Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
MS v ledním hokeji U20 2025 Kanada

Škodovka jede skvěle, i když jsem ji několikrát přetočil. Byl jsem jako Alenka v říši divů, směje se Cais

Zatímco domácí rallyová sezona ještě nezačala, jeden z českých pilotů už za sebou ostrý start má. Erik Cais objel na slavné Rallye Monte Carlo a rozhodně nezklamal. Při své premiéře s vozem Škoda Fabia RS Rally2 dojel na ikonických silnicích dvanáctý celkově a čtvrtý ve své kategorii WRC2. Jak vzpomíná na závod a jaké má plány pro další měsíce?

Cais si slavnou soutěž vyzkoušel už před rokem. Tehdy dojel devátý, což zůstává jeho patrně nejlepším výsledkem v kariéře. Letos však byl v trochu jiné situaci – poprvé totiž startoval za volantem vozu Škoda Fabia RS Rally2. Závodní kilometry v okolí slavného letoviska tak byly z velké části i o sžívání se s novou technikou. A to se podařilo.

"Start do sezony to byl skvělý. Tím, že startujeme s novým autem, se kterým nemám tolik zkušeností, tak jsem rád, jak se nám podařilo tak legendární a náročnou soutěž dokončit," vysekl Cais poklonu i renomé závodu, který se poprvé uskutečnil již před 112 lety v roce 1911.

"Rallye Monte Carlo je nesmírně dlouhá, závodí se od čtvrtka večer až do nedělního odpoledne. Jede se ve francouzských horách – 0,0 rovinek a strašně moc zatáček. Člověk si neodpočine a musí se enormně soustředit. Je tam i dost jiných podmínek, jako třeba sníh kolem trati. Erzety se svým charakterem dost mění. Člověk zkrátka musí být obezřetný," říká.

Současné vozy se s těmi tehdejšími, které zdolávaly terén na začátku 20. století, pochopitelně nedají vůbec srovnat. Český pilot se poprvé v soutěžním závodě posadil za volant škodovky a bylo z toho dvanácté místo celkově a čtvrté v kategorii WRC2. Na pódium mu přitom chybělo jen necelých 20 vteřin.

"V rychlostní zkoušce číslo 7 jsme se dvakrát mou vinou přetočili," vysvětloval, kde hlavně nabral ztrátu. "Nebyl jsem tak zvyklý na ruční brzdu, která je opravdu citlivá. Moc pomáhá pilotovi, ale neměl jsem ten cit a zatáhl za nic moc. A ztratil jsem spoustu času," litoval Cais, který za své hlavní měřítko považuje právě kategorii WRC2, nikoliv absolutní pořadí.

Erik Cais na Rallye Monte Carlo
zdroj: ČTK / Panoramic / Nikos Katikis

Ve Francii jako Alenka v říši divů

Radost mu může dělat i to, že na francouzských silnicích zrychloval. Cais vyhrál tři z rychlostních zkoušek, a dokonce vyhrál i závěrečnou etapu (obojí v kategorii WRC2). "Auto se skvěle řídí, zvykání si v testech i soutěži bylo velmi rychlé. Škoda Motorsport odvedla skvělou práci," ocenil Cais kvalitu svého nového vozu.

První kilometry s autem přitom byly atypické, Cais je strávil natáčením promo videí. Poté zase sbíral zkušenosti na sněhu. Na asfalt se dostal až před samotnou rallye. "Těšil jsem se na krásný francouzský asfalt v nádherných horách nad Monte Carlem. Byl jsem jako Alenka v říši divů," usmívá se Cais a věří, že i na třetím povrchu, šotolině, bude auto stejně přesvědčivé.

Dozajista si to vyzkouší. Cais pojede sedm závodů mistrovství světa a pět v mistrovství Evropy. "Rád bych se objevil i doma, ale v tuto chvíli vím pouze to, že pojedu Barum Rallye i novou Středoevropskou rallye, která se jeden den pojede v Česku. Víc zatím bohužel slíbit nemůžu," dodal český pilot. 

"Teď nás čeká Portugalsko, první závod na šotolině. A před ním ještě testování," nastínil Cais svůj nadcházející program. "Chtěl bych v mistrovství světa zůstat a v nadcházejících letech bojovat o vysoké příčky," věří český pilot, který může navázat na působení svých předchůdců v MS, jako byli Roman Kresta nebo Jan Kopecký.

Samotný seriál MS pokračuje únorovou Švédskou rallye, šampionát pak bude mít na programu ještě dalších jedenáct soutěží. Zmíněná Středoevropská rallye se pojede v říjnu.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články