Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Denver Pioneers - UMass Minutemens

Tipy pro návštěvníky her: Londýn, to není jen Big Ben

Londýn - Metropole nad Temží je právem jedním z nejnavštěvovanějších evropských měst. Nyní k tomu přibudou i olympijské hry, které z pýchy hrdého Albionu udělají na 16 dní hlavní město sportovního světa. Atraktivita Londýna spočívá nejen v jeho kosmopolitním duchu, ale i bezpočtu památek a zajímavých míst. Také v době olympiády bude spousta sportovních nadšenců, kteří vyrazí sledovat své oblíbence přímo do místa dění, řešit otázku, jak vyplnit volný čas mezi návštěvami sportovišť. A pokud touží poznat Londýn trochu z jiné perspektivy než z bedekrů cestovních kanceláří, právě jim je určen "předolympijský" Tip na cesty. Protože Londýn, to není jenom Big Ben...

Tržnice Covent Garden
zdroj: ČT24 autor: Otakar Duben

Nejen milovníkům posezení u kávy a drobných nákupů se jistě zalíbí při návštěvě Covent Garden. Pokud budeme v přirovnáních hodně odvážní, dá se toto místo připodobnit k holešovické tržnici (jen bez stánků se "značkovým" textilem a veřejného domu). Nebo lépe řečeno, bylo by krásné, kdyby to v tržnici vypadalo alespoň trochu podobně. V Covent Garden se už od 15. století konaly květinové a zeleninové trhy a po velkém londýnském požáru v roce 1666 se z ní stalo největší tržiště ve městě.

Klasické trhy se zde z logistických důvodů přestaly konat v 70. letech minulého století, od roku 1980 hlavní budova slouží jako nákupní centrum. A je také místem zaslíbeným pro začínající londýnské umělce, neboť právě jen v tomto distriktu jsou pouliční produkce povoleny. Malé nádvoří mezi kavárnami v nejnižším patře patří hudebníkům, vystoupení artistů, spíkrů a improvizované divadelní scénky mají své místo nejčastěji na prostranství před kostelem svatého Pavla (neplést se světoznámou katedrálou).

Do oblasti Covent Garden patří vedle zmíněné tržnice i budova královské opery a nejen příznivci autobusů a tramvají by si určitě neměli nechat ujít návštěvu Muzea londýnské dopravy. Zábavná a přitom informačně bohatá exkurze začíná 18. stoletím a končí u supermoderní lanovky, která se od letošního roku tyčí nad Temží. Nechybí samozřejmě prohlídka tradičních double-deckerů, ale i tramvají a trolejbusů, které už dnes ve městě nejezdí. Značná část expozice je pak věnována londýnskému metru. Navštěvníci se mohou posadit do vagónů z 60. let i z 19. století, a na dvou trenažérech si zkusit vlak podzemky třeba i řídit.

Právě londýnská podzemní dráha je místem, kterého si návštěvník britské metropole užije do sytosti. Přes 250 stanic na 12 linkách je zárukou, že se v relativně příjemném čase dostanete prakticky kamkoliv. A k tomu vcelku za rozumné peníze, s Oyster card (funkční předloha velmi "povedené" pražské opencard) můžete za 8 liber jezdit po Londýně klidně celý den. V historickém centru a přilehlých čtvrtích se jezdí samozřejmě v podzemí, na periferii se metro mění v jakousi zrychlenou tramvaj.

Pokud se necháte černou Severní linkou dovézt až do stanice Colindale, zkuste navštívit další neprávem opomíjené londýnské muzeum, patřící slavné RAF. Na několikahektarové ploše si ve čtyřech rozlehlých budovách projdete historii letectví od dřevěných dvouplošníků potažených plátnem až po supermoderní tryskové stíhačky, velmi vydařená projekce vám přiblíží bitvu o Británii a pokud se zrovna nebude nikdo dívat, můžete si třeba sáhnout na některý z legendárních letounů, které před 70 lety křižovaly nebe nad Anglií i okupovanou Evropou. A jako příjemný bonus je prohlídka areálu zdarma.

Královskou observatoř v Greenwichi a zdejší nultý poledník zná asi každý, kdo už Londýn někdy navštívil. Kdo ne, nechť nemá přehnaná očekávání, Greenwich je spíš o geniu loci než o zábavě a atraktivnosti. Park u observatoře patří k oblíbeným místům procházek a pikniků a skýtá zajímavý výhled přes řeku na oblast Canary Wharf neboli novou "londýnskou City", vybudovanou na místě starých londýnských doků. Její dominantou jsou tři nejvyšší budovy v zemi, včetně 235 metrů vysokého mrakodrapu One Canada Square s charakteristickou "pyramidou" na vrcholu.

Oblast Greenwiche i Canary Wharf spojuje s centrem nejen metro a lehká železnice DLR, ale také řeka Temže. Cesta rychlým člunem proti proudu od Námořního muzea v Greenwichi k budově parlamentu trvá sice téměř třičtvrtě hodiny, ale zato nabízí jedinečný pohled na město, za který navíc nemusíte platit jako za cestu vyhlídkovou lodí. Čluny jsou součástí integrovaného systému londýnské dopravy a jedna cesta tak vyjde pouze na pět liber, které se navíc započítávají do osmiliberního denního limitu na Oyster card.

Při dlouhém pobytu na čerstvém vzduchu zaručeně vyhládne. Tradiční anglická snídaně je v dnešní Británii už spíše sváteční záležitostí, "obžerstvíchtivých" turistů je však naštěstí stále dostatek a tak tuto kalorickou bombu dostanete hned v několika "velikostech" v každé větší kavárně nebo hospodě. Pokud zrovna nedlíte v dietním režimu, rozhodně stojí za ochutnání, byť XXL variantu jako na obrázku je vhodné konzumovat spíše ve dvou, chcete-li se do konce pobytu ještě hnout od stolu.

Londýn je mimo jiné také častým cílem nákupiních výletů, neboť pro Čechy nabízí zvláště v oblasti módy za srovnatelné ceny nesrovnatelnou kvalitu, případně srovnatelnou kvalitu za naprosto neporovnatelné ceny. To sice není případ luxusního obchodního domu Harrods, ale proč si na závěr nedopřát trochu luxusu, že? Protože kde jinde se vám poštěstí, aby vám při vstupu do obchodního centra portýr přidržel dveře. Pokud ale jdete pouze na prohlídku a nikoliv nakupovat, tak při odchodu už si dveře musíte otevřít sami... A pokud si vyrazíte jen tak v kraťasech s batohem, tak na vstup můžete zapomenout rovnou. Inu, síla britské tradice spočívá v detailech.

Hlavní zprávy

Nejčtenější články