Mikula: Budoucnost aut na Dakaru vidím v buginách
Praha - Na letošní Rallye Dakar nemá Česko zastoupení pouze v soutěži automobilů. Přesto by tato kategorie neměla zůstat stranou zájmu, napínavá přetahovaná mezí Katařanem Násirem Al Attíjou a desetinásobným šampionem nejtěžší rallye světa Stéphanem Peterhanselem z Francie se pravděpodobně protáhne až do posledních etap. Průběh soutěže automobilů a bugin hodnotil stálý dakarský expert ČT Pavel Kubíček a trojnásobný účastník této rallye Peter Mikula.
Mikula jako příznivec velkých bugin je z dosavadního vývoje závodu nadšen. "Líbí se mi, že Al Attíja si loni zkusil hummera od Robbyho Gordona a pochopil, že tohle je cesta dál. Letos postavil krásnou buginu, která úžasně jede a hlavně zatím funguje," libuje si Mikula. "Ten takzvaný hummer má vepředu metrové tlumiče... a vzadu motor z corvetty, je v tom úžasná síla i krása," dodává nadšeně.
Sám se dakarského dobrodružství zúčastnil třikrát s produkčním vozem toyota. "Moc rád bych ještě jednou jel, protože jsem závodění nepověsil na hřebík, ale problémem jsou samozřejmě peníze. Co si budeme povídat, my jsme tu toyotu za tři roky museli přestavět na speciál, protože sériová auta už dnes tu náročnost Dakaru nezvládají. A proto vidím cestu v buginách, které jsou schopny ty čím dál náročnější terény absolvovat," myslí si Mikula.
Kubíček věří, že brzy může někdo z českých automobilistů zopakovat úspěch Miroslava Zapletala, který byl se svým mitsubishi v roce 1999 sedmý. "Nevím, jestli to dokáže Mirek Zapletal nebo někdo od Petra Mikuly, ale vzhledem k tomu, co se děje na české dakarské scéně, je to velmi reálné. Dal se dohromady velký projekt pod hlavičkou Bonveru, ale chybí v něm osobní automobily. A je tu logický předpoklad, že v přístím ročníku se na Dakaru česká auta zase objeví. Pouze si stejně jako Peter myslím, že to půjde cestou bugin," předpovídá Kubíček.
"Výhodou speciálů na bázi produkčních vozů je to, že mohou mít náhon na všechna kola. Bugina má hnanou pouze zadní nápravu, ale na druhou stranu mají povoleno stejně jako kamiony automatické dofukování kol za jízdy, což hrozně šetří čas," vysvětluje Mikula a Kubíček doplňuje další klady: "Buginy mají oproti autům mnohem větší zdvihy, takže lépe tlumí nerovnosti. Když si uvědomíme, že se do toho montují pěti až šestilitrové motory, tak ten výkon je neuvěřitelný. A u trubkové konstrukce díky lepšímu vyvážení ta čtyřkolka není vlastně potřeba."
Americký konstruktér Robby Gordon má na letošním Dakaru problémy a skončil jednou dokonce na střeše. Přestože tuto rallye ještě nikdy nevyhrál, je stále považován za jednu z největších osobností ve startovním poli. "Nejen, že je to skvělý jezdec, ale navíc je to i šoumen. Rád si hraje, je to pro něj zábava a jezdí hlavně pro diváky. I když nabere ztrátu, tak jede s kolonou dál a baví všechny okolo. Dakar je sice závod všech závodů, ale nic se nemá brát zas úplně smrtelně vážně," míní Kubíček.
Naopak Francouz Peterhansel je sice pro někoho trochu za nudného patrona, přesto má zásluhou své klidné jízdy na svém kontě deset triumfů, z toho čtyři automobilové. "Ono je to samozřejmě o povaze a také o tom, kdo si to jak užije. Mně je bližší Gordonův styl, ale musím uznat, že Peterhansel je fantastický jezdec, prakticky nechybuje, nechodí do rizika a je spolehlivý. Když se skloubí jeho unikátní cit na písek, skvělé auto a chladná hlava, navíc má asi nejlepšího navigátora současnosti, tak to vždycky bude favorit," uzavírá Mikula.