Zase jsem si to užíval, říká Abraham po Kataru. Tentokrát má v technice s parťákem rovné podmínky
Konečně pořádné závodění. Minulý rok v královské kubatuře MotoGP mistrovství světa silničních motocyklů Karel Abraham občas jen kroužil po okruhu sám a čekal na zaváhání ostatních. Nyní s lepší technikou v novém týmu Reale Avintia Racing v úvodním dílu letošní sezony v Kataru stíhal jezdce na továrních strojích či porazil týmového parťáka Tita Rabata. Zkrátka závodil.
"Některým jezdcům nevadí jezdit osamoceně, ale pro mě je to hrozně nezábavné. Teď jsem si závod užil, protože nás bylo ve skupině hodně. Bylo tam víc předjíždění a samozřejmě bylo by hezké jet o jednu skupinku vpředu," prohlásil Abraham po osmnácté příčce na okruhu v Losailu.
Pouze 22 sekund, tolik dělilo vítězného Itala Andrea Doviziosa a Abrahama. První zastávka v Kataru nabídla velice vyrovnaný a napínavý závod. "Aby dvaadvacet vteřin na prvního byla až osmnáctá příčka, to je nevídané. Nikdy to tak nebývalo," kroutil hlavou brněnský rodák.
Pětinásobný šampion MotoGP Marc Márquez prohrál souboj o vítězství o 23 setin sekundy, český jezdec porazil Rabata o 67 setin sekundy. "Jel jsem závod s Francescem Bagnaiou a Rabatem, toho jsem pak porazil. Bagnaia bohužel odstoupil kvůli jednomu uraženému aerodynamickému křídlu. Se závodem jsem fakt spokojený. Zajížděli jsme dobré časy, ale samozřejmě pozice osmnáct... Přál bych si, aby to bylo lepší," prohlásil Abraham, který dojížděl také bez aerodynamického křídla po kontaktu s Rabatem.
Velká cena Kataru v Losailu:
MotoGP: 1. Dovizioso (It./Ducati) 42:36,902, 2. M. Márquez (Šp./Honda) -0,023, 3. Crutchlow (Brit./Honda) -0,320, 4. Á. Rins (Šp./Suzuki) -0,457, 5. Rossi (It./Yamaha) -0,600, 6. Petrucci (It./Ducati) -2,320, ...18. Abraham (ČR/Ducati) -22,972.
Abraham v zadní části závodního pole držel až do 10. kola závodu podobné časy na kolo jako lídr Dovizioso, se ztrátou nepřekračující pět desetin sekundy. Nakonec dojel s odstupem sedmi vteřin na bodovanou 15. příčku Johanna Zarca.
"S Lorenzem (se zlomeným žebrem dojel nakonec třináctý - pozn. red.) a Oliveirou (sedmnáctý) jsem mohl jet úplně v pohodě celý závod. Až na nějakých posledních sedm osm kol, kdy už mi začal opravdu hodně klouzat zadek. Nepochybuju ale o tom, že jim taky. Začal jsem bohužel ztrácet víc a víc. Navíc jsem se začal soustředit trochu na ten souboj s Rabatem," popsal devětadvacetiletý jezdec.
Letos se může Abraham měřit s kolegou Rabatem, který minulý rok skončil v celkovém pořadí na 19. místě se ziskem 35 bodů. Má totiž podobnou techniku, typ motorky Ducati Desmosedici GP18. Před rokem v Ángel Nieto Teamu Španěl Álvaro Bautista disponoval o rok novějším strojem.
"Ale jak je to vevnitř v motorce, to říct nedokážu. Buď jsou opravdu stejné s tou Rabatovou, nebo rozdíl je minimální. Potom si to pochopitelně oba ovlivníme nastavením, které hraje velkou roli," upozorňuje Abraham.
Neblomnost ve vyjednávání. Novější "ducatka" byla podmínka
Tovární týmy mají logicky špičkové nejnovější vybavení. Netovární Reale Avintia Racing nakonec byl schopný sehnat Ducati Desmosedici GP18. Loni jel Abraham s dva roky starým strojem oproti ostatním.
"Vyjednávání bylo těžké, ale byl jsem tak trochu neblomný. Šlo o jednu z mých podmínek, protože jezdit teď s dva roky starou motorkou by nemělo vůbec smysl. Na okruhu je strašně moc továrních týmů. A například netovární tým Pramac... Bagnaia sice jede teoreticky na stejné motorce jako my, ale má podepsáno přímo u Ducati. Druhý z Pramacu Jack Miller jede taky tovární motorku, která je podepsaná přímo u Ducati," vysvětluje Abraham.
Současný Abrahamův tým podepsal s továrnou smlouvu na dva roky. Známá postava v motocyklovém kolotoči generální manažer Ducati Gigi Dall'Igna se o satelitní stáj příkladně stará, navštěvuje ji v boxech, ale taky získává poznatky.
"S Gigim se znám dobře už z dob, kdy jsem jezdil v Aprilii dvěstěpadesátky. Opravdu chodí k nám do boxu, k Rabatovi i ke mně. Zjišťuje informace, protože motorky jsou podobné továrním motorkám. Zkouší si různé věci ohledně elektroniky, nebo další aspekty na motorce. Zkoušíme, testujeme a má od nás nějaký feedback," říká Abraham, jenž kroutí už osmou sezonu v třídě MotoGP.
Zázemí i klima stáje si pochvaluje. "Minulé dva roky jsem měl tým s pohodovou atmosférou, byl jsem spokojený s tím osazenstvem. Teď jsem se musel seznamovat, ale čím déle tady jsem, cítím se v týmu lépe. Jak moc bude stáj profesionální a bude dobře fungovat, uvidíme během sezony. Právě když se nám podaří motorku vytlačit na úplný limit, tak uvidíme, jak dokáže fungovat pod nějakým stresem," hlásí Abraham.
Vyhovuje mu i týmový kolega, také devětadvacetiletý Rabat. "Znal jsem ho docela dobře z minula. Je dobrý borec. I jako závodník skvělý. Má to své, o čemž jsme věděli, než jsme spolu byli v týmu, ale to má asi každý," řekl neurčitě Abraham.
Abraham: Tito je tvrďák, zaběhat si ale už asi nikdy nepůjde
Tito Rabat v minulé sezoně v srpnu zažil těžký pád na okruhu Silverstone ve čtvrtém volném tréninku na britskou Grand Prix. Déšť o víkendu tehdy dokonce jezdcům ani nedovolil odjet závod. Rabat si zlomil stehenní, holenní i lýtkovou kost.
Abraham na Rabatův současný zdravotní stav: "Tito je velký tvrďák. Vyléčil se z toho poměrně dost rychle. Na konci minulé sezony při testech říkal, že ho to trochu limituje. Ale teď, že když jede na motorce, vůbec ho to nebolí. Při chůzi na něm ovšem to zranění jde vidět. Nechodí normálně, pokulhává nebo belhá. Když jsme se bavili o nějakém tréninku, říkal, že zaběhat už si asi nikdy nepůjde. Povídal, že už je to nepříjemný, blbě se mu běží, blbě u toho i vypadá. Může jen kolo a jiné typy tréninku."
Rabatův pád a trojnásobná zlomenina nohy
Od závěrečných testů v Malajsii či Kataru ještě před startem ostré sezony, kdy zajížděl Abraham časy kolem dvacáté příčky, pozoruje jediný český zástupce elitní třídy zlepšení. "Udělali jsme velké posuny dopředu. Doufám, že se zase dokážeme dostat o něco výš. Rádi bychom utrhli nějaký bodík," povídá Abraham.
Za dva týdny k tomu má příležitost. Na argentinském okruhu Termas de Río Hondo se totiž jede 31. března. Před dvěma lety tam Abraham zajel druhé místo v kvalifikaci a v závodě pak dojel na desátém místě.
"Do Argentiny se samozřejmě těším. Teď budu mít tréninky, ale konečně doma. Byl jsem hodně dlouho pryč. Trať v Argentině se mi opravdu hodně líbí," dodal.