Loprais byl šestý a v Rallye Dakar předstihl Macíka, Michek i Prokop dojeli dvanáctí
Aleš Loprais s kamionem Praga zajel šestý čas v 7. etapě Rallye Dakar a v průběžném pořadí se posunul na 4. místo před Martina Macíka. Dal si tak dárek k dnešním jednačtyřicátým narozeninám. Automobilový závodník Martin Prokop byl v etapě dvanáctý a posunul se na průběžné 9. místo. Vedení si upevnil Francouz Peterhansel. Martin Michek zajel mezi mototcyklisty dvanáctý čas a i nadále je v průběžném pořadí osmnáctý. Novým lídrem je Chilan José Cornejo, který má na druhého Tobyho Price náskok jediné vteřiny. Úvodní etapu po dni volna, po kterém nemají závodníci k dispozici pomoc týmových mechaniků, vyhrál obhájce prvenství Ricky Brabec z USA.
Organizátoři 43. ročníku slavné soutěže připravili pro závodníky v maratónské etapě 737 km dlouhou trať, jejíž součástí bylo 471 km rychlostní zkoušky. Loprais zaostal o 15 minut za nejrychlejším Rusem Dmitrijem Sotnikovem, který si upevnil vedení. V průběžném pořadí dnešní oslavenec předstihl Macíka, kterého porazil i Martin Šoltys, o 20 minut.
Loprais se postaral o nejlepší český výsledek i přesto, že měl také problémy. Ještě před startem do měřeného úseku mu hořelo ložisko předního kola. "Požár zničil také brzdu a dohušťování. Po celou etapu jsme nemohli dohušťovat a podhušťovat pneumatiky na přední nápravě. V dunách jsme tak měli vepředu třeba čtyři atmosféry i v místech, kde jindy máme jen dvě nebo dokonce jednu a půl," uvedl Loprais.
Po celý den měl obavy, aby se kolo nezablokovalo. "Kdyby k tomu došlo, mohlo to mít následky, jaké člověk ani nechce domýšlet. Protože v případě zablokování předního kola s tím řidič neudělá vůbec nic. Aby toho nebylo málo, dojížděli jsme do cíle na pomalém defektu zadní pneumatiky, který se ale dařilo dohušťovat. Zkrátka etapa se vším všudy. Ale štěstí stálo při nás," oddechl si pilot týmu Instaforex Loprais Praga.
Macík výrazně ztratil už v úvodu, po 500 metrech musela posádka měnit spojovací tyč řízení. "Hned krátce po startu skok dolů z duny, náraz a ohnutá spojovačka, kterou jsme museli měnit," popsal Macík problémy.
"Pak jsme nasadili tempo a letěli až do cíle. Už jsme nemuseli zastavovat, i když to bylo náročné. Měli jsme problém, že nás nechtěly pustit před sebe osobáky," doplnil pilot týmu Big Shock! Racing s tím, že v bivaku bude posádku čekat plno práce. "Asi máme před sebou těžkou noc. Není ale konec závodu, ještě nás čeká pět etap. Zkusíme zabojovat," dodal Macík.
Mezi automobily se Prokop díky dvanáctému času posunul na deváté místo průběžného pořadí. Vedení si upevnil třináctinásobný dakarský vítěz Stéphane Peterhansel z Francie. Etapu vyhrál Jazíd Radžhí ze Saúdské Arábie, za kterým Prokop zaostal o 31:31 minuty. Vedoucí Peterhansel byl druhý a zvýšil náskok na svého nejbližšího pronásledovatele Násira Al Attíju z Kataru na téměř osm minut.
"Dnes to byl spíše taktický výkon, protože se na začátku jelo sto kilometrů na písku, na kterém se nám ničí poloosy. Jeli jsme pomalu a rytmus byl hrozný, žádná zábava. Snažili jsme se auto šetřit," uvedl Prokop, jenž měl problémy s defekty.
Pneumatiku musel měnit hned dvakrát. "Bohužel druhý defekt začal hořet, takže jsme museli přeházet gumy. Nechtěli jsme je dávat do auta, aby nám nechytlo. Ztratili jsme tak nějaký čas. Poté nám zbývalo 230 kilometrů do cíle a měli jsme jen jednu rezervu, tak jsme jeli pomalu. Nebylo to nic hezkého a neměl jsem ze sebe dobrý pocit," řekl jezdec týmu Benzina Orlen. Posádka potřebovala dostat auto v pořádku do bivaku, kde se dnes budou muset závodníci obejít bez pomoci týmových mechaniků.
Devátého Prokopa dělí od prvního Peterhansela tři hodiny. Na osmého Giniela de Villierse z JAR ale ztrácí jen 14 sekund.
Mezi motocyklisty byl nejrychlejší obhájce prvenství Ricky Brabec z USA. Michek za ním zaostal o 8:35 minuty a stejně jako v pátek se dostal pod desetiminutovou ztrátu. V předešlé etapě ale následně dostal minutovou penalizaci za překročení stanovené rychlosti. Novým lídrem kategorie je Chilan José Cornejo, na druhého Tobyho Price z Austrálie má ale náskok jediné vteřiny.
Zemřel trojnásobný vítěz Rallye Dakar Hubert Auriol
Ve věku 68 let dnes v Paříži po dlouhé nemoci zemřel trojnásobný vítěz Rallye Dakar a pozdější dlouholetý ředitel slavné soutěže Hubert Auriol. S odkazem na rodinu o tom informovala francouzská agentura AFP. Auriol se narodil v roce 1952 v Etiopii, kde v té době pracoval jeho otec. Rallye Dakar vyhrál na motocyklu poprvé v roce 1981, druhý triumf si připsal o dva roky později. V roce 1987 si při závodu zlomil kotníky, na Dakaru ale poté startoval s automobilem a v roce 1992 jako první dokázal vyhrát obě hlavní kategorie. Později byl devět let ředitelem rallye. V roce 2019 byl uveden do Síně slávy Mezinárodní automobilové federace.
"Byla to drsná, ale pěkná etapa. Prvních 120 kilometrů to byl masakr, jelo se jen na písku, sjíždělo se z velkých dun dolů a nahoru a mezi nimi byl hrubý písek plný trávy, takže to i kopalo," řekl Michek, jenž je i nadále průběžně osmnáctý. Později se jelo na tvrdším povrchu. "Víc jsem si to užíval. Myslím, že se mi etapa docela povedla. Trefil jsme navigaci a dvanácté místo je perfektní výsledek," dodal jezdec týmu Orion Moto Racing Group.
Nejlepší dílčí výsledek v rallye si připsal Libor Podmol, zajel 29. čas. Více než 85 minut naopak ztratil i kvůli poruše čerpadla na nádrži Milan Engel a klesl na průběžnou 27. pozici. "S motorkou se naštěstí dokázal dostat do cíle, ale v bivaku na tom musel hodně pracovat. V rámci maratonské etapy jsme mu nemohli pomoct, ale vše konzultoval přes telefon na dálku s naším mechanikem," uvedl šéf týmu MRG Ervín Krajčovič.
Na šesté místo mezi čtyřkolkami se posunul Tomáš Kubiena, v kategorii "lehkých" prototypů byl třetí Josef Macháček a třetí je i průběžně. "Bylo to dlouhé a těžké. Střídaly se velké kameny, rolety a duny. Jsme moc rádi, že jsme tady, protože jsme na trati potkali Tomáše Engeho, který zrovna stál. Problémů měli všichni dost. Neudělali jsme ani jednu gumu a můžeme zítra zase pokračovat," řekl pilot týmu Buggyra Zero Mileage Racing.
7. etapa (Háil - Sakaka, 737 km celkově/471 km rychlostní zkouška)
Automobily: 1. Radžhí, von Zitzewitz (Saúd. Arábie, Něm./Toyota) 4:21:59, 2. Peterhansel, Boulanger (Fr./Mini) -48, 3. Sainz, Cruz (Šp./Mini) -1:15, ...12. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -31:31, 47. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -2:12:48.
Průběžné pořadí: 1. Peterhansel, Boulanger 26:36:50, 2. N. Al-Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) -7:53, 3. Sainz, Cruz -41:06, ...9. Prokop, Chytka -2:59:50.
SSV: 1. Al Sajf, Vidal (Saúd. Arábie, Šp./Can-Am) 5:20:46.
Průběžné pořadí: 1. Domzala, Marton (Pol./Can-Am) 32:30:33.
Prototypy: 1. Al Sajf, Vidal (Saúd. Arábie, Šp./Can-Am) 5:20:46, ...15. Macháček, Vyoral (ČR/Can-Am) -31:02, 37. Enge, Tošenovský (všichni ČR/Can-Am) -1:36:55.
Průběžné pořadí: 1. Domzala, Marton (Pol./Can-Am) 32:30:33, ...17. Macháček, Vyoral -3:58:52, 36. Enge, Tošenovský -13:19:23.
Motocykly: 1. R. Brabec (USA/KTM) 4:37:44, 2. Cornejo (Chile/Honda) -2:07, 3. Howes (USA/KTM) -2:19, ...12. Michek -8:35, 28. J. Brabec (oba ČR/KTM) -43:52, 29. Podmol (ČR/Husqvarna) -46:52, 41. Pabiška -1:19:08, 43. Engel -1:25:35, 45. Krejčí (všichni ČR/KTM) -1:44:22, 48. Lhotský (ČR/Husqvarna) -1:50:17.
Průběžné pořadí: 1. Cornejo 28:51:31, 2. Price (Austr./KTM) -1, 3. Sunderland (Brit./KTM) -2:11, ...18. Michek -51:53, 27. Engel -3:40:14, 37. Pabiška -6:19:29, 42. Podmol -7:25:25, 49. Lhotský -11:59:49.
Čtyřkolky: 1. Andujar (Arg./Yamaha) 5:57:40, ...8. Kubiena (ČR/Yamaha) -1:39:12.
Průběžné pořadí: 1. Andujar 35:46:53, ...6. Kubiena -4:46:09.
Kamiony: 1. Sotnikov 4:45:52, 2. Mardějev -3:23, 3. Šibalov (všichni Rus./Kamaz) -8:22, ...6. Loprais (ČR/Praga) -14:47, 8. Šoltys (ČR/Tatra) - 25:54, 10. Macík -39:28, 15. Valtr st. (oba ČR/Iveco) -1:29:37, 17. Tománek (ČR/Tatra) -2:33:19.
Průběžné pořadí: 1. Sotnikov 29:12:10, 2. Šibalov -45:56, 3. Mardějev -1:05:06, 4. Loprais -1:21:47, 5. Macík -1:42:01, ...10. Šoltys -2:58:39, 12. Valtr st. -6:23:53.
Klasik (jízda pravidelnosti): 1. Douton, Etienne (Fr./Buggy) 19 bodů, ...3. Klymčiw, Vlček (ČR/Škoda) 50.
Průběžné pořadí: 1. Douton, Etienne 606, ...5. Klymčiw, Vlček 5251.