Následuje
Panorama

Hošek i v pětasedmdesáti chystá buginu na sezonu: Věřím, že to stihnu jako vždycky

Podvacáté vyhrál český autokros Pohár národů a v Paříži převzala cenu legenda tohoto sportu u nás Jaroslav Hošek, který přesto, že mu bude sedmnáctého února už pětasedmdesát, pořád závodí a plný elánu se chystá se na novou sezonu. Jak přípravy probíhají a jakými změnami jeho sport prochází, o tom hovořil v pořadu Svět motorů speciál v České televizi.

Autokros
zdroj: ASK Motorsport

Všechno od tratí přes auta se za tu dobu, co závodí, hodně změnilo. "Už se nedají vymýšlet nové motory a podobně," vzpomíná zkušený závodník, který jel první závod v roce 1979, na doby, kdy se v bugině objevil například i motor z helikoptéry. "Tenkrát to bylo proto, že nebyly možnosti, nemohlo se jezdit ven, a tak se zkoušelo, co šlo. Ale vývoj to zamázl do vytracena a málokdy se už nějaké podobné věci používají. Velké motory už jsou práce ladičů motorů," vysvětluje Hošek, kam tenhle v Česku hodně populární sport pokročil.

Na časy v hluboké totalitě, kdy se auta tvořila téměř na koleně, si ale dobře vzpomíná. "Na podvozky ze začátku se používalo 'šasi' z wartbugu a potom přišel chromolybden. Já nikdy neměl podvozek z lešenářských trubek," usmívá se nad tou historií. "Dneska mají auta jinak laděný podvozek, jiné rychlostní skříně, jiné pérování. Od roku 2023 už se bude moci jezdit jen s homologovanými rámy," vysvětlil, jak se pravidla zpřísňují a i on sám už připravuje druhé auto, které bude mít homologovaný rám.

Vývoj jde i v autokrosu hodně dopředu a k tomu pomáhají i různá zlepšení, která někteří závodníci vymyslí a ostatní je od nich okopírují. "Když zahlídnu něco zajímavého, tak to zkusím taky," přiznává veterán z Kladna. "Nějaké to svoje know-how si každý chrání, ale už je to tak zúžený prostor, že toho moc není," dodává na tohle téma.

Hošek oslavil 75. narozeniny jízdou na elektromotokáře

Další změnou je nařízení, že na zvádoy ME budou jednotné pneumatiky. "Ještě je téměř nikdo nezkoušel. Takže na co máme naladěné podvozky a podobně, to se bude muset dělat všechno znova. Pneumatik také bude omezený počet na závod. Můj ford má silný motor a pneumatik spotřebuje strašně," popisuje Hošek, že netuší, jak bude fungovat tohle pravidlo. "Na první závod si můžeme objednat deset pneumatik. Jedna sada mi vydrží na jeden závod. Tak nevím, jak to zvládnu. Na mistrovství Evropy v Maďarsku je trať jako šmirgl, tam jsem spotřeboval čtyři sady pneumatik, tak uvidíme, jak se to bude řešit…"

Jak se brzy pětasedmdesátiletý závodník udržuje stále v dobré kondici? "S tím se člověk asi narodí. Já byl poprvé mistrem Evropy v šestapadesáti letech. A jakou držím životsprávu? Kafe – turka piju pořád, ale klobásy jsem omezil a od prvního prosince jsem nepoužil sůl, nepiju alkohol, tvrdý vůbec – ale Plzeň mám rád."

I v tomhle slušném věku má Hošek své stránky na Facebooku. "Jo, mám je. Někdo mi to kdysi zřídil a teď se o ně stará manželka závodníka Havránka. Ale já to moc neumím," přiznal nestor tohohle motoristického odvětví, k němuž před mnoha lety přišel od motokrosu. A už se chystá na další sezonu. "Pojedu mistrovství republiky i Evropy. Autokros je nádhernej sport, je to strašně hodin v dílně, ale přesto věřím, že sezonu stihnu jako zatím vždycky," končí debatu.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy