvořák.
"My budeme mít od Lotyšů pro změnu půjčený dvojbob, také prakticky nový. Nominaci jsme si vyjeli ještě na starém, který je nejstarší ze všech, které jezdí, už byl na třech olympiádách. Teď budeme mít lepší techniku, tak snad se to projeví," doufá brzdař Vrbovy posádky Jakub Havlín. Všechny posádky tak budou startovat na výrazně novějších strojích než doposud.
Dvořák už měl možnost si olympijskou dráhu dvakrát vyzkoušet. "Jel se tam loni poslední závod Světového poháru, což byla taková homologace dráhy, a teď před sezonou nás pozvali na oficiální tréninkový kemp. Je rychlá, ale jsou tam i technické pasáže. Ale nebudu říkat, že se mi líbí, abych to nezakřiknul," uzavírá Dvořák.