F1 pojede možná naposled v Imole, za sprosťárny nově hrozí nižší tresty
Několik zajímavostí přináší první letošní evropský závod formule 1. V Imole se možná pojede naposled, jezdcům za vulgární výrazy budou hrozit mírnější tresty, Lewis Hamilton pojede v barvách Ferrari poprvé na italské půdě a lídr šampionátu Oscar Piastri může vyhrát počtvrté za sebou.

Program možná poslední Velké ceny Emilie-Romagny, protože organizátorům končí smlouva a vedení šampionátu se zdráhá mít dva závody v Itálii, odstartují páteční tréninky.
Čtyřiadvacetiletý Piastri vede po šesti závodech šampionát s náskokem 16 bodů před kolegou z týmu McLaren Landem Norrisem. V Imole může jako první australský pilot od roku 1966 ovládnout čtyři závody formule 1 za sebou, tehdy to dokázal Jack Brabham.
Výjimečný bude víkend v Imole i pro sedminásobného mistra světa Hamiltona, který se na italské půdě poprvé představí v barvách Ferrari. Domácí debut čeká i nováčka a rodáka z nedaleké Boloni Kimiho Antonelliho z týmu Mercedes.
První start v sezoně si připíše Franco Colapinto, který ve stáji Alpine nahradil Jacka Doohana. Jednadvacetiletý jezdec si stejně jako loni připíše debut v ročníku v Itálii, kde loni v Monze ve Williamsu zastoupil Logana Sargeanta.
Moudré hlavy z FIA budou sprosťárny analyzovat a zmírní tresty
Novinkou je podle očekávání zmírnění kritizovaných sankcí za neslušné výrazy, které Mezinárodní automobilová federace (FIA) stanovila před startem sezony. Po aktuální revizi budou během závodů formule 1, MS v rallye a dalších sérií FIA komisaři případné nadávky zachycené vysílačkou trestat jen v závažných případech, pokuty za vulgarity na dalších oficiálních akcích, jako jsou například tiskové konference, se dokonce snížily.
Největší změnou je snížení maximální základní pokuty z dosavadních 10 000 eur na polovinu. Například u F1 to znamená ještě výraznější snížení, protože pro královskou motoristickou třídu byla částka podle původních pravidel násobena čtyřmi. Dále budou komisaři při rozhodování o výši trestu posuzovat, za jakých okolností se jezdci proti slušnému chování provinili – zda se tak stalo v zápalu boje na trati, nebo například při mediálních výstupech. Budou mít také možnost odložit trest nebo jej udělit pouze podmíněně, pokud se například bude jednat o první provinění.
"Jezdci představují pro mladé fanoušky vzory a ambasadory motoristického sportu, jejich chování má proto značný dosah. Je ale důležité uvědomit si rozdíl, zda k nějakému vyjádření dojde během závodu, nebo na tiskové konferenci. Ty změny reflektují tlak, kterému jsou jezdci vystaveni v zápalu boje," uvedl prezident Výboru jezdců FIA Ronan Morgan.
FIA však zdůrazňuje, že v případě urážek na adresu oficiálních činitelů už nebudou hrozit pokuty, ale rovnou sportovní tresty. "V motoristickém sportu se tak napříště bude postupovat stejně jako v jiných sportech. Kromě toho se budou přísně postihovat také rasistické a diskriminační komentáře," zdůrazňuje FIA.
Podle FIA rozhodla organizace o "zásadním vylepšení" kodexu chování soutěžních jezdců na základě rozsáhlého průzkumu, který nechal provést její šéf Muhamad Sulajím. "Jako bývalý rallyeový jezdec vím z vlastní zkušenosti, jak široké je spektrum emocí, které člověk v závodě prožívá," konstatoval vrcholný funkcionář ze Spojených arabských emirátů.
Tisková zpráva vyzdvihuje Sulajímovu roli na zmírnění pravidel. Neuvádí přitom, že právě on byl hlavním terčem kritiky a tlaku jezdců, protože právě z jeho iniciativy byla na začátku roku kontroverzní pravidla zavedena.