Šéf organizátorů biatlonového MS: Na šampionát jsem hrdý
Praha – Před mistrovstvím řekl, že biatlon stojí na křižovatce. S jeho blížícím se koncem začíná předseda organizačního výboru pro šampionát v Novém Městě na Moravě spřádat plány dalších akcí, které by měly na Vysočinu přilákat i jiné než biatlonové masy fanoušků. Na vrcholnou akci letošní zimy má Jiří Hamza jasný pohled: "Závody se povedly, toho musí využít nejen biatlon, ale celý český sport."
Biatlon se stal zimní jedničkou v Česku. Mistrovství světa se u nás konalo poprvé v historii a pořadatelé ze sebe vydali hodně energie. "Musím říct, že tým, který tu byl, odvedl neskutečnou práci. Nebyly to jen dny, ale i noci. U mě byl průměr spánku kolem čtyř hodin, ale děláme to rádi. V pondělí ráno to bude taková kocovina. Na ten režim jsme si už zvykli. Najednou přijde pro všechny lidi takové prázdno," posteskl si Hamza.
Myslel tím nejbližší spolupracovníky, jako je předseda svazu biatlonistů Václav Fiřtík, ředitel soutěží Vlastimil Jakeš či odborník na marketing Ota Binder, a nezapomněl na dobrovolníky. "Kudy chodím, tam chválím. Ty děti jsou tady zadarmo, ale všichni jsou spokojení, že jsou usměvaví a ochotní," vysekl poklonu armádě modrých kombinéz z řad studentů a příznivců biatlonu.
Dluhy ne a mírný zisk
Hamza a jeho tým ještě nemají přesná čísla z účtů, ale je si jistý mírným ziskem. "V žádném případě nepůjde o velké sumy. Při rozpočtu mezi sto osmdesáti a sto devadesáti miliony hovoříme v řádech jednotek milionů korun do plusu, které půjdou třeba v podobě příspěvků zpět do českého biatlonu," uvedl Hamza a s důrazem dodal: "Po Liberci byl na nás v tomhle směru vyvíjen velký tlak. Je na nás, aby český biatlon využil jak sportovního, tak pořadatelského úspěchu. Závody se povedly, ale musíme zůstat na zemi a v realitě. Po nás přijdou do Česka i jiné velké sportovní akce," počítal Hamza s faktem, že se nebude v budoucnu vše točit jen kolem biatlonu.
Dojal ho však divácký zájem. "Pro nás to byl šok, že přišlo tolik lidí. Je to výsledek práce s kolektivem lidí od prvního lopaťáka až po nejvyšší vedení. Jsem na ně hrdý. Výsledný efekt pro region a Nové Město je nevyčíslitelný, povzbudí to cestovní ruch," věřil Hamza a nezapomněl na svůj sport: "Samozřejmě takové akce mohou pomoct ekonomice svazu, potažmo sportovních klubů. My v to doufáme."
Kam směřuje strategie projektu celého novoměstského areálu, co se sportovních podniků týče, je předběžně známo už teď. "Vrátí se sem určitě světový pohár pro biatlonisty, příští rok zde bude mistrovství světa běžkařů, domluvená je dětská olympiáda, mistrovství Evropy v biatlonu před Soči a chceme podat kandidaturu na další mistrovství světa na roky 2019, 2021. Také chceme bojovat o světový pohár horských kol," prozradil Hamza plány.
Vysočina Arena bude v blízké budoucnosti sloužit veřejnosti i k přípravě sportovních nadějí. "Naše biatlonová mládež by tu vedle dalšího centra v Letohradu měla najít podmínky na bezplatné ubytování během soustředění. Proto jsme to taky dělali," tvrdil Hamza.
Spolupráce s ČOV
Přestože v minulosti věnoval hodně úsilí basketbalu, s biatlonem zamýšlí velké věci. "Chceme vyjednat vznik olympijského centra s ČOV. Máme základnu v Letohradě a Nové Město se teď přidá. Biatlon musíme nakopnout mládeží. Je to těžký sport, náročný na fyzickou kondici. Nečekám zástupy, ale chceme děti na střelnici nalákat," řekl.
Při hodnocení MS drtivě převládají pozitivní slova. "Možná je jich až moc," podotkl Hamza. Šampionát "udělali" diváci. Za osm soutěžních dnů jich přišlo 191 tisíc, čtyři dny bylo vyprodáno. Pro srovnání - na minulém MS v Ruhpoldingu přišlo o 30 tisíc víc, ale tam mají tribuny pro 40 tisíc diváků. Do Nového Města se vejde na stadion polovina. Na MS v klasickém lyžování v Liberci 2009 přišlo celkem 180 tisíc diváků, ale tam se konalo dvakrát tolik disciplín.
Podle očekávání je menším zklamáním slabší účast fanoušků z Německa. "Nepřijelo jich tolik, ale už Ruhpolding byl prázdnější," uvedl. Vládli Norové a Rusové. Ze severu dorazily zhruba dva tisíce, Rusů byla asi tisícovka. Celkem tak přijelo pět až šest tisíc zahraničních návštěvníků.
"Naše koncepce byla vytvořit pro všechny spíše uzavřenější prostor. To se nám pomocí mobilních tribun podařilo," prozradil. Idea s domáckým prostředím zaujala i prezidenta IBU Anderse Besseberga. "Tomu se tady hodně líbilo," uvedl Hamza, který se svým týmem už přilákal prvního finančního partnera. "Svaz a organizační výbor je jedna parta lidí, která se tmelila sedm let. Během toho jsme navázali nejrůznější kontakty. Tady na místě se nám podařilo zajistit silného partnera pro svaz biatlonu. To je první marketingový potenciál, který chceme dál rozvíjet," řekl.
V organizaci našel i pár nedostatků. "Optimálně jsme nedořešili komunikaci mezi městem a sportovištěm. Lidé zůstávali v areálu a tržby obchodníků nebyly až takové. Pak kapacita pro novináře a média, kterých stále přibývá, byla na hraně. Regulace dopravy pro místní byla taky komplikovanější, ale věřím, že nakonec to podpoří turistiku a celý region," popsal.