Dobrých týmů, které hledají jezdce, už moc není. Měly by řešit Salače, říká Abraham
Ve třiadvaceti letech kroutí Filip Salač už osmou sezonu mezi nejrychlejšími motorkáři světa. V mistrovství světa je jediným Čechem a v kategorii Moto2 pravidelně boduje. V MS stál čtyřikrát na pódiu, letos na něj ale stále čeká. Vyhrává tréninky, ale v závodech byl letos nejlépe pátý. V neděli v Maďarsku osmý. V týmu Elf Marc VDS mu po sezoně končí smlouva a o své budoucnosti zatím nemá jasno. Zajímalo nás, jak ji vidí bývalý jezdec královské třídy MotoGP Karel Abraham, jenž nyní komentuje právě závody světového šampionátu.

"Vím, že i nyní v Maďarsku to Filip usilovně řešil. Nejspíš začíná být mírně nervózní a nedivím se mu, že před zámořským turné, do něhož zbývají dva závody, to chce mít vyřešené," vysvětluje bývalý závodník, který prošel všemi kategoriemi šampionátu.
"Těch variant, kde může jezdit, už moc není. Teď se čeká, jak se rozhodne jeho bývalý kolega z týmu Toni Arbolino, a hned dalším na řadě, kterého budou týmy řešit, je podle mě právě Filip," popisuje situaci pětatřicetiletý Abraham s tím, že dobrých týmů, které hledají jezdce, už moc není.
Podle závodníka, který v roce 2010 vyhrál Velkou cenu ve Valencii v Moto2 a ještě byl jednou ve stejné sezoně třetí, jsou pro nabídku nové smlouvy samozřejmě důležité výsledky. "Jsou důležité, protože znamenají být víc viděn v televizi, mít lepší sponzory a tak dále," říká brněnský rodák jasně. Ovšem nejvíc jsou podle něho samozřejmě stupně vítězů, ale na ty se zatím Salač v sezoně nedostal.

"Určitě má na to, aby některé závody zajel lépe, než je zajel. To se ale dá říct úplně o každém. Důvodů, proč se zatím nedostal na bednu, je víc, ale v posledních závodech musím uznat, že má opravdu smůlu. Opravdu ho tam někdo zdržel, několikrát spadl kvůli jiným jezdců. Na Red Bull Ringu mu praskl výfuk, v Maďarsku jeho mechanici čekali nevím na co. Tyhle věci se mu teď dějí – má fakt smůlu, hlavně v kvalifikacích. To ho trochu může demotivovat i pro závod, protože pak musí o dost víc makat, aby se dostal aspoň někam dopředu. Ale podle mě má Filip určitě na víc. Možná v tom hraje roli i psychika, zvlášť teď, kdy řeší, co bude a nebude v příští sezoně," zamýšlí se Abraham.
Dalším aspektem, která rozhoduje o smlouvě, jsou podle něho možnosti, které má jezdec a kolik peněz může týmu přes své sponzory přinést. "Je to různé. Od toho, že jezdcům týmy platí, což v Moto2 může být pro mistra světa ročně až milion eur včetně prémií. To znamená, že ten peníze týmu nemusí přinést. Pak jsou ti, kdo jezdí zadarmo, můžou přivést sponzory nebo peníze, což je minimálně sto tisíc eur, méně v žádném případě. Průměr je tam tak půl milionu – šest set tisíc eur," popisuje pětatřicetiletý závodník situaci na trhu s jezdci.
Abraham přiznal, že netuší, jak je na tom v tomhle ohledu nyní Salač, ale… "Podle toho, jak jsem s ním hovořil, tak by spíš měl nějaké nižší peníze od týmu dostávat," říká chlapík, který v nejsilnější kategorii MotoGP strávil osm sezon.
Pro českého závodníka může podle Abrahama hovořit i skutečnost, že se Brno vrátilo do seriálu mistrovství světa. "Hraje tam totiž roli trochu i politika, protože Filip je jediným českým závodníkem v seriálu a pořádající organizace Dorna Sports chce, aby pořádající země měla na velké ceně také svého reprezentanta."
Jeho mladší nástupce by si rád jednou vyzkoušel i královskou kubaturu, ale zatím to podle Abrahama ještě není na programu dne. "Na to si myslím, že ještě v tuhle dobu není připravený," říká s tím, že ví, o čem mluví, protože ani on sám před lety na přestup mezi absolutní závodnickou extratřídu připravený nebyl. "Takže bych ho tam viděl až v delší budoucnosti. Taky je tam málo míst a hodně aspirantů, kteří o ně bojují," dodává s tím, že pokud se nedostanete do nejlepších týmů v MotoGP, tak nemáte moc šanci se prosadit. "S tím mám osobní zkušenost. Ale V Moto2 to tak není už proto, že všichni například fasují stejné motory," říká na závěr.