Je nám líto, video expirovalo.

Z auta jsem nadšený, říká Klymčiw o škodovce, kterou chystá na Dakar

Se závody na motorce se už rozloučil, když jej poslední karambol při Rallye Dakar stál málem život. Ovšem nyní má Ondřej Klymčiw pro Dakar, který se bude v lednu podruhé konat v saúdskoarabské poušti, novou zbraň. V nově vyhlášené kategorii Speciál, pro starší typy aut, pojede s nově vyrobenou a vylepšenou Škodou 130 LR, která jej přišla na dva a půl milionu korun. "Máme za sebou čtyři dny testování a bylo to naprosto famózní," vysvětluje závodník duší i tělem.

Ondřej Klymčiw se škodovkou pro Rallye Dakar
zdroj: ČTK autor: Krumphanzl Michal

Místo původně plánovaného testování v zahraničí, například v Řecku, kam jezdil ladit formu před svými starty na motorce, zvolil tentokrát tuzemské podmínky. "Po nějakých třech stovkách kilometrů jsem si na to auto zvyknul. I když v uvozovkách zvyknul, protože já se nikdy nenaučím řídit, jako jsem se nikdy nenaučil jezdit na motorce," vysvětluje věcně sympatický chlapík, který dojel v Rallye Dakar na jedenáctém místě.

"Výsledky byly, ale dobře jsem nejezdil," konstatuje s úsměvem, protože jeho styl nikdy nevyvolával mezi odborníky nadšení, ale o to větší měl srdce a možná potom i zranění, která následovala.

Proto u staronového vozu kladl velký důraz na bezpečnost a z auta je nadšený. "Začal jsem tomu autu věřit, když teď před sebou na trati vidím díru, tak vím, že to nebude rána, ale jen komprese. Když přijde skok, tak přistání bude v pohodě," popisuje pocity z nového speciálu.

"Zpočátku jsem si říkal, to je masakr, ale pak jsem se uvolnil a už se tomu jen smál a měl z toho radost. To auto funguje nad očekávání, i nad očekávání Honzy Ostrého a Jirky Kotka, kteří ho postavili. To auto nikdy nebylo takhle vysoké, nemělo takové tlumiče – zkouší se na něm spousta nových věcí. Je to jediný exemplář, lehce upravený z LR ale přitom je tam tolik zásadních změn, že i oni jsou překvapení, jak to auto poslouchá," říká.

Všechno špatné je pro něco dobré

Příprava i testy ho potěšily a věří, že mu to vydrží až do Saúdské Arábie. "Po těch čtyřech dnech testů jsem spokojený, i když jsme se budili třeba v minus pěti stupních a bylo dobře, že jsme to testovali i v tom mrazu. Protože máme například na zakázku vyrobené sklo s topnou fólií, protože auto nemá klimatizaci, a kdybychom ho zafuněli, tak by nebylo vidět na cestu. Zjistili jsem, že jistič je slabý, tak jsme ho museli vyměnit. A to je jen jedna z drobností, které jsme zjistili až tam," vrací se Klymčiw k testování vozu s tím, že už bude vědět, co jej na Dakaru může v podobných podmínkách čekat.

Místo písku je při testech čekalo bahno. "Zpočátku nás štvalo, že tam toho bahna je tolik, ale pak jsme zjistili, že nám to pomohlo zase odhalit nějaké další drobnosti, na které bychom jinak nepřišli. Když jsem tu trať projížděl poprvé svým offroadem, který je ještě zvedlý, tak jsem si říkal, že je to se škodovkou naprosto neprůjezdné, ale nakonec to šlo," vzpomněl na testování, při němž spali se spolujezdcem Petrem Vlčkem ve stanu.

Nakonec byl docela i rád, že testovali v Česku, a ne někde daleko v zahraničí. "Po deseti kilometrech nám odešla součástka za pár haléřů a my jí s sebou zrovna neměli a v tu chvíli jsme byli nepojízdní. Ale tady se to vyřešilo rychle – napsali jsme na škodovácké fórum a za půl hodiny nám to nějaký fanoušek přivezl," vybavuje si kuriózní případ, který rychle našel řešení.

Testy přinesly i nějaké drobné změny. "Celé auto jsme rozebrali a pak zase poskládali," vysvětluje závodník, jak vypadá příprava vozu pro náročný závod. "Ještě se s ním chci svézt, ale už ne jako test, spíš pro dobrý pocit," dodává s tím, že to by ale musel nají suchou trať, kde se auto nedostane k bahnu.

"Pak už by se to celé jen vyfoukalo, rozebralo, poutahovalo a už se pojede," vysvětluje, co jej čeká do lednového startu Dakaru, pro nějž ale musí vůz předat pořadatelům v Marseille už poslední listopadový den. "Ale když se před tím už nesvezu, tak to nevadí – po těch testech mám z toho auta hrozně dobrý pocit a těším se," říká spokojeně, i když přiznává, že měl i smíšené pocity hlavně proto, že sponzoři mají v téhle době jiné starosti než nechávat se zviditelnit podporou posádky na Dakaru. Přesto chce dokázat, že to dokáže, už proto, že kolem sebe slyší spoustu názorů na to, že se škodovkou zkrátka nejde Dakar dojet.

Je nám líto, video expirovalo.
Klymčiw chystá pro návrat na Dakar historický vůz Škody

Konkurence bude silná

V kategorii je čeká těžká konkurence. "Mám informace o tom, že v Belgii se staví tři staré Porsche Carrery, měl by jet Volkswagen Iltis, ten vyhrál Dakar v roce 1980, Mercedes G, s nímž jezdil Jacky Ickx, má jet i tovární Peugeot 405, s nímž jezdil Ari Vatanen, dvě Lady Nivy a spousta dalších zajímavých aut," popisuje sílu konkurence.

Pojedou v kategorii bez asistence, budou spát ve stanu a opravovat si všechno sami. Zatím ještě ani nevědí, kdo jim vezme bedny s náhradními díly. "Budeme mít jen pár nezbytných věcí. Nemůžeme si zkrátka dovolit nic rozbít," vysvětluje Klymčiw.

Auta a motorky se přepraví na lodi do země závodu, ale závodníci a jejich doprovod by měli letět do Saúdské Arábie speciálem z Prahy. "Když nás bude víc jak sto padesát, tak s námi poletí tam i zpátky," popisuje logistiku.

Klymčiw přiznává, že doba koronavirová ovlivnila jeho dakarské představy. "Je to znát u fanoušků," říká s tím, že hodně lidí má teď jiné problémy. "Čekal jsem, že když pojede škodovka na Dakar, tak lidi budou nadšení, ale spousta z nich teď má starosti vůbec o živobytí, takže nálady na to, aby si koupili třeba tričko a podpořili tak nějakou škodovku, jdou stranou. A já to chápu. Je to dané i politickou situací, co tu předvádějí, a to se odráží i u partnerů. Sponzoři taky nevědí, co bude, spousta z nich má zavřené provozovny... To člověku nepřidá. Ale už se těším," končí rozhovor před rallye, na niž s sebou veze kameramana, z jehož materiálů, které točí už od příprav až po závod, by měl být dokumentární film, pro který ale bude hledat režiséra až zpětně. "Věřím, že to někoho osloví," dodává.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy