Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Archiv D: 5x trenér

BLOG: Vodníci z Británie ovládli promoklé Brno

Ani nadstandardní přívaly vody komplikující život divákům, pořadatelům i jezdcům nespláchly kouzlo Velké ceny České republiky silničních motocyklů. A to přesto, že ji navštívilo nejméně diváků za posledních deset let. Ti, co přijeli, dokázali, že jsou vůči vrtochům počasí odolní, a za odměnu jim byl naservírován jiný příběh, než by rozehrála suchá trať. Místo španělské dominance se odehrálo britské galapředstavení v podání McPheeho a Crutchlowa, doplněné o sympatické snažení českého dua v kategorii Moto3, Kornfeil – Hanika.

David Soeldner
zdroj: ČT24 autor: V. Rejl

Dnes to budou těžce vydělané peníze, problesklo hlavou většině z mužů a žen, chlapců i dívek, kteří zajišťovali na rozličných pozicích chod letošní Grand Prix. Zhruba v 6.45 ráno se spustil déšť. Vlastně vytrvalý slejvák. Po místy již hrbolatém asfaltu Masarykova okruhu i obslužných komunikacích se valila voda, na přírodních cestách se tvořily louže a pod nohama přicházejících diváků bytnělo bahno.

První desítky z nich se stoličkami už dávno okupovaly nejatraktivnější místa na tribuně "C" v místě, kde se sérii zatáček říká „stadion“. Jenže tentokrát nepřicházeli s obvyklým bezstarostným úsměvem ve tváři, ale mračili se, jako olověná oblaka nad nimi, která pláštěnky a deštníky skrápěla vodní nadílkou.

Během Velké ceny České republiky pršelo mnohokrát. Většinou v sobotu na trénink či kvalifikaci, případně v neděli na závod nejslabší objemové kubatury. Pokud pršelo později, jednalo se spíš o dočasnou přeháňku. Nikoliv o to, pro co mají v angličtině výraz "heavy rain", po našem silný vytrvalý déšť.

Tristně vypadali hoši postávající před vstupem do paddocku, odění do černých kalhot, bílých košil a pruhovaných modrých kravat. Za slunečna mladí elegáni, teď ale, na rozdíl od šťastnějších kamarádů, co měli směnu uvnitř hlavní budovy Automotodromu, připomínali pod průsvitnými pláštěnkami zimou zkřehlé slepice. Vlastně kohouty. Jenže, přiznejme si to, déšť k závodům patří, a dokonce bývá zárukou dramatičtější podívané. Takže je nutno ho akceptovat – i přežít. A s tím i související komplikace.

Babiš radil, radil, ale zatím neporadil

Zejména tuzemské diváky i v dešti rozehřál úvod "mototrojek". Postaral se o to Jakub Kornfeil, když se ze třetí řady na startovním roštu posouval výš a výš. Najednou byl čtvrtý, třetí a po nájezdu do třetího okruhu druhý! Jenže na skvělé pozici vydržel jen do Schwantzovy zatáčky, kde si upravoval hledí přilby, ztratil ideální stopu a rázem se propadnul na sedmé místo.

Naneštěstí jezdci před ním se vzápětí utrhli a vznikla velká mezera. Pak ale lehli k zemi suverénní lídr závodu, Jihoafričan Brad Binder, a po něm i vodní specialista Pawi z Malajsie. V ten moment už byl Kornfeil zase čtvrtý. Jenže soupeři se uklidnili, motorky udrželi na trati a Jakuba posléze předjeli Italové Bastianini a Antonelli. Resumé? Šesté místo, stejně jako v roce 2012.

"Každé kolo jsem měl v hlavě – jeď, jeď, co nejrychleji! Ale víc to opravdu nešlo. Pořád jsem sledoval, co se děje přede mnou, věděl jsem, že tam někteří spadli a že čtyři kola před cílem jsem průběžně čtvrtý! A když spadne ještě jeden, budu na bedně. Jenže čtyři kola, to je velká vzdálenost, je to hodně náklonů, přesto jsem se snažil udržet ostatní za sebou. Šestý už jsem v Brně byl, takže i čtvrté místo by do osobní sbírky lépe pasovalo. Zatím jsem na Masarykově okruhu dojel nejlépe pátý. Mě ale nemá co štvát. Svoji práci jsem odvedl na 100 procent, takže jsem spokojený," svěřil se Jakub Kornfeil.

Český jezdec byl podle vlastních slov nervóznější než na předchozích Grand Prix v Brně, kvůli přítomnosti známých a sponzorů. A jistě i proto, že měl opakovaně v zádech speciálního hosta, ministra financí Andreje Babiše, který s ním pózoval fotografům na startovním roštu, a po závodě se schovával před deštěm v jeho týmovém stanu. Dokonce mu i dával rady, logicky žádné závodní, jen prosté, do života.

Pod českou vlajkou pro šesté místo
zdroj: ČT sport autor: David Soeldner

A Karel Hanika startující na divokou kartu? Posteskl si, že až do chvíle, než začal jezdit MS silničních motocyklů, býval zvyklý jen vyhrávat. Po loňské sezoně však v rámci sázky přišel nejen o vlasy, ale i o místo v elitní stáji, a v průběhu letošní byl z jiné, výrazně slabší, vykázán pro nevyhovující výsledky. Přesto věří, že se do šampionátu dokáže vrátit. Na plný úvazek. A ve vyšší kubatuře. "Vůbec nejdůležitější zjištění pro mne o uplynulém víkendu bylo, že se mi vrátila radost ze závodění, o kterou jsem na jaře po všech problémech přišel. Protože ta je pro závodníka ten vůbec nejpodstatnější pocit."

Suchý anglický humor à la Crutchlow

Ačkoliv se v Silverstonu jede až následující závod první víkend v září, už v Brně to vypadalo jako na britských ostrovech, kde déšť bývá na denním pořádku. Kluci, co mají rádi motorky, jsou tady zvyklí jezdit na vodě od malička. A podle toho to vypadá i ve sportu. Dokonalý hattrick pokazil Britům jen Sam Lowes v Moto2, když skončil "až třetí" za Němcem Folgerem a Španělem Rinsem. 

Naopak Skot John McPhee v Moto3 a Cal Crutchlow v MotoGP se radovali z prvních triumfů ve svých kategoriích. A právě Crutchlow dosáhl i prvního vítězství pro Velkou Británii v královské kategorii po neuvěřitelných 35 letech (to poslední zaznamenal Barry Sheen na GP Švédska v roce 1981). Na tiskové konferenci pak stvrdil slova Valentina Rossiho, že je možná nejzábavnějším jezdcem v celém paddocku. Každou chvíli byl důvod se smát jeho po anglicku suchým, přesto žertovným odpovědím, které dokonale vyzněly při živé prezentaci.

"Řekl jsem si, že když v pátém okruhu pořád ještě na rovinkách dohlédnu na zadní kolo lídra závodu, tak je šance na vítězství. Běžně už ho totiž po pěti kolech nevidím. Ukázalo se, že naše satelitní honda má sice výkonnostní limity na suchu, kde tovární nestačí, ale na mokré trati se jí umíme vyrovnat. Jsem rád, jak to dopadlo zejména po sobotě, kdy jsem nepotěšil šéfa, protože jsem upadl, a pochybuji, že z motorky, která vyletěla šest metrů do vzduchu, zůstala jediná použitelná součástka. Však měli přes noc co dělat, abych měl na čem zase závodit," popisoval Crutchlow.

Rossi i Marquez poslouchají britský humor a dobře se baví
zdroj: ČT sport autor: David Soeldner

"Jsem šťastný! I když to asi není nejdůležitější moment mého života. Tím bylo před třemi týdny narození dcery. A to si představte, že o výhru jsem stejně málem přišel vlastní chybou. Přiznám se, že s blížícím se koncem jsem po očku sledoval obří obrazovky podél tratě a v jednu chvíli jsem nabyl dojmu, že se ke mně Rossi přibližuje. Spletl jsem se. To nebyl on," popisoval brněnský vítěz.  

"Nicméně jsem přidal, v jedné zatáčce čtyři kola před koncem špatně přeřadil a málem nestačil zabrzdit. Naštěstí už jsem znovu neupadl. Pohled na Lucia (Cechinella) byl ale stejně to nejbláznivější, co mě v Brně potkalo. Možná, že až budu jako on majitelem stáje, jeho chování a pocity pochopím. Ale vidět ho, jak křepčí v cíli? Jak se drží zídky, skáče tam nahoru a dolů? To bylo opravdu šílené. Měl jsem chuť ukázat mu vztyčený prostředníček a naznačit, ať se vrátí do garáže, dá si kafe a uklidní se," žertoval sympaťák a vítěz české MotoGP, Cal Crutchlow.

Po jeho boku sedící Valentino Rossi kvitoval, že se poprvé od vítězství na Velké ceně Katalánska vrátil na pódiové umístění, čekání na úspěch v sezoně, kde se dopustil mnoha chyb, a kdy mu ani nepřálo štěstí, bylo na jeho vkus příliš dlouhé. A lídr šampionátu, španělský mladík Marc Marquez, v reakci na Valeho strohé "ne", že už ho ve zbývajících sedmi závodech z prvního postu v průběžném pořadí s ohledem na 53bodový náskok nesesadí, odvětil s úsměvem:

"Ano. Jsem rád, že po brněnské Grand Prix se můj náskok před soupeři na čele MS v podstatě nezměnil, Valentino na mne získal jen 4 body. A jsem nadšený, že jsem schopný jezdit dobře už nejen na suchu, ale i na vodě. Ale že bych měl vše jisté? Nesouhlasím. Ten náskok se dá ztratit během dvou závodů," zkonstatoval Marquez po dramatickém, počasím tolik ovlivněném víkendu na Masarykově okruhu.

Hlavní zprávy

Nejčtenější články