Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Branky, body, vteřiny

Randýsek: Z prvního Dakaru je člověk paf, užije si až druhý a třetí

Praha – Čtyřnásobný účastník Rallye Dakar letos do jihoamerického závodu nenastoupil, v příštím roce se už chce ale zase na start slavné rallye opět vrátit. Dušan Randýsek třikrát absolvoval Dakar na motorce, v loňském ročníku se rozhodl přesedlat ze dvou na čtyři kola a závodil s tzv. malou buginou. V této kategorii také vidí zkušený český závodník svou nejbližší budoucnost. Při první účasti na slavné rallye hraje Podle Randýska velkou roli nervozita a sám závodník si Dakar opravdu užije až při své druhé či třetí účasti.

Dušan Randýsek
zdroj: ČT sport

Randýska nepřekvapuje aktuální počasí v Jižní Americe, které účastníkům i organizátorům značně závod komplikuje. "Není to žádné překvápko, ale samozřejmě je ta katastrofa, která se tam stala, nepříjemná," řekl čtyřnásobný účastník slavné rallye. Randýsek ale na druhou stranu dodává, že náročné klimatické podmínky by jemu osobně v závodě vyhovovaly.

"Vzhledem k tomu, v jaké kategorii jezdím, jsou podobné dramatické chvíle spíš pro mě. Protože moje koncová rychlost je výrazně menší než u aut, takže si myslím, že by mi tenhle "maglajs" vyhovoval. Od Jižní Ameriky nemůžeme nic jiného čekat," řekl zkušený závodník.

Randýsek začínal závodit na motorce, zhruba před pěti lety přešel postupně k buginám. Další posun ale podle svých slov v nejbližší době neplánuje. "Všechno možná přijde, ale zatím mě ta moje autíčka baví a ta kategorie vzrůstá. Takže vidím, že v tom se budu realizovat ještě pár let," vysvětlil.

Je nám líto, video expirovalo.
Dakarské ozvěny 2017

Svou kategorii si chválí, ale konstatuje, že tzv. malé buginy nedosahují takové rychlosti jako automobily. "Naše kategorie se pro veřejnost vyznačuje především malým obsahem. Ale zase to má obrovskou výhodu, že nemáme žádné restriktory, máme neomezené zdvihy a můžeme si s tím víceméně dělat, co chceme. Takže naše koncová rychlost je třeba 125 na ideálním povrchu," popisuje výkon svého stroje Randýsek.

I přes nižší rychlost stroje je pro něj závodění v bugině stále zábava. "To mě přesvědčilo na Dakar 2016, kdy to byla taková zkouška, jestli to opravdu bude zábava, protože společně se sportovním výkonem nás to musí také bavit. A já musím říci, že jsem si to užil od prvního dne až do té desáté etapy, kdy se nám to teda zastavilo," popsal své dojmy ze závodění čtyřnásobný účastník Rallye Dakar.

Malé buginy jsou rozumná alternativa, tvrdí Randýsek

Randýsek doufá, že se tato kategorie bude dále prosazovat a rozvíjet na Dakaru i mimo něj. "Pokud ti kluci slezou z motorek a ze čtyřkolek a hledají alternativu, tak bohužel desetinná čárka rozpočtu je úplně někde jinde. Minulý rok jsme to zkoušeli zajet s buginou pouze narychlo bez mechaniků a dařilo se. Myslím si, že je to rozumná alternativa. Pokud nám ty fabriky pomůžou s vývojem, tak z toho motoru dokážeme dostat 160 koní v atmosférické verzi. Myslím si, že to je budoucnost," vyslovil své odhady do budoucna Randýsek.

Sám už Rallye Dakar čtyřikrát absolvoval, může tak hodnotit, jak na psychiku závodníka působí například tříhodinová ztráta, kterou nabral v poslední etapě další český závodník Martin Kolomý. "Martin tam není první rok, ten má morál postavený rozumně. Je to hodně o technice. Kluci jedou absolutní hranu a špici jak auta, tak i techniky a jejich znalostí. Pohráli si s tím, dojeli. Také tam mohli zůstat přes noc. Jednou to jde, jednou ne. Nedá se nic dělat, příští rok udělají lepší výsledek. Ta tatra na to má a kluci také."

Dušan Randýsek (vlevo) a Rostislav Plný
zdroj: ČTK autor: Vít Šimánek

Dakarská rallye je velkou výzvou především pro debutanty. Nováčkovská nervozita si ale může vybrat svou daň v podobě technických problémů. K těm může dojít, když například závodník nešetří stroj tak, jak by měl.

"Prostě první Dakar, člověk je z toho paf. Člověk má ambice a je to strašná nervozita. Já si myslím, že až tak druhý, třetí Dakar si člověk opravdu užije," dodal na závěr Randýsek, který se se svou buginou chce opět postavit na start Dakaru v příštím roce.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články