Přinese třináctý Dakar Macíkovi smůlu, nebo štěstí?
S řadou změn, ale stále nejvyššími ambicemi vyrazí na začátku ledna Martin Macík za obhajobou titulu na Rallye Dakar. Do 47. ročníku slavné soutěže vyjede s novou specifikací kamionu Iveco, vedle změny designu představil na tiskové konferenci nové partnery a pomocníky.
"Je to můj třináctý Dakar, takže kdoví, co to přinese. Uvidíme, jestli to bude štěstí, nebo smůla, ale děláme všechno pro to, aby to bylo výborné," řekl České televizi Macík.
Tovární kamion, helmy i kombinézy týmu MM Technology ponesou nový design v barvách černé, bílé a tmavě modré. Rallye Dakar se uskuteční v Saúdské Arábii od 3. do 17. ledna.
"Říká se, že obhajovat titul je horší než ho získat. A já s tím naprosto souhlasím," uvedl dále Macík. "Když už vyhrajete, tak buď uspějete v blízkém startu kariéry, kdy jste schopní říct, že je to překvapení, nebo děláte vše pro to, abyste uspěli, a po dlouhých letech je to zadostiučinění, což byl náš případ. V obojím ale zjistíte, že udělat to znovu je hrozně náročné. Už jsme těch Dakarů dost odjeli a víme, že tenhle bude úplně jiný," doplnil Macík.
Pětatřicetiletý Macík vyhrál poslední ročník s náskokem takřka dvou hodin na krajana Aleše Lopraise. Postaral se v kamionech o první český triumf od roku 2001, kdy vyhrál Lopraisův strýc Karel. Na Dakaru bude startovat v hlavní soutěži potřinácté, pojedenácté jako pilot.
V Saúdské Arábii pojede s prototypem Iveca, které nese označení EVO4. Bohouše, jak kamion nazval, už otestoval v říjnu na Marocké rallye a vyhrál. Na Dakaru se představí také v nových barvách, tradiční oranžovou vystřídal černobílý design vozu. Závodní kombinézy budou modročerné. "Bál jsem se toho, ale myslím, že se to hrozně povedlo," řekl jezdec, jenž bude mít v týmu opět navigátora Františka Tomáška a mechanika Davida Švandu.
Novým generálním partnerem týmu se stal výrobce pneumatik Prometeon, do role hlavního partnera se připojila firma Festa, která dodává týmu nářadí. Pro tým MM Technology bude nadcházející ročník specifický, protože do Dakaru vyjede devět kamionů postavených u nich v Sedlčanech.
"Nikdy jsem to netušil, jaký je rozdíl mezi prvním a druhým místem. Je to jako černá a bílá. Druhé a třetí místo je sice fajn, ale vítěz bere vše. A s tím samozřejmě vše souvisí. Ten rok byl velice náročný a to přineslo i naše nová partnerství," uvedl šéf týmu Martin Macík starší.
Právě odolnost pneumatik bude v souvislosti s profilem tratě důležitá. "Tentokrát nás čekají tvrdé a kamenité skály. Bude to hodně o pneumatikách, strategii a jak rozložíme síly na první dny. Neříkám, že začátek rozhodne, ale nastaví podmínky pro další průběh závodu," řekl Tomášek.
"Mnohem více kilometrů je v horských oblastech, v tvrdých, mokrých a kamenitých pistách. Koukal jsem i dnes na počasí a v Hailu, kde máme den pauzu, už dnes hlásili přes noc minus dva stupně. Rozhodně to bude studený Dakar," podotkl Tomášek.
Oficiálně startuje Dakar až prologem 3. ledna, pro kamiony a doprovodnou techniku ale začal už na konci listopadu v Barceloně, kam technika odjela hned po rozloučení s českými fanoušky v Sedlčanech k technickým a administrativním přejímkám. V samotném závodě čeká posádky pět tisíc měřených kilometrů rozdělených do dvanácti etap.