Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Winterman 2024

BLOG: O české stopě a šokující loterii na moravském poli

Brno - Paradoxně právě deset let poté, co ve Velké ceně České republiky silničních motocyklů usiloval Lukáš Pešek o historicky první české vítězství na novodobém Masarykově okruhu (nakonec dojel třetí), a v ročníku, v němž jsme zase jednou měli zastoupení ve všech závodech, skončili naši jezdci hlouběji než jindy v poli poražených. Způsobily to i souhry až neuvěřitelných okolností. Přesto, snad s jednou výjimkou, se ve výpovědích kvarteta Čechů o zásadním zklamání nemluvilo.

Tím nejméně nadšeným byl asi Jakub Kornfeil. V nedělním programu se představil jako první. V době, kdy to krátce vypadalo, že se mu splní sny, a kategorie Moto3 se pojede na mokré trati. V deštivých podmínkách by asi výkonnostní manko motocyklu Peugeot nebylo tak do očí bijící, jako v ostatních závodech (vždyť letos se umístil do patnáctky jen jednou, za pět bodů v Le Mans).

Poté, co okamžiky hrůzy a beznaděje si užil už v sobotu během kvalifikace (po pádu v prvním kole mechanici nezvládali opravy, a hrozilo, že Kornfeil neodjede měřené kolo – nakonec zvládl právě jediné), musel startovat ze 24. místa, přesto se během prvního okruhu, v němž soupeře takticky objížděl v zatáčkách zvnějšku, vyhoupl na jedenáctou pozici.

Jenže jak začal osychat asfalt, následoval bleskový propad zpátky dolů. Sázka na mokro, a tzv. tvrdé nastavení nevyšla. Čtyřiadvacetiletý Jakub Kornfeil dokončil českou Grand Prix na nejhorším místě od brněnského debutu v roce 2010, kdy dojel naopak nejlépe, jako pátý. A vůbec poprvé doma nebodoval. Před třemi lety protnul cílovou čáru čtrnáctý, letos dvacátý.

Naopak spokojený úsměv se vloudil do tváře Karla Haniky, který startoval na divokou kartu, a odbyl si premiéru v kategorii Moto2. Kdysi zářivá hvězda jednadvacetiletého závodníka v posledních měsících pohasla, a zapadla za "obzor", kde se účastní nejširší veřejností prakticky opomíjených vytrvalostních závodů.

Přitom už v osmnácti letech, po vítězství v Red Bull Rookies Cupu (v tomto ohledu napodobil Kornfeila) dostal smlouvu na dva roky u továrního týmu KTM v Moto3. Jenže místo vítězství se dostal nejvýše na sedmé místo. A to bylo málo. Žádné přehnané ambice si proto na Masarykově okruhu nekladl. Navíc v kvalifikaci obsadil poslední, dvaatřicáté místo! Byť ztráta 2,251 sec na nejrychlejšího Itala Pasiniho nebyla s ohledem na okolnosti nijak tragická.

A zatímco Pasini po vítězství v kvalifikaci, prvním v MS po deseti letech, svůj jubilejní 200. závod, v němž "suchou" polovinu ovládal, nakonec v "mokré" a zkrácené verzi po pádu nedokončil, Hanika nechal za sebou deset soupeřů, z toho sedm přímo na trati. A skončil dvaadvacátý.

Karel Abraham před rokem po jedenácti letech na Masarykově okruhu vůbec nestartoval, když si dočasně odskočil do konkurenčního superbikového mistrovství. Na domácí trati si v minulosti užil své. Většinou ho brzdila zranění a řádná porce smůly.

A malá se na něj podle tradice přilepila i tentokrát, v podobě před novináři utajované technické závady, díky níž na výjezdech ze zatáček nedokázal akcelerovat stejně jako ostatní jezdci, kteří ho postupně, dle jeho vlastních slov, odsouvali z až nerealistické čtvrté průběžné pozice. Nebýt závady, nejspíše by skončil do devátého místa. Takhle ho předjeli ještě další čtyři rivalové, a Abraham si připsal alespoň tři body.

Čas na změnu? Na správná rozhodnutí!

Je zvykem, že během léta se ladí smlouvy na novou sezonu. A zásadní jednání čekají také trojlístek českých jezdců. Jenže nic nemají ve svých rukou. Naopak. Je to otázka nabídky, poptávky, aktuálních výkonů, ale i perspektivy, jak se zúročit současným či budoucím zaměstnavatelům. Motocyklový sport je tvrdý byznys. Ztráta důvěry i těžce vypracovaného renomé bývá rychlá a navíc nekompromisní.

Na vlastní kůži to před rokem poznal Hanika, který se předčasně poroučel ze seriálu MS. Teď by se do něj rád vrátil. Ovšem nikoliv do nejslabší kubatury, v níž nejsou stroje stavěné na jeho výšku a váhu, ale do "motodvojek". O přestupu do stejné kategorie uvažuje i Jakub Kornfeil.

Zároveň si je vědom, že by se jednalo o pokračování neustále se opakujících obměn týmů a značek. A jezdec, který nemá po delší čas stejný motocykl i tým sehraných mechaniků, se v silné konkurenci těžko dočká stabilních výsledků a hlavně úspěchů.

Nic hotového není upečeno ani kolem Abrahama, ačkoliv se zdá pravděpodobné, že řešit se v první řadě bude nová dohoda o pokračování kariéry v MotoGP u současného týmu Aspar.

Při rekapitulaci české stopy na letošní Grand Prix ale nesmíme opomenout ani patnáctiletého klučinu, který po prvních dvou zastávkách seriálu motocyklových naději, tzv. Red Bull Rookies Cupu, figuroval v celkovém pořadí na druhém místě. Jenže v polovině června si Filip Salač v Barceloně zlomil stehno a poranil plíce. A byl to v podstatě zázrak, že se svolením oficiálního lékaře MotoGP mohl v Brně odložit berle, a po dlouhé době usednout na motorku.

Moc dobře si byl vědom, že není v ideální kondici. Nejdříve vítězila touha projet se na domácí trati. Pak převážila realita. V prvním sobotním závodě vydržel Salač za řídítky motocyklu pouhých sedm minut, než zajel do boxů a odstoupil. V neděli se ve startovní listině neobjevil vůbec.

A tak stále platí, že česká hymna pro vítěze, ať už na starém, nebo novém Masarykově okruhu, zazněla v rámci MS při Grand Prix Československa nebo České republiky až v roce 2012 zásluhou Karla Haniky. A to právě "jen" v přidružené soutěži talentů. O rok později Hanika triumf zopakoval. A že čekání v hlavních kategoriích bude pokračovat i letos, o tom žádný realista nepochyboval. Předpoklady se o závodním víkendu, díky přeháňkám rozehrávajícím pneumatikovou loterii, jen potvrdily.

Když ochozy oněmí fanouškovským zděšením

Devětkrát po sobě oznámili pořadatelé Velké Ceny souhrnnou návštěvnost, přesahující 200 tisíc diváků. Vůbec nejvíce jich bylo v roce 2015 – 248 434. Vloni však přišel výrazný pokles o více než 67 tisíc majitelů některé z víkendových vstupenek. A přes magickou hranici se součty nevyšplhaly ani letos. Těžko vinit z propadu počasí. Vždyť ani nepřineslo žádné silné lijáky, jen opakující se dešťové přeháňky.

Zakopaného psa lze hledat spíš v přesunu termínu, zaškrtnutého fanoušky v motoristickém kalendáři – s nadsázkou – snad od nepaměti. Nejelo se ani na konci srpna, ani v jeho druhé polovině, ale na přelomu letních prázdnin. A jen pouhý týden před druhým ročníkem znovuobnovené Grand Prix v Rakousku, která odčerpává část hostů od našich jižních sousedů, z Německa i Maďarska.

A když už je řeč o divácích. V průběhu závodu kategorie MotoGP se s nimi stalo něco neuvěřitelného. Tradičně to na tribunách, zejména přírodním "stadionu", hučelo jako ve včelíně, když si cestu do čela prokousával po nepovedeném startu miláček ochozů Valentino Rossi. Naneštěstí zejména pro něj už poněkolikáté v kariéře neodhadl správný čas pro výměnu motocyklu na osychajícím asfaltu.

Na rozdíl od Marca Marqueze. Mladý Španěl opustil stroj s pneumatikami na mokro vlastně okamžitě. A jen co se během dvou, tří okruhů srovnaly handicapy opožděně reagujících soupeřů, měl na ně – stále na začátku závodu – až absurdní náskok, přesahující dvacet sekund! Bylo hotovo. Marquez v klidu a bez jediného přímého souboje na trati dokroužil do cíle pro pětadvacet bodů za jednoznačné vítězství.

A Rossi? Jeho jméno zpočátku ani nefigurovalo v první průběžné desítce. Myšlenky na osmý brněnský triumf se rozplynuly. A ochozy, poseté záplavou žlutých Rossiho vlajek a triček, neuvěřitelně zmlkly. V šokované "márnici" kolem Masarykova okruhu I čeští fanoušci oněměli a zdálo se, že zapomněli držet palce i Karlu Abrahamovi, ačkoliv tou dobou jezdil na čtvrté pozici.

Publikum se decentně probudilo až při předposledním průjezdu, kdy Rossi předstihl Brita Crutchlowa, a posunul se na čtvrtou pozici. Na víc neměl čas a populární Ital tentokrát na pódium nevystoupil. Přesto při čestném okruhu vysekl fanouškům poklonu jízdou po zadním kole.

A po této malé show se skoro všichni diváci zvedli, a s tušením další silné dešťové přeháňky chvatně vyrazili domů. Tak rychlý a hromadný odchod, ještě před závodem mladých nadějí, překvapil i dlouholeté zaměstnance Automotodromu. A udělal zvláštní tečku za letošní českou Grand Prix.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články