Už šestačtyřicátý ročník Rallye Dakar startuje v oáze Úla v Saúdské Arábii. Popáté se motorističtí dobrodruzi z celého světa vydali zkusit, co vydrží oni i jejich technika na Blízký východ. Češi startují ve všech hlavních kategoriích. Nejvyšší ambice mají podle všeho Martin Macík a Aleš Loprais mezi kamiony, Martin Prokop v kategorii automobilů i Martin Michek mezi motocyklisty. Vysoko myslí i Jaroslav Valtr starší nebo Milan Engel. To nejdůležitější z úvodní etapy můžete vidět od 23:20 na ČT sport i ČT sport Plus.
Bude to očistec, říká Macík o Rallye Dakar a touží po trofeji
"Fanoušci i spousta lidí kolem mě v tom má jasno. Byli jste druzí, takže to je v pohodě. Teď už jen vyhraješ. Takhle to bohužel na Dakaru není. Nečeká nás jedna etapa, ale náročné dva týdny závodění," řekl Macík, který loni nestačil jen na Nizozemce Januse van Kasterena. "Moje ambice jsou jasné, všichni chceme vyhrát. Vím ale, že když to bude Top 3, respektive Top 5, tak v cíli nebudu šťastný, ale budu šťastný poté, co si uvědomím, co všechno se událo," konstatoval člen týmu MM Technology.
Realistické očekávání před startem má i Prokop, který před rokem skončil šestý a vyrovnal své i české historické maximum. "Konkurence neskutečně narostla. Krásných aut a velmi šikovných pilotů zase přibylo. Za mě je tam minimálně 35 kluků, kteří jsou schopni bojovat o první desítku," řekl Prokop, jenž přes léto zabudoval do svého fordu výkonnější turbomotor. "Určitě si nechceme nalhávat, že bychom měli na to jet od prvních dnů v první pětce, kam se dlouhodobě chceme zkusit podívat. To je náš cíl, ke kterému bychom jednou chtěli dospět," uvedl.
Michek byl před rokem jedenáctý a jen jedna pozice jej dělila nejlepšího výsledku z roku 2021. I on, stejně jako Prokop, bude jako člen soukromého týmu bojovat proti velké skupině továrních jezdců. "Všichni se do toho snažíme dávat maximum, i když tolik peněz jako fabričtí jezdci samozřejmě nemáme. Jsou to takové misky vah, které musí být vyrovnané. Musíme s ohledem na finance udělat vše tak, abychom byli maximálně připraveni," řekl Michek.
V kategorii automobilů bude o třetí výhru v řadě a celkově šestý triumf usilovat Násir Attíja z Kataru, který ale vyměnil toyotu za speciál Hunter týmu Prodrive. Ve startovní listině nechybí rekordman v počtu vítězství na Dakaru Stéphane Peterhansel z Francie, který rallye ovládl čtrnáctkrát, nebo legendy klasické rallye Francouz Sébastien Loeb a Carlos Sainz ze Španělska. Zatímco Sainz už Dakar třikrát vyhrál, devítinásobný mistr světa byl třikrát druhý.
I mezi motocyklisty se na startu sejde několik vítězů z minulých let. Triumf obhajuje Kevin Benavides z Argentiny, nejvyšší ambice mají Brit Sam Sunderland, Toby Price a Daniel Sanders z Austrálie, Ricky Brabec z USA nebo Chilan Pablo Quintanilla. V kategorii Original by Motul pro jezdce bez asistence se bude snažit prosadit David Pabiška, který byl v minulosti dvakrát čtvrtý.
Pořadatelé připravili pro téměř osm stovek závodníků trať s dvanácti etapami a prologem o celkové délce téměř osm tisíc kilometrů, jejíž součástí je 4716 "ostrých" kilometrů.
Novinkou je dvoudenní etapa bez asistence, která nahradí dřívější podobu maratonské etapy. "Z nasledování trasy víme, že to bude hodně obtížné. Myslím si, že to opravdu bude nejtěžší Dakar v Saúdské Arábii, což pořadatelé říkají i chtějí. První půlka bude očistec, 400 závodních kilometrů každý den, to je fakt hodně. A to se vždy rozhoduje v závěru," řekl Macík.
Související články
Prokop před Dakarem: Doufám v těžkou trať a funkční auto
2. 1. 2024
Minule jsme byli druzí, tak teď už zbývá jen vyhrát. Takhle ale Dakar nefunguje, říká s pokorou Macík
1. 1. 2024
Engel už je na Dakaru mentorem, chtěl by se ale dostat mezi nejlepších dvacet
28. 12. 2023
Šoltys je zraněný, Buggyru na Dakaru bude řídit de Baar
27. 12. 2023
První izraelská motocyklistka se pokusí uspět na Dakaru. Pojede v Saúdské Arábii
25. 12. 2023
Popatnácté do ne úplně stejné řeky? Dakar znovu bude s Pabiškou
13. 12. 2023