Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Chvíle okouzlení 2024

BLOG: Rallye Dakar – tvrdý, tvrdší, nejtvrdší, a návykový

Čtyřicátý svátek masochistů z celého světa skončil v sobotu v argentinské Córdobě. O tom, jak těžké je prodrat se přes všechny nekonečné písečné duny, brody, vyschlá řečiště, bahno i kamenité cesty může nakonec vyprávět jen necelá polovina startujících. Cílem jich totiž projelo jen 185 ze 387, kteří před čtrnácti dny v Peru do drsné zkoušky organismu, techniky, umění i charakterů odstartovali.

Ignacio Casale
zdroj: ČTK/AP autor: Ricardo Mazalan

Lehce nadpoloviční úspěšnost měla i početná česká výprava. Z jednadvaceti startujících závod dokončilo dvanáct. A většina z těch, kteří cílem projeli, si proti loňsku polepšili. Jen Zdeněk Tůma na čtyřkolce skončil o tři pozice za loňským umístěním, kdy byl dvanáctý.

Dvě české posádky se dostaly ve svých kategoriích do top ten – Martin Macík, teprve osmadvacetiletý pilot kamionu LIAZ byl stupňům vítězů nejblíž, když s Františkem Tomáškem a Martinem Mrkvou dojeli pátí. Dvojice Martin Prokop - Jan Tománek byla v kategorii automobilů nabitých velkými jmény sedmá.

Dřina, bolest, útrapy, peklo – tak se závodníci vyjadřovali o závodě, který se vrátil k základní myšlence, jíž bylo připravit nejtěžší motoristický závod planety. Utahaní, pomlácení závodníci si na to nestěžovali, naopak - pochvalovali si to. "Už rozumím tomu, proč se sem všichni vracejí," řekl Jan Brabec, který skončil první start na Dakaru na devětatřicátém místě v kategorii motocyklistů.

Právě o ní několikanásobný účastník Dakaru za volantem kamionu Jaroslav Valtr řekl, že by na Dakaru na motorku nikdy nesedl. A ví proč. Je nejnebezpečnější ze všech kategorií. Ze 167 motorkářů, dojelo do cíle jen 85 a mnozí z těch, kteří nedojeli, skončili v nemocnici. Tam se podívali i tři Češi, kterých startovalo osm a dojela polovina.

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Dakarské ozvěny

Nejhůř dopadl Ondřej Klymčiw, který si při tvrdém pádu ve třetí etapě pohmoždil plíce, zlomil dva obratle, byl operován a několik dní strávil v umělém spánku. Stále je v Limě v nemocnici, ale jeho stav se každým dnem zlepšuje a podle zpráv manželky už se mu vrací i dobrá nálada. Jen pomlácený byl z nemocnice propuštěn Michal Engel, který útočil na umístění ve druhé desítce. Zatímco první start na Dakaru Gabriely Novotné skončil pádem a zlomenou klíční kostí.

Ta ovšem předvedla, jaká je tvrďačka, když s tímhle zraněním dojela ještě 90 kilometrů do cíle etapy. Po předčasném příletu do Prahy, kde byla v pátek operována, řekla: "Zranění na duši jsou mnohem horší než ta na těle. Moc mě mrzí, že jsem to nedojela. Beru to tak, že se mám ještě naučit další věci, a už tuším, co to je, takže to musí klapnout až příští rok." Naznačila, že  první českou motorkářku v téhle tvrdé zkoušce, na níž si musela půjčit peníze, nevidíme na Dakaru naposledy.

Už i ona nejspíš patří do skupiny závisláků na adrenalinu, které Rallye Dakar produkuje. Například Aleš Loprais, který se svým kamionem Tatra s názvem Královna vyhrál úvodní etapu, ale později musel odstoupit jako už pětkrát z deseti afrických ročníků, asi neuvažuje, že by se na Dakar nevrátil. A osmašedesátiletý navigátor Josef Kalina, který nováčkovi soutěže Martinu Šoltysovi pomohl ke dvanáctému místu mezi kamiony, kterých dojelo z pětačtyřiceti jen devatenáct, si připsal už start na Dakaru číslo 26.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články