Žák: Extrémy z letoška zvětšily motivaci Čechů, aby příště dokončili
Praha – 36. ročník Dakaru je již minulostí. Letos byly už tak těžké podmínky jihoamerických etap umocněny vysokými teplotami vzduchu. "Letos byl Dakar standardní až na teploty kolem osmačtyřiceti stupňů a přejezdy v nadmořské výšce tří tisíc metrů. Zátěž na organismus byla obrovská," řekl v Dakarských ozvěnách osminásobný účastník soutěže Jiří Žák. Výsledky Čechů mezi kamiony jsou podle jeho slov slušné, i když se možná očekávalo víc. Vynikající je především umístění Davida Pabišky mezi motocykly.
Podle Žáka záleží výsledek v kamionech na Dakaru na třech faktorech: Prvním je kvalita techniky, druhým schopnost posádky a mechaniků. Třetím je štěstí. "Velkou roli hraje zázemí týmů, Kamazy a tým kolem De Rooye jsou schopni preventivně měnit díly. U nás tohle schází a kluci jedou prakticky jako amatéři. Konkurovat špičce dokáže z Čechů pouze Tatra Lopraise a Buggyra Kolomého," uvedl Žák.
Kamiony:
Aleš Loprais (6. místo) – "Aleš se zlepšil. Dokázal dokončit, což je velké plus. Výkon jeho Tatry dovoluje jet těmi extrémními podmínkami. Nejvážnější z jeho poruch byla ta kompresoru. Bez vzduchu kamion prostě nejede. Když není čelní sklo, mají všichni schované v kabině lyžařské brýle. Dřív se to stávalo velmi často."
Martin Kolomý (nedokončil) – "Jeho kamion byl do určité míry nový. Martin ztratil obrovské množství času opravou kompresoru. Pak se přidal problém s přední nápravou, což by dle mých informací hlavní důvod odstoupení."
Vlastimil Vildman (13. místo) – "Měl koncepčně starší motor, který nemá tak velký absolutní výkon. Na špičkový výkon potřebuje však motor i s velkým točivým momentem."
Tomáš Vrátný (17. místo) – "Neměl ambice vyhrát, ale zazávodit si. Podal velice pěkný výkon a dokončil na velmi hezkém místě. Na Dakaru byl jako ředitel týmu i řidič. Zvládl to vzhledem ke všem problémům dobře. Měl na starost i mechaniky. Jejich role je možná ještě náročnější. Přesouvají se sice po asfaltu, ale mnohdy na delší trasy než závodníci a pak opravují kamion osm, deset i dvanáct hodin."
Jan Tománek (18. místo) – "Jeho rolí bylo krýt záda jezdci vpředu. Samozřejmě krásné by bylo, kdyby to dokázal ještě rychleji. To stojí obrovské peníze."
Jaroslav Valtr (nedokončil) – "Vynikající pilot s obrovským temperamentem dojet. Nedokončil podruhé za sebou pro závadu motoru. Jezdí na hraně, a buď to technika vydrží, nebo ne."
Automobily:
Josef Macháček (nedokončil) – "Odstoupil kvůli banální závadě, určitě ho to mrzí, ale to není poprvé. Vzpomínám na rok 1996, kdy Ladislav Fajtl byl na třetím místě a ulomil se mu patnáct kilomterů před cílem plynový pedál. Musel ho ručně nastavit na 1 500 otáček a dojet do cíle."
Motocykly:
David Pabiška (18. místo) – "Úžasný výsledek, první dvacítka je něco neuvěřitelného. V kategorii motocyklů je to vzhledem k technickým možnostem asi maximum."
Jan Veselý (nedokončil) – "Měl velikou smůlu a lze ji přičíst pořadatelům." (Byl špatně navigován do rokle.)
Žák z vlastní zkušenosti ví, že Dakar reálně končí projetím cílové lajny. Kolik českých zástupců se o to podle něj pokusí postavením na start v následujícím ročníku? "Počet účastníků se příliš měnit nebude. Doba není jednoduchá, sehnat peníze a dostatečný počet sponzorů je vždycky obtížné. Dakar ale můžeme řadit vedle hokeje a dalších k tomu základnímu sportu u nás. Přidala se i spousta fanynek přes nejrůznější média jako Facebook. Motivace posádek pro rok 2015 je obrovská. Myslím, že to číslo devět účastníků bude podobné," uzavřel.