Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Lyžování ČR 2024

Už se nemůžu dočkat, až to zase začne, ale obhájit titul bude těžké, říká Šonka

S někým by titul mistra světa zamával, ale šampion světové letecké série Red Bull Air Race Martin Šonka zůstává přes velký zájem okolí příjemný a ochotný. Oslavy triumfu už má za sebou, tráví čas s rodinou a už se těší, až zase usedne za knipl letadla. "Už se mi po tom stýská," vysvětluje, že tady kvůli počasí a množství povinností po svém triumfu létat nemohl. Nová sezona startuje v únoru ve Spojených arabských emirátech.

Poté, co koncem listopadu v texaském Dallasu úspěšně dokončil vítěznou pouť, nebyl na oslavy čas a po návratu do Česka ho zase čekala spousta povinností, které s takovým úspěchem souvisí.

"Čtrnáct dnů po návratu jsem pořád někde jezdil ohledně sponzorů nebo novinářů, ale teď už si konečně užívám volna a od pondělka jsem na horách," vysvětloval letecký akrobat s tím, že má ještě nabitý týden před Vánoci, ale už i titul stihl řádně oslavit na několika frontách včetně sponzorů, sportovců i svého týmu.

Poslední týdny před závěrečným závodem v Dallasu už se vnitřně chystal, aby v souboji o setiny vteřiny dokázal udržet nervy na uzdě. Měl ještě v mysli minulou sezonu, v níž byl před posledním závodem první, ale posledním letem o titul přišel.

"Letos to byla příjemnější pozice, protože jsme byli ti, co dotahovali," vysvětluje bývalý vojenský stíhač, který tentokrát šel do finále z druhé pozice. "Ta loňská zkušenost mi pomohla, byl jsem stoprocentně soustředěný na let a to všechno kolem mě nerozhodilo," dodal.

Šonku ani nemrzelo, že série, na niž jinde ve světě chodí statisíce diváků, končila v Dallasu na závodišti pro NASCAR, kde v hledišti pro téměř dvě stě tisíc lidí bylo jen pár tisícovek.

"Létá se v neděli a Dallas v neděli žije americkým fotbalem, lidi jsou buď na stadionu nebo u televize. Taky byly čtyři stupně nad nulou. Ale na druhou stranu je pro nás výhoda, že zůstáváme v Americe mimo sezonu, tady by mohlo být nasněženo, podmáčená půda, takže bychom nejspíš nelítali," vysvětluje americké výhody, i když připustil, že by se mohlo létat v Americe na jiném místě, kde není taková tradice amerického fotbalu.

A kdo čeká, že po takovém úspěchu hned budou světového šampiona kontaktovat firmy jako Boeing a Airbus nebo alespoň Aero Vodochody a mistrovský tým si jen bude vybírat nejlepší sponzorskou nabídku, se mýlí.

"Tak to bohužel není, zatím čekáme na tyhle velké, ale máme Red Bull, jako generálního sponzora, takže už máme prostor spíš pro menší sponzory, s některými jednáme a další třeba teprve zavolají," komentuje světový šampion období po úspěšné sezoně. "Naše hodnota po zisku titulu roste, ale teď je důležité, aby tu hodnotu uznali sponzoři," říká s úsměvem.

V sérii Red Bull Air Race to ale nefunguje tak, že musíte před sezonou zaplatit startovné. "Je to přesně naopak a to je super. Já dostanu peníze na začátek sezony, každý tým stejný balík peněz, který mu vlastně zajistí sezonu," popisuje, jak to v letecké formuli jedna běží.

Martin Šonka
zdroj: imago sportfotodienst autor: Csaba Domotor

"Ale zase, když si seženete sponzora, nebo vám ho i seženou oni, tak daň za to je, že ty peníze nejdou vám, ale organizátorovi. Do budoucna to chtějí změnit. Ten budget před sezonou nebude a peníze od sponzorů budou naše, ale bude v tom samozřejmě risk, že když neseženeme silné sponzory, tak se může stát, že to neuplatíte, a můžeme taky rychle skončit," vyjmenovává Šonka úskalí. "Z tohohle důvodu je podle mě tenhle model lepší," konstatoval.

Ale u peněz jsme ještě chvíli zůstali, těch totiž tým na sezonu potřebuje dost – patnáct milionů. "Pak jsou bohatší týmy, které investují do vývoje, a tam se otevírá bezedná studna, v níž lze utopit prakticky cokoliv. My ale v těch vyšších částkách nejsme, spíš vsázíme na zlaté české ručičky, i když mechanika máme z Ameriky. Ale všichni další členové týmu jsou Češi," vysvětluje slavný pilot. A popsal situaci, kdy jim firma spočítala a dodala kryty na motor, které měly pomoci.

"Ale nefungovalo to, motor se přehříval a investovali jsme další peníze do toho, abychom měli odpovídající teploty motoru a vůbec nás pustili do závodu," vzpomínal.

V příští sezoně přibudu ke stávajícím osmi další dva závody a to obhájce titulu vítá, i když s tím porostou náklady. "Záleží, kde ty závody jsou, jaké jsou tam daně, kolik vám z toho zbude, musíte zaplatit tým – uvidíme. Bude třeba, aby sponzoři dali víc peněz," popisuje materiální stránku rozšíření šampionátu. "Zatím nevím, kde ty závody budou, ale věřím, že to budou krásné lokace. Já to rozšíření vítám. Lítám rád, chtěl bych patnáct závodů," řekl s tím, že je doma čtrnáct dnů a už se nemůže dočkat, až zase bude závodit.

Teď českého šampiona čeká obhajoba titulu, což bývá těžší než titul získat. "No uvidíme, zatím se to v Red Bull Air Race jednou jedinkrát povedlo Paulu Bonhommovi, ten vyhrál tuším v letech 2009 a 2010, kdy se ještě mohly ladit motory a on měl jeden z nejsilnějších. Dneska je to jinak, konkurence je obrovská a mnohem víc rozhoduje pilot. Psychika. Je to složitější než v první éře Red Bull Air Race. Těžké to bude, ale už se nemůžu dočkat, až to zase začne."

Co ještě Šonku před startem nové sezony čeká? "Do konce roku budu s rodinou, do toho fyzická příprava. Po novém roce už začnu létat na simulátoru a taky co nejvíc v letadle v Moravské Třebové. Chtěl bych ještě oslovit i nějakého sportovního psychologa. A na konci ledna už jedeme do Abú Zábí, kde v únoru začínáme," popsal, co jej čeká do startu nové sezony.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články