Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Sokolský zpravodaj

Chaotická Velká cena vozů F1. Verstappen v Austrálii zvítězil za safety carem

Jedna Velká cena, čtyři starty a jeden zmatek za druhým. Průběh závodu vozů formule 1 v australském Melbourne výrazně zdramatizovalo po několika nehodách trojnásobné přerušení. Velkou cenu, která skončila za safety carem, nakonec vyhrál Max Verstappen před Lewisem Hamiltonem. 

Je nám líto, video expirovalo.
Dramatickou VC Austrálie vyhrál Verstappen

Již po startu Velké ceny šel do vedení George Russell v Mercedesu a o dvě zatáčky později se před aktuálního lídra šampionátu dostal i Lewis Hamilton. Na trať v úvodním kole musel po kolizi Charlese Leclerca, jehož vůz zůstal v odstavné ploše, vyjet safety car. 

Stejná situace se opakovala již v šestém kole po kolizi Alexandra Albona. Pořadím závodu tak zamíchaly zastávky v boxech, kterých část pole využila k výměně pneumatik a změně strategie – do "hry" se totiž dostala možnost závod dokončit na nejtvrdší směsi bez nutnosti další zastávky. Do boxů zamířil i vedoucí George Russell, čímž se pořadím propadl na sedmou pozici. Závod byl ovšem záhy přerušen a ostatní tak mohli pneumatiky vyměnit bez nutnosti zajet do boxů a ztráty pozice. 

Po restartu se do vedení brzy vrátil Max Verstappen, který díky DRS Lewise Hamiltona bez problémů předjel a začal se vzdalovat zbytku startovního pole. Do závodu se rovněž skvěle vrátil George Russell, jenž byl na čtvrté pozici znovu v boji o podium. Smůla pro Britského pilota tím ovšem v australské Velké ceně neskončila – při nájezdu do osmnáctého kola musel svůj hořící monopost odstavit a závod tím pro něho definitivně skončil.

George Russell po odstoupení z VC Austrálie
zdroj: ČTK / AP autor: Simon Baker

Pod velkým tlakem po chybě v kvalifikaci do závodu vstupoval Sergio Pérez. Verstappenův týmový kolega startoval z boxové uličky a musel se prokousávat celým startovním polem. Mexičan ovšem znovu ukázal svůj jezdecký um. V nejrychlejší části trati předvedl několik odvážných předjetí a dostal se na bodové umístění. 

Závěrečný chaos

Dramatické vyvrcholení Velké ceny však mělo teprve přijít. Tři kola před koncem byl závod podruhé přerušen poté, co Kevin Magnussen po kontaktu se zdí přišel o zadní kolo a svůj monopost musel odstavit u kraje trati. 

Třetí start se již Maxi Verstappenovi povedl a své vedení před Lewisem Hamiltonem do první zatáčky udržel. Za nimi se však schylovalo k chaosu – po kontaktu Carlose Sainze a Fernanda Alonsa, po kterém Španěl skončil "v hodinách" a propadl se na jedenácté místo, následoval kontakt i mezi oběma piloty stáje Alpine, které vyústilo v další přerušení Velké ceny. 

Navzdory chaosu v předposledním kole však španělský matador o podium nepřišel, protože k přerušení došlo před projetím všech vozů prvním sektorem. Velká cena tak pokračovala v původním pořadí. Carlos Sainz za kontakt obdržel pětivteřinovou penalizaci a propadl se pořadím. Závod nakonec skončil za safety carem. 

"Mám radost, že se mi tu povedlo vyhrát. Je to mé první vítězství na zdejší trati. Auto mělo dobré tempo a bylo celou dobu hodně rychlé," uvedl lídr pořadí Verstappen.  "Té druhé červené vlajce jsem moc nerozuměl. Bylo to trochu chaotické. Jsem ale rád, že jsme to vše přežili a vyhráli. To je to hlavní," konstatoval pětadvacetiletý Verstappen po 37. vítězství v kariéře a druhém v sezoně. 

Stížnosti jezdců 

Nespokojenost s průběhem Velké ceny vyjádřila celá řada pilotů. "Po emoční stránce to bylo jako na horské dráze. Dělo se toho fakt dost a těžko pochopit, co se na konci všechno stalo," uvedl Alonso. A mnohem hůře brali závěr jezdci, kteří jej kvůli nehodě po druhém restartu nedokončili. "Jsem zničený, že z toho nebyl dobrý výsledek. Byl jsem blízko, abych získal deset bodů, a je hrozně hořké to teď přijmout. Závěr nechci ani komentovat," uvedl Gasly, který navíc po vzájemném střetu vyřadil týmového kolegu Ocona.

Francouz pochybení parťáka bral s nadhledem. "Byl to velmi chaotický restart. Mohl jsem klidně havarovat s kýmkoliv jiným. Nejsem na něj naštvaný. Přišel a omluvil se," řekl Ocon. Místo toho se zlobil na jiné soupeře kvůli riskantní jízdě. "Někteří se chovali v první zatáčce jak sebevrazi. Například na vnitřku Nyck de Vries. Bylo to velmi těsné. V takovou chvíli můžete hodně získat, pro některé jezdce to ale bylo až moc," podotkl Ocon.

Těžce nesl neúspěch i Carlos Sainz z Ferrari, který dostal za kolizi s Alonsem po restartu pětisekundový trest. Kvůli malým rozestupům se ale propadl ze čtvrtého na nebodované 12. místo. "Je to nejvíce nespravedlivá penalizace, jakou jsem v životě viděl," prohlásil Sainz, který dostal i dva trestné body.

Haas protestoval proti výsledkům, protože jeho jezdec Nico Hülkenberg se dostal po nehodách soupeřů po druhém restartu na čtvrté místo; jelikož ale ředitelství závodu určilo před závěrečným dojezdem pořadí stejné jako před nehodami, projel cílem jako sedmý. Komisaři stížnost zamítli.

Velká cena Austrálie, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Melbourne:

1. Verstappen (Niz./Red Bull) 2:32:38,371, 2. Hamilton (Brit./Mercedes) -0,179, 3. Alonso (Šp./Aston Martin) -0,769, 4. Stroll (Kan./Aston Martin) -3,082, 5. Pérez (Mex./Red Bull) -3,320, 6. Norris (Brit./McLaren) -3,701, 7. Hülkenberg (Něm./Haas) -4,939, 8. Piastri (Austr./McLaren) -5,382, 9. Čou Kuan-jü (Čína/Alfa Romeo) -5,713, 10. Cunoda (Jap./AlphaTauri) -6,052.
Nejrychlejší kolo: Pérez.
Průběžné pořadí MS (po 3 z 23 závodů): 1. Verstappen 69, 2. Pérez 54, 3. Alonso 45, 4. Hamilton 38, 5. Sainz (Šp./Ferrari) a Stroll oba 20, 7. Russell (Brit./Mercedes) 18, 8. Norris 8, 9. Hülkenberg a Ch. Leclerc (Mon./Ferrari) oba 6.
Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 123, 2. Aston Martin 65, 3. Mercedes 56, 4. Ferrari 26, 5. McLaren 12, 6. Alpine 8, 7. Haas 7, 8. Alfa Romeo 6, 9. AlphaTauri a Williams po 1.


Zdroj
ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články