Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Euroliga žen 2024/2025

Žák: Nejdůležitější je posádka. Když funguje tým, daří se

Praha – Úspěšnou devátou etapu Dakaru mají za sebou čeští piloti kamionů. Aleš Loprais s tatrou zajel nejrychlejší čas a připsal si první vítězství v letošním ročníku, Martin Kolomý skončil se stejným vozem čtvrtý. Posunul se tak o jednu příčku na druhé místo průběžného pořadí. Expert ČT Pavel Kubíček je rád, že Kolomý technicky vyzrál. Podle sedminásobného účastníka Dakaru Jiřího Žáka to bylo otázkou času. Prohlásili to v pořadu Dakarské ozvěny. Oba se shodli na tom, že největší výhodou Čechů na rallye by mohly být koncentrované posádky, jejich celková úloha by se neměla podceňovat.

Jiří Žák
zdroj: ČT sport

"Vždycky jsem říkal, že je bezvadný pilot, akorát má jediný problém. Přeskočí mu kolečko v hlavě a začne blbnout v závodě nebo se mu občas povede věc, která není úplně standardní. Ale poslední dva tři roky na sobě ten kluk strašlivě dělá," řekl Kubíček o Kolomém.

Příjemně překvapen výkony Kolomého je i Žák. "Etapu, která se dnes jela, jsem si projížděl před dvěma lety. Je hodně kamenitá a v horách, připomíná klasickou rychlostní zkoušku, takže asi byl problém předjíždět. Kolomý jede v pohodě, snaží se udržovat odstup a je si vědom času, protože je potřeba dopočítávat. Loprais má tu smůlu, že nabral zhruba dvě hodiny ztráty, takže i když vyhrává etapu, posouvá se jen málo."

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Dakar 2013

V první desítce se objevil i Tomáš Vrátný. "Učí se, má talent. Dnes tam existuje silný, fungující tým, který má velké zázemí. Snažili jsme se o to poměrně dlouhou dobu a nebylo to moc úspěšné. Mně bylo vždycky divné, že jsme všichni hájili barvy České republiky a každý to dělal trochu na vlastní triko. Jestli kluci vydrží, tak mají šanci na opravdu dobré umístění. Ale na Dakaru je to vždycky náhoda, která může zasáhnout," uvedl Žák.

Kubíček vyzdvihuje nejen samotné piloty, ale i posádky jako celek. "A zvlášť u kamionů. Podívejte se na osazení. To jsou všechno staří matadoři a jejich zkušenosti se sčítají. Kdyby tam seděl navigátor, který jede poprvé a mechanik podruhé, situace bude jiná. Ale posádka funguje jako konzistentní celek a jejich vyváženosti se sčítají, a to hraje velkou roli."

Žák s ním souhlasí. "Někdy mají závodníci tendenci stále investovat do novějších, výkonnějších motorů. Mnohem sofistikovanější je ale udělat si posádku, tým, kdy fungují lidi," doplnil s tím, že ve dvacítce úspěšných Čechů dnes byli i desátý Vlastimil Vildman a Marek Spáčil na šestnáctém místě.

Kdo bude jedničkou týmu se podle Žáka může rozhodnout přibližně v polovině závodu. "Vrátím se k ročníku 1996, kdy jsme jely tři rovnocenné posádky v jednom týmu. Do první půlky se to nechalo jet, jak komu šlo. Láďa Fajtl se pak dostal na čtvrté místo, takže byl tehdy jednoznačně favorit. Já měl technické problémy, byl jsem kolem 10. místa. V průběhu dne odpočinku jsme přeskládali hmotnost na mé auto - ze závodního auta jsem se stal rychlou asistencí. Všichni jsme udělali vše pro to, aby ten, který vede, to dotáhl do cíle. Myslím, že to je cesta, která existuje i v týmu, kde jede Kolomý," řekl Žák.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články