Popatnácté do ne úplně stejné řeky? Dakar znovu bude s Pabiškou
Patnáctý start na nejslavnější dálkové rallye. David Pabiška poznal Rallye Dakar skutečně důkladně. Nadcházející ročník absolvuje znovu v kategorii Original by Motul pro jezdce bez asistence. Rád by se prosadil na pomyslné stupně vítězů, z pověrčivosti to však jako cíl oficiálně nevyhlásil.
"Je pravda, že jsem trošku pověrčivý. Každý rok ale zdůrazňuju, že rozhodně není pravda, jak se občas někde dočtu, že motorkáři v této kategorii jsou na Dakaru jen do počtu. Není to pravda. Já jsem závodník a jedu tam závodit," řekl Pabiška, který se na Dakaru objevil poprvé v roce 2007, kdy se ještě jelo v Africe. Poté závodil v Jižní Americe a teď v Saúdské Arábii.
Jeho dosavadním maximem je osmnácté místo z roku 2014. Poslední roky ale jezdí v kategorii bez asistence a má radost, že dokáže držet krok i s elitními motocyklisty. Letos byl například v absolutním pořadí šestatřicátý. "Rád jdu proti proudu. Když s červeným číslem dojedu kluky, kteří se pohybují na pětadvacátém až pětatřicátém místě, tak vidím, jak se na mě koukají a říkají si, co tam dělám," pousmál se Pabiška.
I s ohledem na své výsledky měl ale tentokrát problém, aby jej do kategorie jezdců, kteří nemají k dispozici mechanika a o stroj se s omezeným počtem náhradních dílů starají sami, pořadatelé zařadili. "Původně říkali, že mě určitě nevezmou, protože s výsledky patřím mezi elitu. Schvalovali to dlouho, ale nakonec mi to povolili," oddechl si liberecký motocyklista.
Důvodem, proč chce pokračovat v Original by Motul, jsou finance. "Kdybych jel s mechanikem, je to 1,5 milionu korun navíc," přiznal Pabiška. Kvůli dlouhému schvalovacímu procesu ale dostal pro sebe nezvykle vysoké startovní číslo 61.
Nejzkušenější český motocyklista se chystá na náročnou soutěž. "Taktika bude v příštím ročníku hodně důležitá. Podle poznatků, které máme, se dostáváme zpět k africkým Dakarům. Čelo pojede plný plyn jako vždy, ale my ostatní budeme muset hodně přemýšlet. Věřím, že se splní to, co ředitel rallye slibuje: že to bude nejtěžší Dakar v Arábii," řekl.
Respekt má z dlouhých etap i z takzvané 48hodinové etapy, která nahradí maratonskou. Její trať povede čtvrtou největší pouští na světě Rub al-Chálí a každý závodník nebo posádka si sami určí, jakou část asi 584 km dlouhé trasy absolvuje první a druhý den.
"Navíc nás hned poté čeká přesun 800 kilometrů do Rijádu, na který bychom měli mít k dispozici letadlo. Otázka ale je, jestli všichni stihnou odlet, když budou mít třeba nějaký problém na trati. Klidně se může stát, že to člověk bude muset jet po ose. A pak přijdete o část následného dnu volna. Z toho všeho mám velký respekt," podotkl Pabiška.