Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
SP ve skeletonu 2024/2025

Na kole ze supermarketu na Tour. V čem spočívá úspěch Decathlonu-Ag2r?

Vyhrávají cyklistické závody lidé, nebo kola? V případě aktuálních úspěchů týmu Decathlon-Ag2r La Mondiale se v posledních týdnech mnozí zamýšleli, zda skutečně neplatí druhá možnost. Francouzská stáj se po změně dodavatele kol výrazně zlepšila a trhá vlastní rekordy v počtu vítězství.

Tým Decathlon-Ag2r La Mondiale na letošním Giru
zdroj: Twitter.com / Decatlon-Ag2r La Mondiale

Stálicí poslední více než dekády světové cyklistiky byly hnědé kraťasy, ve kterých závodili jezdci týmu Ag2r. Ať už to byly úspěchy Romaina Bardeta, nebo v posledních letech Bena O’Connora, dress code zůstával stejný. Až do začátku letošní sezony. Tradiční francouzský tým, jehož prapočátky se dají vysledovat až do roku 1992, totiž změnil titulárního sponzora. Stala se jím síť obchodů se sportovním vybavením Decathlon. Ta je také pod svou značkou Van Rysel hlavním dodavatelem kol.

Cyklistická stáj změnila jméno i barvu oblečení, tím ale novinky pouze začaly. O’Connor a spol. v loňské sezoně závodili na značce kol BMC, po příchodu nového sponzora se ale změnil dodavatel. Nově si tak kola, na kterých jezdí profesionální cyklisté špičkové stáje, můžete koupit na pobočce "sportovního supermarketu". Hledejte značku Van Rysel a model RCR Pro, buďte ale rychlí: v dubnu se nová edice vyprodala v řádu hodin.

Cyklistickým snobům se to možná líbit nebude, ale jezdci francouzského týmu si nového dodavatele, který je známý spíše jako výrobce levných kol pro cyklistické začátečníky, v průběhu roku opakovaně chválili. "Je to zdaleka nejlepší kolo, na kterém jsem kdy jel. Brutální mašina," řekl dokonce belgický klasikář Oliver Naesen. "Nemá jen dobrou aerodynamiku, je to takový všestranný stroj," pochválil nový model, který se prodával zhruba o třicet procent levněji než srovnatelná konkurence, také jeho kolega Larry Warbasse. 

Valentin Paret-Peintre slaví vítězství v etapě na letošním Giru
zdroj: ČTK / Profimedia

Vývojařům se zřejmě vyplatil jejich přístup, kdy během loňské sezony zakoupili všechny speciály konkurenčních týmů. Současný model značky Van Rysel – název znamená ve vlámštině z Lille a odkazuje tak na severofrancouzské město, v němž má výrobce svou hlavní továrnu a HQ – je pak prý až devatenáctou verzí původního prototypu. Inženýři na něm pracovali mimo jiné ve spolupráci s Francouzským centrem pro výzkum vesmíru (ONERA), do jehož laboratoří měli přístup.

Že nejde jen o laciné PR tlachání, ukazují i výsledky. Zatímco v posledních letech tým často paběrkoval a strachoval se dokonce o setrvání v nejvyšší divizi WorldTour, letos má už čtyřiadvacet vítězství včetně dvou triumfů na Giru d’Italia (Valentin Paret-Peintre a Andrea Vendrame), kde slavil také čtvrté místo díky Benu O’Connorovi, nebo dalších dvou výher na závodě Kolem Romandie (o obě se postaral Dorian Godon). 

Slavili také Benoit Cosnefroy, který ovládl ardenskou klasiku Brabantský šíp, nebo Sam Bennett. Znovuzrozený irský spurter, který se letos po třech letech absencí vrací na Tour de France, dominoval závodu 4 dny v Dunkerque.

Pro srovnání, v posledních třech sezonách se počet triumfů pohyboval okolo deseti (dvanáct jich bylo v sezoně 2021, jedenáct v sezoně 2022 a pouhých devět v loňském roce). Vůbec nejlepší výsledek týmu je pak z ročníku 2015, kdy Bardet a spol. nashromáždili celkem šestadvacet triumfů – tedy o dva méně než letos.

Je příčina v kolech, nebo v managementu?

Můžeme ale všechny úspěchy přičíst pouze nové značce kol? Z testů, které na modelu provedl například německý Tour Magazine, totiž nevyplývá, že by novinka přicházela s něčím převratně novým: hodnoty týkající se aerodynamiky, váhy a dalších parametrů jsou na srovnatelné úrovni s konkurenčními značkami jako Pinarello, Canyon a další. 

Možná to tak je spíše kombinací různých faktorů. Navýšením rozpočtu, který s sebou příchod silného partnera přinesl. Obměna managementu, kdy pozici hlavního ředitele opustil Vincent Lavenu, dlouholetý šéf francouzského týmu, který se nyní stará jen o sportovní stránku. V jeho dřívější pozici jej nahradil Dominique Serieys, který v minulosti šéfoval motoristickým týmům mj. na Dakarské rallye, kterou v roce 1993 dokázal sám vyhrát. 

A v neposlední řadě může být ono zdánlivě jednoduché rčení o tom, že na jeden úspěch se brzy nalepí druhý. A pak třetí a čtvrtý. Francouzská stáj se veze na vlně elánu a nadšení, na kterou čekala roky – už třeba od Tour 2016, kdy v čele s Romainem Bardetem zatápěla pozdějšímu vítězi Chrisu Froomovi. Na letošní Tour by tahle renesance měla pokračovat.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články