Ta chybička mě mrzí pořád, říká Šonka, přemýšlí co dál a doufá ve vzkříšení Red Bull Air Race
Jsou to už téměř tři týdny, co Martin Šonka v posledním závodě Red Bull Air Race v japonské Čibě překročil povolenou hranici 11G o dvě desetiny a následná penalizace mu sebrala šanci na obhajobu titulu mistra světa. Tři týdny, ale ještě to bolí… "Ta chybička mě mrzí pořád a ještě dlouho bude," řekl muž, který stále věří, že disciplína, již se rozhodl hlavní sponzor ukončit, má ještě šanci, aby ji někdo znovu přivedl k životu.
Nyní se ale zdá být pravděpodobné, že světová letecká formule 1 za sebou závodem v Japonsku opravdu zatáhla oponu. Šonka také ještě splácí letadlo, kterým létal závody Red Bull Air Race, ale pryč jej dávat nehodlá.
"Nebudu se ho zatím zbavovat, protože v koutku duše doufám, že se objeví někdo, kdo tenhle krásný sport převezme. Zatím ale žádné oficiální náznaky, že by se to opravdu mohlo stát, nejsou. Jen někde u piva někdo řekne, že někdo s někým vyjednává… Určitou naději to dává, ale nemusí to znamenat vůbec nic. Ale já doufám, že takhle silnej sport, který má silnou fanouškovskou základnu a všechno je v něm už vymyšlené, takže je relativně jednoduché to obnovit, nezanikne. Samozřejmě je to ale velká investice pro velkého partnera."
Zatím je ale oficiálně Japonsko místem posledního závodu a žádné pompézní rozloučení s mimořádnou světovou sérií tam ani neproběhlo.
"Byla sice oficiální after party, ale celé to loučení bylo poznamenané počasím, které se zkazilo po závodě. Takže se muselo všechno hned rozebrat a uklidit. Ve městě tam pak neměřili rychlost větru přes dvě stě kilometrů v hodině. Na tu after party se jelo hodinu autobusem a těsně před tím, než to začalo v jednu v noci foukat nejvíc, autobusy přestaly jezdit. Takže se to muselo brzy utnout a nic moc velkého neproběhlo. Příroda to zkomplikovala, nedalo se nic dělat," vzpomínal na krátké loučení s velkou akcí exmistr světa.
Co bude Martin Šonka dělat dál, v tom má celkem jasno. "Exhibice a závody v akrobacii byly vždycky součástí mého života. Když jsem byl doma a nemusel nic řešit a letadlo jsem měl na druhém konci světa, tak jsem létal akrobacii a těmi exhibicemi jsem si na to alespoň částečně mohl vydělat a pak dát peníze zpátky do přípravy," vysvětluje, jak to funguje.
Několik exhibic v posledních dnech absolvoval, své kousky předváděl v Bratislavě i jinde, kde létal společně s gripenem a divákům zůstávala jen otevřená ústa úžasem. "Ale končí sezona, těch vystoupení bylo nyní jen pár. Do budoucna se tomu určitě věnovat budu," vysvětluje pilot, pro kterého stále zůstává létání i koníčkem.
"Pořád mě létání baví a při exhibicích můžete ukázat, co to letadlo umí. Je to ekvivalent soutěžnímu létání. Při závodě je i freestyle, moje oblíbená disciplína, při níž máte čtyři minuty na to, ukázat to nejpůsobivější a nejnáročnější. Na exhibicích jsou místo rozhodčích diváci a máte na to třeba dvanáct minut. Tam se vyblbnete a je radost předvádět tyhle kousky."
Akrobacie ale Šonku neuživí. "Letecká akrobacie bohužel není tak dobře sponzorsky podchycená, aby se jí člověk mohl živit. Tam žádné prize money nejsou, naopak, to vás stojí peníze. Naštěstí mi pomohl sponzor Red Bull, takže jsem si nemusel za deset milionů kupovat letadlo na akrobacii, ale půjčili mi ho," dodává.
A při dotazu, zda není příliš nebezpečné, když při exhibici těsně nad přistávací plochou obrátí letadlo břichem vzhůru, vysvětluje, že ne. "To je jako když řeknete pilotovi F1, že je nebezpečné, když jede přes tři sta. Je to můj denní chleba. Když to máte v hlavě srovnané, neděláte to na Václaváku, soustředíte se na to a dáváte pozor, tak je to pro mě relativně běžná věc."
Také se objevily informace o tom, že bývalý bojový pilot Šonka uvažuje o návratu do armády, z níž před časem odešel právě kvůli tomu, aby se mohl věnovat Red Bull Air Race.
"Někdo se měl ptal, jestli to je varianta, a já mu na to řekl, že varianta to je, ale je to v takové fázi, že ani já s armádou, ani armáda se mnou o tom zatím nejednala. Mě to napadlo, nevím jestli armádu. Uvidíme, co bude," ukončil debatu s úsměvem.