Verstappen vyhrál Velkou cenu Kataru, o poháru konstruktérů se rozhodne až v posledním závodě
Max Verstappen vyhrál Velkou cenu Kataru formule 1. Na okruhu v Losailu startoval z druhé příčky, ale dostal se v první zatáčce do vedení a už ho nepustil. Druhý dojel Charles Leclerc a třetí Oscar Piastri. McLaren v závodě nevyužil šance na zisk poháru konstruktérů a Ferrari si udrželo šanci na zvrat. Rozhodne se tak v posledním závodě ročníku v Abú Dhabí.
"Byl to skvělý závod. První část byla velmi rychlá. S Landem (Norrisem) jsme od sebe byli tak 1,8 sekundy a tlačili na sebe. Byla to zábava," řekl Verstappen. "Jsem velmi šťastný. Je to celkem dlouho, co jsme byli takto konkurenceschopní. Jsem také hrdý na všechny v týmu. Tohle vítězství si zasloužíme," prohlásil.
McLaren doplatil na chybu Landa Norrise, který v průběhu závodu dostal trest 10 sekund stop and go za rychlou jízdu při vyvěšených žlutých vlajkách. Britský jezdec se propadl z druhého místa na chvost a až v závěru se dostal alespoň na desátou příčku. Přestože vybojoval ještě bonusový bod za nejrychlejší kolo, zkomplikoval si boj o konečné druhé místo v šampionátu.
"Upřímně nevím, co jsem udělal špatně. Zřejmě jsem nezpomalil pod žlutou vlajkou. Nejsem ale idiot, kdybych ji viděl, tak bych zpomalil. Pravidlo ale zní, že se pod žlutými vlajkami musí zpomalit, takže je to spravedlivý trest. Je to promarněná příležitost," uvedl Norris pro Sky Sports.
Před závěrečným závodem v Abú Dhabí, který je na programu příští týden, se Norrisův náskok před třetím Leclercem ztenčil z 24 na osm bodů. McLaren, který usiluje o první triumf v týmové soutěži od roku 1998, vede před Ferrari v Poháru konstruktérů o 21 bodů. Italská stáj ovládla týmové hodnocení naposledy v roce 2008.
"Jsem velmi šťastný. Charakteristika našeho auta tomuto okruhu moc nenahrávala. Jsem ale rád, že jsme mclarenům sebrali nějaké body," řekl Leclerc. "Těžko říct, jak to v Abú Dhabí bude. Jednadvacet bodů je hodně, ale možné je všechno. Dáme do toho vše," doplnil Leclerc.
Start závodu vyšel nejlépe Verstappenovi. Sedmadvacetiletý Nizozemec po sobotní kvalifikaci přišel o pole position kvůli incidentu s Georgem Russellem, už v první zatáčce se ale kolem britského pilota Mercedesu prosmýkl do čela. Russella předjel i Norris.
V první zatáčce dostal smyk Nico Hülkenberg z Haasu, který narazil do Estebana Ocona a Franca Colapinta. Na trať vyjel poprvé safety car. Po restartu kolidovali také Valtteri Bottas a Liam Lawson.
Ve 30. kole upozorňovalo vedení závodu na odpadnuté zrcátko na cílové rovince. O čtyři kola později předmět přejel Bottas a na trati se objevila spousta úlomků. Vzápětí dostali defekt Lewis Hamilton a Carlos Sainz. Na trať vyjel znovu safety car a jezdci v čele toho využili k výměně pneumatik. Sainz se propadl na osmé místo, Hamilton na šestnácté.
Po restartu zaútočil Norris na Verstappena, ten ale vedení udržel. Naopak Verstappenův týmový kolega Sergio Pérez dostal smyk, stěžoval si na ztrátu výkonu a odstoupil. Závod skončil rovněž pro Hülkenberga.
Po dalším restartu se Norris ubránil před třetím Leclercem. Rodák z Bristolu ale dostal vzápětí trest za to, že nezpomalil pod žlutou vlajkou, a propadl se na 15. a poslední místo. Při stíhací jízdě se ještě vrátil na konec top 10, více už ale nestihl.
Velká cena Kataru, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Losailu:
1. Verstappen (Niz./Red Bull) 1:31:05,323, 2. Leclerc (Mon./Ferrari) -6,031, 3. Piastri (Austr./McLaren) -6,819, 4. Russell (Brit./Mercedes) -14,104, 5. Gasly (Fr./Alpine) -16,782, 6. Sainz (Šp./Ferrari) -17,476.
Nejrychlejší kolo: Norris (Brit./McLaren).
Průběžné pořadí MS (po 23 z 24 závodů): 1. Verstappen 429, 2. Norris 349, 3. Leclerc 341, 4. Piastri 291, 5. Sainz 272, 6. Russell 235.
Pohár konstruktérů: 1. McLaren 640, 2. Ferrari 619, 3. Red Bull 581, 4. Mercedes 446, 5. Aston Martin 92, 6. Alpine 59.