Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Chance Extraliga 2023/2024

Žák: Extrémy z letoška zvětšily motivaci Čechů, aby příště dokončili

Praha – 36. ročník Dakaru je již minulostí. Letos byly už tak těžké podmínky jihoamerických etap umocněny vysokými teplotami vzduchu. "Letos byl Dakar standardní až na teploty kolem osmačtyřiceti stupňů a přejezdy v nadmořské výšce tří tisíc metrů. Zátěž na organismus byla obrovská," řekl v Dakarských ozvěnách osminásobný účastník soutěže Jiří Žák. Výsledky Čechů mezi kamiony jsou podle jeho slov slušné, i když se možná očekávalo víc. Vynikající je především umístění Davida Pabišky mezi motocykly.

Mnohonásobný účastník Dakaru Jiří Žák
zdroj: ČT sport

Podle Žáka záleží výsledek v kamionech na Dakaru na třech faktorech: Prvním je kvalita techniky, druhým schopnost posádky a mechaniků. Třetím je štěstí. "Velkou roli hraje zázemí týmů, Kamazy a tým kolem De Rooye jsou schopni preventivně měnit díly. U nás tohle schází a kluci jedou prakticky jako amatéři. Konkurovat špičce dokáže z Čechů pouze Tatra Lopraise a Buggyra Kolomého," uvedl Žák.

Kamiony:

Aleš Loprais (6. místo)  "Aleš se zlepšil. Dokázal dokončit, což je velké plus. Výkon jeho Tatry dovoluje jet těmi extrémními podmínkami. Nejvážnější z jeho poruch byla ta kompresoru. Bez vzduchu kamion prostě nejede. Když není čelní sklo, mají všichni schované v kabině lyžařské brýle. Dřív se to stávalo velmi často."

Martin Kolomý (nedokončil)  "Jeho kamion byl do určité míry nový. Martin ztratil obrovské množství času opravou kompresoru. Pak se přidal problém s přední nápravou, což by dle mých informací hlavní důvod odstoupení."

Vlastimil Vildman (13. místo) – "Měl koncepčně starší motor, který nemá tak velký absolutní výkon. Na špičkový výkon potřebuje však motor i s velkým točivým momentem."


Tomáš Vrátný (17. místo)  "Neměl ambice vyhrát, ale zazávodit si. Podal velice pěkný výkon a dokončil na velmi hezkém místě. Na Dakaru byl jako ředitel týmu i řidič. Zvládl to vzhledem ke všem problémům dobře. Měl na starost i mechaniky. Jejich role je možná ještě náročnější. Přesouvají se sice po asfaltu, ale mnohdy na delší trasy než závodníci a pak opravují kamion osm, deset i dvanáct hodin."

Jan Tománek (18. místo) – "Jeho rolí bylo krýt záda jezdci vpředu. Samozřejmě krásné by bylo, kdyby to dokázal ještě rychleji. To stojí obrovské peníze."

Jaroslav Valtr (nedokončil)  "Vynikající pilot s obrovským temperamentem dojet. Nedokončil podruhé za sebou pro závadu motoru. Jezdí na hraně, a buď to technika vydrží, nebo ne."

Automobily:

Josef Macháček (nedokončil) "Odstoupil kvůli banální závadě, určitě ho to mrzí, ale to není poprvé. Vzpomínám na rok 1996, kdy Ladislav Fajtl byl na třetím místě a ulomil se mu patnáct kilomterů před cílem plynový pedál. Musel ho ručně nastavit na 1 500 otáček a dojet do cíle."

Motocykly:

David Pabiška (18. místo) – "Úžasný výsledek, první dvacítka je něco neuvěřitelného. V kategorii motocyklů je to vzhledem k technickým možnostem asi maximum."

Jan Veselý (nedokončil)  "Měl velikou smůlu a lze ji přičíst pořadatelům." (Byl špatně navigován do rokle.)

Žák z vlastní zkušenosti ví, že Dakar reálně končí projetím cílové lajny. Kolik českých zástupců se o to podle něj pokusí postavením na start v následujícím ročníku? "Počet účastníků se příliš měnit nebude. Doba není jednoduchá, sehnat peníze a dostatečný počet sponzorů je vždycky obtížné. Dakar ale můžeme řadit vedle hokeje a dalších k tomu základnímu sportu u nás. Přidala se i spousta fanynek přes nejrůznější média jako Facebook. Motivace posádek pro rok 2015 je obrovská. Myslím, že to číslo devět účastníků bude podobné," uzavřel.

Je nám líto, video expirovalo.
Dakarské ozvěny
Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články