Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Svět motorů

Bora-Hansgrohe: Úspěšná cesta do nejvyššího patra sportu

Praha – Leopold König se vrátil na soupisku stáje, v jejímž dresu mezi nejlepší před několika lety nakoukl. Co zůstává v pozadí, je skutečnost, že by se König do Bory-Hansgrohe pravděpodobně nevrátil, pokud by se německý tým po sezoně neposunul do seriálu WorldTour. Pro zisk licence byla stěžejní akvizice Petera Sagana. 

Stáj Bora-Argon 18 v roce 2015
zdroj: Reuters autor: Benoit Tessier

Fanoušci navyklí poměrně přímočarým systémům, tak jak je známe například z fotbalových lig, musejí koukat na poměry v silniční cyklistice poněkud udiveně. Mezinárodní cyklistická unie (UCI) v současné době v kategorii mužů dozoruje třem hlavním profesionálním divizím – WorldTour, ProContinental a Continental. Na konci každé sezony mezi nimi dochází k přesunům. Ty ale závisí na několika kritériích, mezi nimiž to sportovní nemusí nutně hrát hlavní roli.

V poměrně komplikované situaci se UCI nachází právě v těchto dnech. Problémy si přitom Unie způsobila do značné míry sama, a to když v červnu letošního roku oznámila změnu v počtu týmů elitní kategorie WorldTour. Místo dosavadních osmnácti stájí má od sezony 2017 závodit v nejvyšší divizi o jeden tým méně (a ještě jeden další má ubýt o rok nato). Na první pohled s vědomím toho, že stáje Tinkoff a IAM Cycling na konci sezony končí, žádný velký problém. Avšak díky zájmu dvou dalších týmů, Bora-Hansgrohe a Bahrain-Merida, se situace zamotala.

Dimension Data se bude nejspíše s WorldTour loučit

Posledně jmenované týmy totiž podaly k UCI přihlášku o závodní licenci pro kategorii WorldTour, k jejímuž zisku musí splnit následují kritéria: administrativní, finanční, etické a nakonec sportovní. První tři se víceméně vztahují k tomu, zda daná stáj má dostatek finančních prostředků k provozu a disponuje určitou interní strukturou tak, aby mohla fungovat bez větších komplikací. V případě, že to tým splňuje, přichází na řadu sportovní hledisko, což ve stručnosti znamená počet získaných bodů v závodech WorldTour za uplynulý rok.

Za týmem Bahrain-Merida stojí princ Nasser, syn bahrajnského krále Hamada. Proti existenci stáje, jež navíc nese název království, protestují aktivisté a lidskoprávní organizace. Ty upozorňují především na Nasserův podíl na potlačení protestů během tzv. Arabského jara. Podle několika výpovědí měl bahrajnský princ osobně bít a mučit zadržené aktivisty. Velká Británie mu na základě těchto výpovědí zrušila diplomatickou imunitu.

Lidskoprávní organizace upozorňují, že si Nasser chce "očistit" své jméno skrz cyklistiku a apelují na UCI, aby týmu zamítla licenci na základě etických pochybení. Zda je to vůbec v moci Unie, je předmětem diskuzí.

Tím se do úzkých dostává aktuálně poslední tým v tabulce získaných bodů, jihoafrická stáj Dimesion Data. Jak Bora-Hansgrohe, tak Bahrain-Merida totiž mají na svém kontě více bodů – sčítají se výsledky pěti nejúspěšnějších závodníků a týmy se mohou rozhodnout, zda chtějí počítat body svých aktuálních závodníků, nebo body získané novými posilami. Bora tak může v poklidu počítat s přínosem Petera Sagana, který by se sám umístil jako osmý v týmové tabulce, i když za ni poprvé nastoupí až v lednu nadcházejícího roku. Bahrajnská stáj zase spoléhá na letošní výsledky Vincenza Nibaliho, které zajel ještě v dresu Astany.

Dopady Saganova přestupu

Na případu německé stáje Bora-Hansgrohe se tu nejlépe ukázalo, jak jediný přestup může zcela změnit směřování týmu, potažmo rovněž podobu složení WorldTour. Díky tomu, že se managementu stáje podařilo přesvědčit Sagana (ať už svou vizí, nebo platem odhadovaným na šest milionů eur ročně), vystoupala Bora prakticky přes noc do nejvyššího patra sportu. Příchod mistra světa a pravděpodobně nejpopulárnějšího závodníka v celém sportu přilákal potřebného druhého sponzora, výrobce koupelnového vybavení Hansgrohe, i dodavatele silničních speciálů a dalšího materiálu Specialized. 

Jejich peníze a vysoká pravděpodobnost účasti ve WorldTour pak přesvědčily další závodníky, kteří by jinak do německé stáje jistojistě nepřišli. Je to případ Rafala Majky a Leopolda Königa, pro něž by byl přestup do stáje z divize ProContinental krokem zpátky – díky postupu Bory do WorldTour toto už nebyl problém. 

Diskutabilní kritéria UCI

Výhody účasti ve WorldTour jsou zřejmé a pokud tým disponuje dostatečným finančním zázemím a navíc má potřebné typy jezdců na všechny typy závodů, může se zúčastnit Grand Tour bez nutnosti usilovat o výjimku i u dalších prestižních podniků. UCI se navíc podařilo zažehnat spory s pořadatelskou organizací ASO, která stojí mj. za Tour de France a Vueltou, a nehrozí už tak avizovaný rozkol mezi oběma subjekty, jenž mohl vyústit v absenci některých týmů na nejlepších závodech.

Zároveň je ale nutné vidět i odvrácenou stranu, především nekonzistenci na straně UCI. Změnit "pravidla hry" v polovině sezony je minimálně diskutabilní (představme si, kdyby se Premier League po Vánocích rozhodla, že místo tří budou najednou sestupovat čtyři kluby), problematické je i samotné sbírání bodů jako základ k hodnocení týmů – Sagan v této sezoně byl závodníkem stáje Tinkoff, ne Bory-Hansgrohe.

Smutnou tečkou je pravděpodobný konec jihoafrické stáje Dimension Data, která do sportu, jenž je pořád orientován převážně na Evropu a Severní Ameriku, přinesla závan jeho možné budoucí podoby. Ať už jde o politiku šedesátiprocentního zastoupení jezdců z Afrického kontinentu nebo napojení na charitativní organizaci Qhubeka distribuující kola dětem, dokázala do strnulé mašiny na peníze vnést cosi z přirozených lidských instinktů. Její poslední naděje je nyní v tom, zda UCI na základě etických kritérií zamítne licenci bahrajnské stáji. Zatím to ale vypadá, že více důvodů k radosti bude mít stáj bohatého prince.

Je nám líto, video expirovalo.
König se vrací do německé stáje Bora-Hansgrohe
Zdroj
ČT sport, cyclingnews.com, inrng.com, Guardian

Hlavní zprávy

Nejčtenější články